D
Har börjat skissa på ett altantak. Finns en del trådar om skjuvkrafterna och att en pergola/altantak kan bli ostabil i sidled om man inte använder snesträvor.

1) Kan man istället för snesträvor använda kraftigare vinkeljärn?

Alltså ersätta dessa med kraftiga vinkeljärn:

Träkonstruktion av altantak utan snesträvor med synlig vinkeljärnförstärkning mot grönskande bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(lånad bild)

2) om pelaren till mitt altantak ska vara 3 m kan jag då gräva ner stolpen 120 och hälla på betong för att få stabilitet?
 
Mats-S
D Derbyboy skrev:
Kan man istället för snesträvor använda kraftigare vinkeljärn?
Det hjälper, men ersätter inte i alla fallen.
D Derbyboy skrev:
kan jag då gräva ner stolpen 120 och hälla på betong för att få stabilitet
Det ger stabilitet, men en viss risk för förkortad livslängd när den står i direkt kontakt med fuktvandring via betongen. Tror att det är overkill att gjuta in stolparna, ska funka utan det.

Men det hela hänger på vad du ska ha för tak, och om konstruktionen är förankrad i huset. Är det ett stabilt tak så kryssar det konstruktionen, förutsatt att en sida är förankrad i huset.

Se till att det är kryssat ordentligt medans du bygger. Därefter prova dig fram hur mycket extra du behöver typ snedsträvor för att det ska stå stadigt.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
På altaner och ibland tak ser man att de två yttersta facken är smalare, tex om jag har cc 100 mellan reglarna så är de yttersta kanske bara cc40-50. Vad kallas dessa smalare fack?

Jag antar att det är för stabiliteten i sidled men finns det några regler för hur breda dessa mindre fack ska vara?
 
D
Exempel:
 
  • 3D-modell av husgrund med måttangivelser, visande plintar och bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.