Har köpt en pvv som suttit i en värmepump.
Har kollat med tillverkaren och den är ok för livsmedel även om den inte är livsmedelsgodkänd.

Hur gör man rent en sån?
Är det radiatorvatten som gått i ena kretsen och gas/ vätska i den andra? Inget av det är väl giftigt?
 
nino nino skrev:
Har köpt en pvv som suttit i en värmepump.
Har kollat med tillverkaren och den är ok för livsmedel även om den inte är livsmedelsgodkänd.

Hur gör man rent en sån?
Är det radiatorvatten som gått i ena kretsen och gas/ vätska i den andra? Inget av det är väl giftigt?
Kylmediat bör vara giftigt.

Radiatorkretsen KAN ha innehållit hälsofarlig vätska (glykol) men bör vara den enklaste att få ren..
 
Violina Violina skrev:
Kylmediat bör vara giftigt.

Radiatorkretsen KAN ha innehållit hälsofarlig vätska (glykol) men bör vara den enklaste att få ren..
Ok då bör man inte köra drickat i den kretsen utan i den andra.
Undra om det räcker med tex en diskmaskinstablett i varmt vatten som spolas runt
 
nino nino skrev:
Ok då bör man inte köra drickat i den kretsen utan i den andra.
Undra om det räcker med tex en diskmaskinstablett i varmt vatten som spolas runt
Vad är det för typ av värmeväxlare?

Material?
 
Det är en rostfri
 
Bara i rostfritt?

Eller med kopparanslutningar också?
 
Violina Violina skrev:
Bara i rostfritt?

Eller med kopparanslutningar också?
Jo det är kopparanslutningar och rör
 
En behringer?

Vad ska du ha den till?

(Nyfiken i en strut)
 
Violina Violina skrev:
En behringer?

Vad ska du ha den till?

(Nyfiken i en strut)
Hittar inte bilden på den just nu och har den inte hemma

Ska ha den att kyla vört (oläst öl) från ca 100 till 10
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Aha :)

Har svetsat/lött fast kopplingar på några tusen behringer-växlare i mina dar :rofl:
 
Violina Violina skrev:
Aha :)

Har svetsat/lött fast kopplingar på några tusen behringer-växlare i mina dar :rofl:
Dom har kapat rätt fult, så ju funderade om jag skulle kunna löda lös och sätta dit andra men blev avråd, kanske av dig?
 
Tvättade värmeväxlare på mitt gamla jobb. Kopplade på en tank med pump och elpatron. Pumpade 75gradigt rengöringsmedel i en krets i taget. Körde ett dygn per krets...
Nu var det här lite större växlare med en volym på 100 liter per krets...

Medlet vi använde var scale 130 bio gen active
 
I hembryggarkretsar så används maskindiskmedel och bleksalt som grovrengöring, får prova det.

Går det att få tag på det medlet som privat och en lagom mängd tro?
 
Verkar vara vassle och citronsyra
 
nino nino skrev:
Dom har kapat rätt fult, så ju funderade om jag skulle kunna löda lös och sätta dit andra men blev avråd, kanske av dig?
Är den likadan som växlarna jag stått och lött så är det ett kopparrör pålött på en rostfri stos..

Inte jättelätt att löda, men jag tolkar det som att du enbart ska använda ofarlig vätska utan något särskilt tryck..

Så då är det ju inte lika noga..

Dock krävs det ganska specifikt fluss och lod, så det är ingen direkt billig sak att köpa in bara för det..

Man kan inte kapa rent kopparrören litegrann, värma upp dem och kraga ut dem?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.