Läste det här på SVT Nyheter:

Många banker har börjat höja boräntorna och fler höjningar är att vänta framöver. Räkna med dubbelt så höga räntekostnader framöver, säger SBAB:s boendeekonom, som har ett enkelt men tufft råd till de som lånat för mycket: flytta till något billigare.
Vad tror ni om det här? Är det många som lånat för mycket och måste "gå ifrån hus och hem" om det blir en dubblering av räntekostnaderna?

Kommer ni att sälja och flytta till något billigare?

Länk till SVT Nyheter för att läsa hela artikeln: https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sbab-rakna-med-dubbelt-sa-hoga-borantor
 
Många har råd att bo kvar även med en fördubblad ränta, det tror jag, även om de som ligger precis på gränsen får börja prioritera om i hushållsekonomin. Trots allt har bankernas kalkylräntor legat på 6-8% för nya bolån i ett antal år nu. Då borde de som passerat nålsögat klara sig även om den verkliga räntan kryper uppåt 3%.
Jag tror snarare att det är kombinationen av ökande räntor och ökande driftskostnader (främst på köpt energi) som kommer att ställa till det för oss som äger våra bostäder.

Tillägg: Vi bor billigt och har blygsamma lån, så för vår familjs del är det lugnt. Eftersom jag är en försiktig general har vi nu till månadsskiftet bundit huslånet på 3 år, dessutom är elpriset bundet, så våra kostnader är förutsägbara. Skulle vi ha valt rörlig ränta på lånet hade räntan varit 0.5 procentenhet högre, och det var inte lockande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Olf Oggler och 3 till
  • Laddar…
Jag finns en hel del dynamik här men i allmänhet så tror jag att många klarar av dubbla räntor utan några stora problem så länge som arbetslösheten inte stiger nämnvärt. Jag tror att tom tredubbelt dagens räntenivåer är något som man "klarar" av.

Men en ränta på 3-4 procent under en tid för ett par som har ett stort huslån, pga närhet till storstad tex, kan få problem. Säg att du har ett huslån på 5 miljoner så motsvarar en tredubbling av räntan att man går från 4-5 tusen kronor i månaden i räntor till 12-15 tusen kronor per månad. För de allra flesta tror jag inte det är en speciellt rolig läsning. Det här är ju pengar som kanske bättre behövs till sparande. Är man två som delar på kostnaden som jag misstänker är fallet nio gånger av tio så går det nog vägen med lite bättre koll på hushållsekonomin och eventuellt också vissa korrigeringar. Kanske klarar man sig med en bil tex om man nu har två. Amorterar man mycket så kan man ju eventuellt också se till att amortera lite mindre om man tycker det är en god idé. Det är alltid en mycket god idé om du frågar mig att amortera om du inte har väldigt lite lån på bostaden, säg kanske mindre än 25% eller något sådant. Allt ovanför skall man amortera.

De som har otur och precis är nya på bostadsmarknaden kommer inte kunna arbeta med amorteringskraven om de redan nu uppfyller minimikraven. Dock så vet jag inte hur många som denna del av befolkningen är. De kan inte vara så jättemånga.

De aningslösa, de som maxat sina banklån, lånar till sina lyx-bilar (leasar på 3 års kontrakt?) och kanske tom har blanco-lån och som saknar sparande och inte har höga inkomster ligger väl sämst till. Det är nog ett antal som kommer att få problem misstänker jag. Men jag tror inte de är så många så att det påverkar ekonomin nämnvärt. Det är nog ett antal som kommer att stå med skulder när konjunkturen svänger upp igen.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Håller med. Bankerna har sedan ett bra tag räknat med ganska höga räntor. Detta fungerar så länge som arbetslösheten inte stiger nämnvärt. Det finns dock ett antal tiotusentals hushåll som ligger på gränsen skulle jag tro som har yrken där lönen inte nämnvärt kan påverkas på något sätt genom egen uppoffring.

Hur många tror du i Sverige ser över sin uppvärmning? Jag kikar på att byta fjärrvärmen mot bergvärme/solceller-kombo. Dyrt men jag har lite sparat samt strax över 50% skuldkvot på mitt hus så jag kan låna till det som jag inte kan betala själv. Med permanent högre energipriser så borde det finnas pengar att tjäna varje månad för ett dylikt upplägg för tiotusentals med villor i Sverige.


SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Många har råd att bo kvar även med en fördubblad ränta, det tror jag, även om de som ligger precis på gränsen får börja prioritera om i hushållsekonomin. Trots allt har bankernas kalkylräntor legat på 6-8% för nya bolån i ett antal år nu. Då borde de som passerat nålsögat klara sig även om den verkliga räntan kryper uppåt 3%.
Jag tror snarare att det är kombinationen av ökande räntor och ökande driftskostnader (främst på köpt energi) som kommer att ställa till det för oss som äger våra bostäder.
 
För egen del har jag råd med dubbla räntekostnader, har inte mer än drygt en halv miljon i bolån, även om det är ca 80% av vad huset kostade för tre år sedan. Lånet ska dock omförhandlas i sommar, då bindningstiden vi haft går ut.

Till det har vi funderingar på att öka lånet till en badrumsrenovering, förutsatt att huset stigit i värde sen köpet, men det kanske man ska glömma?

Knepigt sånt här, att vilja investera i huset samtidigt som man sparar för att åtminstone ha en halv årslön i buffert ifall nåt väldigt oförutsett skulle hända.
 
Keiller Keiller skrev:
Läste det här på SVT Nyheter:

Vad tror ni om det här? Är det många som lånat för mycket och måste "gå ifrån hus och hem" om det blir en dubblering av räntekostnaderna?

Kommer ni att sälja och flytta till något billigare?

Länk till SVT Nyheter för att läsa hela artikeln: [länk]
Som vanligt nyhetshets! Nej, många kommer inte få flytta, det gick rätt ok 2008 om jag minns rätt då räntan nuddade 6%…
 
Värre blir det väl för samhället i stort. Högre räntor leder till mindre konsumtion, arbetslöshet, mindre intäkter till staten samt högre kostnader för stat och kommun. Svårt att säga hur det blir.
 
Banken räknar väl med 7% så räntorna tror jag inte är problemet. Eller delvis, men en snabbt ökad inflation och högre räntor kommer definitivt sätta folk i skiten.
Speciellt dom som har den knapert redan nu.

Tror inte på någon jättehöjning heller för den delen, staten har absolut noll att vinna på att göra folk bostadslösa.
 
Varför tror ni bla SBAB försöker skrämma kunderna att höga räntor väntar?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför tror ni bla SBAB försöker skrämma kunderna att höga räntor väntar?
antagligen för att legitimera en höjning. För egen del ser jag hellre höga räntor och billigare priser än tvärtom.
Känns helt åt helvete att man ska sitta på bostadslån som man aldrig kommer kunna betala tillbaka.
 
X xxx.maws skrev:
antagligen för att legitimera en höjning. För egen del ser jag hellre höga räntor och billigare priser än tvärtom.
Känns helt åt helvete att man ska sitta på bostadslån som man aldrig kommer kunna betala tillbaka.
Fel, för att lura in kunderna att binda räntorna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför tror ni bla SBAB försöker skrämma kunderna att höga räntor väntar?
De vill väl tjäna pengar antar jag. Jag är väldigt dåligt insatt i hur ekonomi och finanser styrs och hur det går till. Har fullt upp med att ha koll och ordning på min egen ekonomi. Så det var lite därför jag startade den här tråden.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Som vanligt nyhetshets! Nej, många kommer inte få flytta, det gick rätt ok 2008 om jag minns rätt då räntan nuddade 6%…
Hur mycket har villapriserna gått upp sen 2008? :crysmile:

Här där jag bor skulle jag säga att de tredubblats, om inte mer.. Kåken jag bor i kunde man köpa för 800.000 kr då, idag närmar man sig 3,5 miljoner...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur mycket har villapriserna gått upp sen 2008? :crysmile:

Här där jag bor skulle jag säga att de tredubblats, om inte mer.. Kåken jag bor i kunde man köpa för 800.000 kr då, idag närmar man sig 3,5 miljoner...
x2 i min kommun kanske.
 
Alltså, det är svårt att inte tycka att detta är bra för en väldigt överhettad svensk bostadsmarknad. ‍♂️

Men det är ju komplicerat då jag inte förstår allt. Det enda jag förstår är att det är komplext. Som någon skrev så påverkas ju vår handel. Men det vore intressant att få se data för hur olika delar av befolkningen kommer att få betala vid dubblad räntenivå. Och hur kommer det att bli för alla hundratals (tusentals?) bostadsprojekt som nu planeras, projekteras, utförs eller slutförs runt om i landet av hundratals bostadsutvecklare. Det är ganska mycket pengar på rull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.