BirgitS
Förlåt, det är inte själva glasrutan som behöver vara skyddad utan fönsterbågen och snickerier i trä som är runt fönstret samt att det kan komma in vatten i "skarvarna" mellan väggen och fodret om det inte är rätt utfört.
 
  • Gilla
Mackan Mack
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Förlåt, det är inte själva glasrutan som behöver vara skyddad utan fönsterbågen och snickerier i trä som är runt fönstret samt att det kan komma in vatten i "skarvarna" mellan väggen och fodret om det inte är rätt utfört.
Tror nog det redan är byggt på det sättet då varken jag eller den tidigare ägaren (såvitt jag vet) renoverar badrummet på något sätt. Händer det något bör väl min försäkring täcka det i och med att det redan varit så när jag flyttat in?
 
BirgitS
Försäkringsbolag brukar inte bry sig om vem som har gjort fel. Det är du som är nuvarande ägare och ska ta hand om lägenheten.

Nu vet inte jag när ditt badrum byggdes men för femtio år sen var det helt normalt att badrum bara hade badkar, man badade en gång i veckan och efteråt sköljde man av sig sittande på huk i badkaret för att det inte skulle bli blött utanför badkaret och då var det inga problem med att ha snickerier i trä och inte ha ett riktigt tätskikt på väggarna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Försäkringsbolag brukar inte bry sig om vem som har gjort fel. Det är du som är nuvarande ägare och ska ta hand om lägenheten.

Nu vet inte jag när ditt badrum byggdes men för femtio år sen var det helt normalt att badrum bara hade badkar, man badade en gång i veckan och efteråt sköljde man av sig sittande på huk i badkaret för att det inte skulle bli blött utanför badkaret och då var det inga problem med att ha snickerier i trä och inte ha ett riktigt tätskikt på väggarna.
fastigheten bryddes runt 1986 så vet inte så jätte mycket. Kanske kan ta reda på något hos styrelsen.
 
BirgitS
Jag har bott i ett hus som byggdes 1989 och där var det likadant kring fönstret i badrummet som i alla andra rum, dvs. vattenkänsliga snickerier i trä..
 
Det låter lite som att du räknar med att eftersom du har ett badrum i lägenheten så är det per automatik ett komplett och fullt fungerande våtrum på alla sätt. Så behöver det inte vara så räkna med att det finns brister tills du klargör motsatsen.

Försäkringsbolagen räknar med att det är komplett och utfört enligt branschregler, annars blir ersättning vid problem lägre eller till och med utebliven.
 
  • Gilla
Mackan Mack och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det låter lite som att du räknar med att eftersom du har ett badrum i lägenheten så är det per automatik ett komplett och fullt fungerande våtrum på alla sätt. Så behöver det inte vara så räkna med att det finns brister tills du klargör motsatsen.

Försäkringsbolagen räknar med att det är komplett och utfört enligt branschregler, annars blir ersättning vid problem lägre eller till och med utebliven.[/QUOTE

Det har du nog rätt i. Jag kan inte så mycket om badrum heller. Ska se med grannar och styrelsen.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.