Hmm

Då har ni tur vi har tvärt om, jag måste sänka golvet från 2,03 till min 2,15. Jag funderar på, eftersom det är i en korridor på ca 12 kvm som detta problem är störst, att snåla på isoleringen med energiförluster tillföljd. Resterande delen av undervåningen går att gräva ut eller lägga på isolering på befintligt golv så att en isolerfaktor runt 20 cm infinner sig :). Vi har tur att detta bara gäller den del av huset som är byggd 36 och inte den större delen som byggdes 63 för sammanlagd yta som skall fixas till är 150 kvm och då är det jobbigt om man får undergjuta hela huskroppen för att det forsar in vatten
 
Går det inte att åtgärda att smältvattnet tar sig in ?

Det låter inte som att det skulle vara grundvatten som trycker på utan snarare ytvatten som tar sig in i källaren ?
 
Jag har åtgärdat att det trycker in vatten med undergjuten betong med sikakomponent, så det är stopp nu, men det trycker även underifrån..... :-[

Vi har berg som har mycket sprickor så det kan göra att det trycker vidare och kommer upp.

Vi processar mot säljarna för att de ansåg att dräneringen var fullgod, som den inte är.

Ser man det på den ljusa sidan så kan man en enormt massa om fukt nu, det är inte många hantverkare som slår en på fingrarna ;D
 
Glömde att tacka för ett bra inlägg och bilder. :D :D

Lite andra frågor

Jag har tänkt att lägga

Duk
Singel
Isodrän/Pordrän
Cellplast
Armering
Golvvärme
Betong

Varför sätter du en duk längst upp?
Skall man sätta Cellplast på Isodränskivan eller skall man bara köra med den, jag har bara bestämt mig för detta men vet ej riktigt varför?
Vad fick du betala för mtr främst i form av isodrän/Pordrän?
 
robbanl skrev:
Glömde att tacka för ett bra inlägg och bilder. :D :D

Lite andra frågor

Jag har tänkt att lägga

Duk
Singel
Isodrän/Pordrän
Cellplast
Armering
Golvvärme
Betong

Varför sätter du en duk längst upp?
Skall man sätta Cellplast på Isodränskivan eller skall man bara köra med den, jag har bara bestämt mig för detta men vet ej riktigt varför?
Vad fick du betala för mtr främst i form av isodrän/Pordrän?

Pordrän kostar 153:- / m2 för 10 cm skiva.

Jag valde cellplast för att det är mycket billigare än pordrän, men om pengar inte är en bristvara, så kan Du lika gärna köra pordrän/isodrän för hela slanten.

Cellplast på byggmax kostar 50:- / m2 7cm skiva.

2 skäl att jag lade duk längst upp:

1) Jag ville inte att betongen skall tränga ner i dom springor som fanns, utan hellre "flyta" så mycket som möjligt.

2) Om Du kollar in bild 2, så ser Du sulan som grunden står på.
Isoleringen blev några centimeter högre än sulans överkant, jag smulade helt enkelt sönder några pordrän skivor och fyllde ut med.
Med duken ovanpå det så gick det utmärkt att gjuta och få lite isolering även längst ut i kanten.

Rätt eller fel, jag vet inte, men det kändes bra, plus att jag hade en massa duk, så det innebar ingen direkt merkostnad.

I övrigt har jag samma upplägg som Du, men på grund av att jag inte ville gräva för djupt, så har jag skippat singeln helt och hållet.

Pordrän har ju goda kapillärbrytande egenskaper.

Underlaget är lerblandad sand (silt tror jag det kallas), den har legat där den ligger i dom 68 år huset har funnits, och långt dessförinnan.

Jag har antagit att det är ett ganska stabilt underlag, det var också mycket lättgrävt samt enkelt att dra av ytan för att få ett vågrätt underlag.

Per
 
En liten uppdatering:

Lördagen ägnades bland annat åt att mura 2 skiften lecablock.

kallare10.jpg

En isolerad vägg med en gammal ytterdörr skall snart monteras ovanpå detta fundament.
 
Eftersom jag också håller på med källaren hoppas jag att det är OK om jag lånar din tråd lite.

Jag använde mig av "kattfötter" (distanser) till armeringen och nu när man klampat omkring för att dra golvvärmen inser jag att det kanske inte var så smart. Armeringen har nämligen rest sig i hörnen och kanterna så att golvvärmen bara kommer att hamna någon cm ner i betongen. Nu funderar jag på att slita bort kattfötterna innan betongen kommer. Jag vill ju inte ha ett värmerandigt golv. Är det någon som vet vad nackdelen är med att skippa distanserna (om det nu är någon)? Varför valde du bort dem psamuels?

Angående vattning av plattan har jag lärt mig här på forumet att man måste vattna för att betongen inte ska brinna för fort. MEN! Jag pratade med en kille som är i branschen och han sa att det inte behövdes. "Du gjuter ju inomhus och vattnet kan ju inte ta vägen någonstans eftersom isoleringen inte släpper igenom vattnet." Vad är rätt?
 
