Hej!
Jag och min fru bor i ett hus byggt 1930. I källaren finns en tvättstuga som vi funderar på att uppgradera till badrum. Eftersom betongplattan är oisolerad är golvet kallt på vintern och det finns inte bygghöjd att isolera golvet och lägga in golvvärme. Att bryta upp golvet, gräva ur och gjuta nytt känns inte lockande.

Därför kom vi på en alternativ grej. Finns det någon som sett idéer kring hur man kan bygga ett trallgolv i sektioner?? På det sättet blir det ju i alla fall en viss luftcirkulation under brädorna. Och med ett snyggt träslag kan det bli ganska läckert. Tacksam för hjälp /Hubbe
 
Prova tryckimpregnerad furu, det lär funka även i duschen. Gillar du inte den gröna färgen kan du skruva trall med tryckt virke i underdeleln och ett annat träslag i den luftigare överdelen. Eller använda något icke sugande material till underliggare t.ex. aluminium, rostfritt, plast eller dyrl. bara det blir en ordentlig spalt under så att trät hinner torka mellan gångerna.
 
Jag använde tvättstugan som duschrum under en längre tids ombyggnation i huset. Satte in duschkabin och la trallor på golvet. Oisolerat betonggolv.

Detta är en nödlösning som jag inte rekommenderar. Trallorna fick regelbundet vändas och skuras med klorin för att skrämma bort de pyttesmå husdjuren som trivdes så utmärkt i fukten ;).

Lägg istället klinker på det oisolerade betonggolvet. Fräscht & hygieniskt. Ev med en luddig liten matta på golvet om man har känsliga trampdynor ... :-* - en sådan kan man ju lätt lufta/tvätta.

Se bara till att du har rejält fall till golvbrunn om du lägger klinker. Det är inte bra om det står kvar vatten på golvet. Eller gör du som jag - fuktisolerar en mindre yta just vid duschen och med extra golvbrunn. - för framtida duschutrymme.
 
Det finns ju elektrisk golvvärme som inte bygger mer än knappt 20 mm inklusive spackel, och klinker ovanpå det så blir väl bygghöjden omkring 30 mm.
Det finns faktiskt elektrisk golvvärme som bygger knappt 5 mm + klinker blir det ca 15-20 mm
 
Hur blir det med golvvärme och oisolerat betonggolv mot mark ?
 
charta77 skrev:
Hur blir det med golvvärme och oisolerat betonggolv mot mark ?
Slöseri med energi, men maskarna myser. :D
 
charta77 skrev:
Hur blir det med golvvärme och oisolerat betonggolv mot mark ?
Vad jag funderar på är om det blir en större risk för hög fukthalt. Iom att marken under plattan kan bli för varm.

Vill minnas att jag läst om detta någonstanns, att isoleringen under plattan skall vara så pass bra att det inte blir för stora värmeförluster till marken.
 
Tack för alla svar!
Kom gärna med fler synpunkter!

Finns det inte risk med ökad fuktighet om man lägger golvvärme på en oisolerad platta?
/Hubbe
 
Hej igen!

Glömde fråga Doffe om han vet vilket märke på golvvärme som har så låg bygghöjd?

Och Harrys, vet du hur lång tid innan man behöver sätta på golvvärmen för att klinkerplattorna skall bli varma? Kanske bra med en timer på termostaten? Jag har tänkt att värma upp rummet med element (vattenburen värme) och en handdukstork bidrar väl också med värme. Därför jag fråga om snabbt golvvärmen "reagerar".
/Hubbe
 
Finns det inte risk med ökad fuktighet om man lägger golvvärme på en oisolerad platta? Det verkar vara olika bud om detta på forumet.
/Hubbe
 
Hej!

Har exakt samma problem, någon på 50-talet har gjutit btg i gammal torpargrund, utan isolering förstås. Vi är dock inne på teak, 1500/kvm färdigt från trip trap. Kakel i duschen dock. Möjligen en tunn jackon-platta under.

Angående fuktproblem och oisolerad grund läs denna SP-rapport om golvvärme, ganska lättläst, se särskilt kap. 2.3

http://www.sp.se/energy/files/Rapporter/SP AR 2002-04 slut.pdf

Lycka till!
Louise
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.