Bernieberg Bernieberg skrev:
Försäkringen som nämns av TS är gissningsvis Arctics värmepumpsförsäkring. Den går bra att flytta över till ny ägare (i alla fall 2013 när vi köpte hus).
Som inte är en försäkring utan en självriskeliminering som även hanterar avskrivning av värdet. Har en sån och har utnyttjat densamma.

/LOB
 
tommib tommib skrev:
Även om en privatperson gör installationsjobbet?
Det vågar jag inte svara på. Tänkte mest på att försäkringen flyttar vidare i kontrast till vanlig garanti och reklamationsrätt.

Har använt försäkringen och i det fallet var det ingen kontroll av vem som installerat pumpen. Det jag behövde var en offert på att reparera den samt ett intyg att min villaförsäkring täckte skadan (om än med 0 kr på grund av åldersavdraget).
 
L lob skrev:
Som inte är en försäkring utan en självriskeliminering som även hanterar avskrivning av värdet. Har en sån och har utnyttjat densamma.

/LOB
När man betalar en löpande premie för att få ersättning vid en skada så kallar jag det försäkring.
 
Aj tusan, vet inte vad jag fick IVT ifrån :crysmile:
Nu var det garantin jag tänkte på , försäkringen om det även finns en sådan kanske i och för sig också påverkas.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
När man betalar en löpande premie för att få ersättning vid en skada så kallar jag det försäkring.
Ok. Det kanske är hårklyverier men skadan ersätts av din vanliga villaförsäkring men Arctic betalar självrisk och åldersavdrag. Om man då köpt en begagnad pump i andra hand kan det ev. hända att ditt vanliga försäkringsbolag kan vara lite tvära. Iaf viktigt att hålla reda på kvitton mm.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
L Löparn_i_Norrort skrev:
Nej, är rädd för det också men tack för bra svar. Känns dock som en rejäl kapitalförstöring (menar inte enbart för mig personligen) om den ska gå till återvinning för att det inte finns nån fungerande andrahandsmarknad hos återförsäljarna.
Skicka den på återvinning kommer du inte behöva göra. Någon kommer definitivt köpa den för något pris. Frågan är bara vilken nivå. Men då den är så ny kanske det är vettigt att ringa runt till några Thermia-installatörer och se vad de är beredda att lägga? Är det riktiga skambud så kan du ju tex testa med dubbla deras bud på Blocket. Funkar inte det sänker du bara.
 
  • Gilla
Löparn_i_Norrort
  • Laddar…
L Löparn_i_Norrort skrev:
Hej,

Vi ska riva vårt hus och bygga nytt och behöver då göra oss av med vår värmepump som installerades sommaren 2020. Nypris inklusive installation ca 100 000 kr och 6 års garanti/försäkring med möjlighet till förlängning som flyttas över till den nya ägaren.

Är det nån som vet bolag som köper in begagnade värmepumpar för vidareförsäljning? Vill helst slippa Blocket för nåt så dyrt och otympligt.
L Löparn_i_Norrort skrev:
Hej,

Vi ska riva vårt hus och bygga nytt och behöver då göra oss av med vår värmepump som installerades sommaren 2020. Nypris inklusive installation ca 100 000 kr och 6 års garanti/försäkring med möjlighet till förlängning som flyttas över till den nya ägaren.

Är det nån som vet bolag som köper in begagnade värmepumpar för vidareförsäljning? Vill helst slippa Blocket för nåt så dyrt och otympligt.
Hej finns värmepumpen kvar ? // Mats Fridell
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.