Hej forumet. Jag har varit en lurker ett tag och nu är det dags för mig att förhoppningsvis få hjälp/råd av forumet.

Mina barn delar just nu på ett rum men vi skulle vilja dela av detta i 2 och behöver komma fram till vad som vore det bästa sättet att göra detta på. Hoppas ni kan hjälpa mig med kloka idéer.

delandet av rummet innebär även att utnyttja kattvindarna(förråd i planlösningen) som delvis är i fullhöjd. Öppna upp en del av väggen till kattvindarna och sedan stärka upp den delen som är kvar.

jag bifogar nuvarande planlösning men även det sättet jag kommit fram till att dela av rummet. Hjälp mig gärna komma fram till ett bättre!
 
  • Planritning av en våning med två sovrum, badrum, förvaring och balkong, med fokus på en möjlig omstrukturering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en planritning som visar ett förslag till uppdelning av ett barnrum med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det för lågt i tak i förrådet högst upp för att använda den dörren till övre rummet? Då skulle du slippa de två dörrarna från ”mini-hallen”
 
L Lilllen skrev:
Är det för lågt i tak i förrådet högst upp för att använda den dörren till övre rummet? Då skulle du slippa de två dörrarna från ”mini-hallen”
ja tyvärr, den dörren går inte att gå raklång in i för en vuxen. Det skulle säkert funka medans barnen är små men känns inte som en långsiktig lösning tyvärr.
 
Ok, då är det kanske enklast som du gjort. Alternativt att ta bort nuvarande dörren in och göra två dörrar parallellt om plats finns och nuvarande väggen tillåter det.
Hur har du tänkt göra med fönstret i mitten av nuvarande rum?
 
L Lilllen skrev:
Ok, då är det kanske enklast som du gjort. Alternativt att ta bort nuvarande dörren in och göra två dörrar parallellt om plats finns och nuvarande väggen tillåter det.
Hur har du tänkt göra med fönstret i mitten av nuvarande rum?
Dörrarna står ganska tätt i nuläget så väldigt tveksam till det. Ska mäta det ordentligt men verkar osannolikt :)

jag passar på och byter panelen på kortsidorna av huset när vi gör om rummet. Tänkte därför ta bort fönstret och ersätta det med 2 st nya, ett i varje rum. Bredda hålet lite och sätta en stötta i mitten.

tack för svaren!
Svårt att komma på nya idéer när man låst in sig på ett sätt.
 
Hemmakatten
En medlem här på forumet hade byggt fina "koj"sängar i kattvindarna med bokhyllor mm. Det såg väldigt fint ut. Och för en säng behöver man inte ståhöjd.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
En medlem här på forumet hade byggt fina "koj"sängar i kattvindarna med bokhyllor mm. Det såg väldigt fint ut. Och för en säng behöver man inte ståhöjd.
tanken är att jag ska ha sängarna i kattvinden iaf. Och tänkte bygga hyllor på motsatt sida.
Tror det kan bli bra. Men man vill ju kunna maxa ytan såklart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.