Helt OK, jag har ju också frågor som jag behöver ha svar på och varför starta en ny tråd om det finns en som passar ?

Jag valde bort kattfötterna av utrymmesskäl, jag ville inte behöva gjuta mer än 10cm, utan hellre lite mindre, kanske 7 cm eller så och då blev det tajt med kattfötter.

Sedan upptäckte jag precis som Du att slangen är ganska bångstyrig och ville gärna lyfta armeringsmattan en aning, vilket inte gjorde något i mitt fall.

Ur en hållfasthet synvinkel är det säkert bättre att ha armeringen så mycket i mitten som möjligt.
Men det blir ju ingen belastning att tala om på ett källargolv.
Kanske finns det en risk att det rostar sönder också, men det krävs ju syre och vatten för korrision, jag tror att den risken är liten.

Jag har också en känsla av att armeringen och slangen lyfter sig lite när man gjuter, kanske någon eller några mm (eller var det bara önsketänkade från min sida?).

Med avseende på vattningen, så tror jag att jag vattnar någon vecka till, det suger vatten rätt friskt fortfarande även om jag bara vattnar 1ggr / dag, men plattan skall ju brinna i en månad innan det är dags för klinker så något måste ju hända under den tiden, (tycker jag iallafall).

Per
 
Dum fråga kanske?!
Varför bilar alla upp sitt befintliga källargolv först? Jag har ett betonggolv men tänkte bara flytspackla och sedan lägga klinkers. Gör jag det för enkelt för mig då?

/Jonas
 
Om man vill ha en varm och trevlig källare som har samma komfort som på övervåningen behöver man lite isolering under sulan för att inte värmen skall gå ned i backen med fuktvandring till följd. Om du bara är ute efter ett trevligt golv och inte störs av att det är kallt, då kall du INTE bila upp golvet. Vi har mycket annat att uträtta under vårt jordeliv än att bila upp källargolv i onödan. Vad har du tänkt att göra med det rum som d skall ytbelägga med klinker?
 
Tanken är att fixa till den befintliga tvättstugan, en hall, ett badrum, samt ett gästrum. Gästerna behöver väl inte samma komfort som på övervåningen eller? :)
 
I badrummet kan det ju upplevas lite kallt när man går ut ur duschen/upp ur badet man blöta, varma fötter. Talar av egen erfarenhet där... *brrr* Vi har klinkers direkt på plattan i duschen nere och det är inte helt beahagligt kan jag säga, i alla fall inte vintertid. Men är det ett badrum som inte används dagligen ser jag inget bekymmer. Tvättstuga, gästrum och en hall ser jag inte heller någon större nödvändighet att ha golvvärme i egentligen, så jag tycker du ska strunta i att bila! :D
 
Kolla upp fukten som kommer från sulan med en fasttejpad plast, det kan vara intressant för framtida projekt. Skulle det vara fukt som kommer underifrån fuktsäkra inte klinkergolvet låt det andas. Ett gott råd är att inte bara bila upp en liten del för när man börjat går det inte att sluta :D

 
Psamuels

Jag pratade idag med ”vår” fuktkonsult som skall hjälpa oss mot säljarnas försäkringsbolag, detta för att vi vill klassa fukten i källaren som ett dolt fel. Han rekommenderade inte att sätta Isodrän/Pordrän under en sula med golvvärme. Detta för att det ger omvänd effekt och trycker ned fukt och upp i någon annan vägg eller golv. Han tyckte att man skulle använda vanlig cellplast eller prodrän/Isodrän med en plast ovan för att stoppa detta fenomen. Detta gör att det du har gjort är kanon, hade du varit ”gjord av pengar” och köpt mer prodrän/Isodrän skulle du troligen fått ett sämre golv.
 
robbanl skrev:
Psamuels

Jag pratade idag med ”vår” fuktkonsult som skall hjälpa oss mot säljarnas försäkringsbolag, detta för att vi vill klassa fukten i källaren som ett dolt fel. Han rekommenderade inte att sätta Isodrän/Pordrän under en sula med golvvärme. Detta för att det ger omvänd effekt och trycker ned fukt och upp i någon annan vägg eller golv. Han tyckte att man skulle använda vanlig cellplast eller prodrän/Isodrän med en plast ovan för att stoppa detta fenomen. Detta gör att det du har gjort är kanon, hade du varit ”gjord av pengar” och köpt mer prodrän/Isodrän skulle du troligen fått ett sämre golv.
Hmm.......

Trevligt om man har gjort rätt !

Men, skämt åsidor, ibland känns det som att det finns lika många åsikter som det finns experter.

Vi har också haft en fuktutredning beroende på en felaktigt utförd dränering, i vårt fall var det Barab som gjorde utredningen.

Vi vann, men det berodde på advokaten och inte vad utredningen kom fram till.

Byggstatus:

Jag har börjat bygga en mellanvägg, bild kommer ikväll.

Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.