Hej govänner!
Först vill jag tala om att jag har rörligt elpris. En medvetet kalkylerad risk från min sida !
Har aldrig haft bundet, och kommer troligen inte att binda nu heller.
Har luft/vattenpump (som jag tycker går fantastiskt snålt) i villa 130kvm i 2 plan + källare som för tillfället inte är uppvärmd, håller 20 till 21 grader.
Jag bor i norra Götaland intill sjön Vättern.
Förbrukningen var i Nov 880 KW, Dec 1080 KW och hittills i Jan ca 700 KW.
Jag har dessutom en helautomatisk termostatstyrd pellets/vedkamin som jag bränner 30-50 säckar/säsong i. Mot denna bakgrund har jag då valt att ha rörligt pris.
Nu till frågan: Ni som har bundit, säg från juni fram till nu, vad har ni för pris?
Eftersom jag aldrig övervägt fast pris så vet jag alltså inte hur prisbilden ser ut. Tacksam för svar eftersom jag är genuint nyfiken.
 
Bor i SE1 och betalar 86öre/kWh ur börsen, det vill säga med alla avgifter, moms skatter osv.
Har bundit på 4år, det fanns inget längre.
 
  • Gilla
Teson
  • Laddar…
B
Priset har gått upp ganska kraftigt, så det är inte möjligt att teckna fasta priser till de nivåer man kunde för 1 år sedan.

Kolla nivåer på elavtal som är möjliga att teckna nu på t.ex. elpriskollen eller elskling.se

Kul med pellets och luft vatten vp. Timprisavtal och lite smart hemautomation för styrning borde vara intressant för dig.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Bor i SE1 och betalar 86öre/kWh ur börsen, det vill säga med alla avgifter, moms skatter osv.
Har bundit på 4år, det fanns inget längre.
Tycker det låter som en jäkla bra deal
 
Attitudeswe
Normalt snittpris 10 år årsmeldel i se3 ligger på kring 50öre innan skatter. I se1 är det såklar lägre. Ännu lågre om man har reducerad skatt där uppe
 
  • Gilla
Teson
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Priset har gått upp ganska kraftigt, så det är inte möjligt att teckna fasta priser till de nivåer man kunde för 1 år sedan.

Kolla nivåer på elavtal som är möjliga att teckna nu på t.ex. elpriskollen eller elskling.se

Har varit lite inne på timpris men tror att jag är lite för lat för att alltid hålla koll på timpriset. Min största förbrukare är ju pannan, (värme och varmvatten)
Den är ju lite svårare att påverka…

Kul med pellets och luft vatten vp. Timprisavtal och lite smart hemautomation för styrning borde vara intressant för dig.
B BSOD skrev:
Priset har gått upp ganska kraftigt, så det är inte möjligt att teckna fasta priser till de nivåer man kunde för 1 år sedan.

Kolla nivåer på elavtal som är möjliga att teckna nu på t.ex. elpriskollen eller elskling.se


Kul med pellets och luft vatten vp. Timprisavtal och lite smart hemautomation för styrning borde vara intressant för dig.
 
Teson Teson skrev:
Tycker det låter som en jäkla bra deal
SE1 och SE2 är ju som regel väldigt mycket billigare än SE3 och SE4

Band i september (trädde i kraft 7/10) SE3

Specifikationstabell för ett elavtal som visar pris, rabatter, elkälla och totala kostnaden för el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visst är det intressant se totti med alla vgifter men då löpande priserna är priset "rent" före moms och avgifter så brukar jag hänvisa till att mitt bundna pris är:
BRUTTO 54,9

Så är det enklare jämföra mot nordpool som ju är spotpriset. (Som i princip ingen får betala utan räkna med 5-20% påslag beroende på mätningssätt)
 
  • Gilla
Teson
  • Laddar…
Attitudeswe
3års bundet vs månadsrörligt för 20.000kwh villan
 
  • Diagram som jämför kostnader för fast och rörligt elpris för en villa med 20 000 kWh årsförbrukning.
Faktum var att efter jag band så gick det bundna treårspriset ner. Det var lägre än det jag band på fram till slutet av november. Sen ballade det ur :)

I årsskiftet kostade det väl 100 öre brutto att binda.
Nu ser det ut så här för ttreåringen:

Översikt av elavtalspriser med fast elpris på 3 år, rabatt, energikälla, moms och totalt elpris i öre/kWh.


Att jämföra med månadspriset brutto från vattenfalls elprissida:
( https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborsen/ )

Tabell som visar förändringar i snittpriset för el i öre per kWh från juli 2021 till januari 2022.
(faktiskt månadspris som sagt upp ca 15% för bruttopris för m¨ånadsavtalen rörligt)
 
  • Gilla
Teson
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
3års bundet vs månadsrörligt för 20.000kwh villan
Du kan visa besparing med fast pris för Q4 2021.... Den ytan kommer vara enorm.
 
  • Gilla
Teson
  • Laddar…
boschkenta
Bundet 3 år på 42 öre exkl moms i SE3... kan ju säga att man kom lindrigt undan med 3500 kWh i december. Kommer förnya till våren utan tvekan.
 
  • Gilla
Teson
  • Laddar…
Jag tycker inte att man lyckats speciellt bra med att förklara prisbilden för kunden.
Jag har ett elpris på 43öre, men egentligen tycker jag att det är helt ointressant.
Jag vill veta vad som belastar min ekonomi, och då är det 86öre.
Ungefär som att man skulle visa bensinpriset vid pumpen utan skatter och moms, seda kommer räkningen…
 
  • Gilla
Teson och 2 till
  • Laddar…
De som band i SE3 i juni, eller iallafall däromkring, kunde göra detta till 35öre på 1år om jag minns rätt.

Vi har haft 2års avtal tills nu 31/1 2022 på 56öre.

Tecknat ett 6mån för att kunna på på 1års avtal i sommar igen..
 
  • Gilla
Teson
  • Laddar…
Ja, jag tror att det stack iväg en del redan på hösten.

Stapeldiagram som visar månadsmedel för september över år 2019-2021 för SE1 till SE4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Teson
  • Laddar…
B
Såg att naturgaspriset föll med 12% idag, så det lär sänka priserna lite framöver.
 
  • Gilla
Teson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.