Hej!

Har pratat med några snickare som menar på att den nya teknik som vissa hustillverkare (t.ex. LB-hus) använder med plast istället för takpapp och läkt inte är att föredra.

Vi har tittat på flera stora husleverantörer och vissa använder den klassiska papp-tekniken och vissa inte.

Skulle gärna vilja höra några andra personers åsikter om detta!

Vad är bra respektive dåligt med de olika metoderna?

MVH/ Maria
 
Vi la om vårat tak förra sommaren, och gick från en plywoodkonstruktion utan papp (med mögel på insidan) till den traditionella med råspont och papp. Svärfar ratade en annan form av "buktande" takboard när han byggde nytt garage och lade råspont och papp.

Det känns helt enkelt mycket robustare, och är en mycket beprövad konstruktion.
Jag kan inte se något positivt med plast och andra former av boardskivor förutom kostnadsbilden. Och att lägga/byta tak är både kostsamt och tidsödande, så när det skall till att göras, så väljs bästa tänkbara.
 
Hur gammalt var ert tak då? Jag har även hört mardrömshistorier om att vissa tak med plast inte håller mycket längre än garantin på 10 år, men att man inte ser något så länge tegelpannorna ligger kvar (om det inte börjar läcka in och bli kondens så att man får fktskador inomhus).

Trots allt så bygger ju många stora hustillverkare med plast!

Fler synpunkter?

MVH/ Maria:confused:
 
Vårt tak var 38 år när det byttes förra året. Men tidigare ägare borde ha bytt det för flera år sedan.

Med tanke på ett hus totala kostnad, så är väl det eventuella tillägget för traditionell taklösning, med råspont och papp en droppe i havet..?
 
En sak är säker: plast möglar inte.

Sen är det ju så att kallvindar inte riktigt hör hemma på våra breddgrader överhuvudtaget. Den byggare som förordar klimatvind skulle jag välja på en gång.
 
Du har aldrig sett hur det ser ut där man häller i tvättmedlet till tvättmaskinen någon gång?
Hos oss hittar jag mögel titt som tätt på plasten, för att inte prata om utemöbler, det går att hitta mögel på dem med. Såvisst växer det mögel på plast.
 
Abuquir skrev:
Du har aldrig sett hur det ser ut där man häller i tvättmedlet till tvättmaskinen någon gång?
Hos oss hittar jag mögel titt som tätt på plasten, för att inte prata om utemöbler, det går att hitta mögel på dem med. Såvisst växer det mögel på plast.
Men det möglet bryter inte ned plasten. Mögel på trä förstör dock virket...
Mao, mögel på plast är "ofarligt".
 
Mr_XXX skrev:
Men det möglet bryter inte ned plasten. Mögel på trä förstör dock virket...
Mao, mögel på plast är "ofarligt".
Det kan hända, men har du fått mögel på plasten så har du antagligen mögel på virket rätt så snart också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.