Jag bygger fritidshus strax utanför s-vall. Jag valde lösvirke och tog tjänstledigt 6v +sem.
Håller på med isolering just nu samt just fått avloppsrör i tilltänkta badrummet.
Ett nybyggt fritidshus med vit panel och svart tak på vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RenoverarLena
  • Laddar…
S snowsoul skrev:
Jag bygger fritidshus strax utanför s-vall. Jag valde lösvirke och tog tjänstledigt 6v +sem.
Håller på med isolering just nu samt just fått avloppsrör i tilltänkta badrummet.
[bild]
Snyggt :)
Har du köpt plintarna eller gjutit själv?
Vi siktar på att gjuta egna plintar, brorsan har en liten avant traktor med jordborr jag kan låna.
 
L ljs-s skrev:
Snyggt :)
Har du köpt plintarna eller gjutit själv?
Vi siktar på att gjuta egna plintar, brorsan har en liten avant traktor med jordborr jag kan låna.
L ljs-s skrev:
Snyggt :)
Har du köpt plintarna eller gjutit själv?
Vi siktar på att gjuta egna plintar, brorsan har en liten avant traktor med jordborr jag kan låna.
Jag köpte färdiga med fot, jag gjorde en specialare och ställde dem på en grusbädd.
 
På 1000h bör man om man har någon snickarvana klara av att bygga ett fritidshus på 70m2 i lösvirke.
 
F fribygg skrev:
På 1000h bör man om man har någon snickarvana klara av att bygga ett fritidshus på 70m2 i lösvirke.
Mycket möjligt :)
Själv ska jag dock börja bygga 30 kvm + loft, via byggsats från Lundqvist trävaru. Nu är det ju iofs inte jätte långt ifrån att bygga lösvirke men jag får iaf majoriteten av bitarna färdig kapade.
Efter 1000 timmar räknar jag inte med att vara 100% klar, utan målet var att få det godkänt av kommunen så vi kan flytta in dit innan vintern. Smidigare att kunna göra klart det sista när man kan sova över och slippa 5 mil tur och retur.

Det större 70 kvm stugan får bli i framtiden när den lilla på 30 kvm är klar.
Den lilla på 30 kvm vi bygger nu får bli gäststugan när den större är klar tills grabben blir lite äldre, då får det bli hans lilla stuga :)
 
Redigerat:
Ska bli kul att följa vidare! Är också på gång med samma process, tomt inköpt, dock är inte lantmätaren klar ännu :) Har också sneglat på lundqvists, verkar väldigt smidigt och bra att ha å göra med. Feedback tas tacksamt emot.
 
M Msarps skrev:
Ska bli kul att följa vidare! Är också på gång med samma process, tomt inköpt, dock är inte lantmätaren klar ännu :) Har också sneglat på lundqvists, verkar väldigt smidigt och bra att ha å göra med. Feedback tas tacksamt emot.
Hittills tycker jag att de har varit bra att göra med. Rätt snabba på att svara och tillmötesgående.
Instruktionen är rätt bra och hyffsat detaljerad.
Värt att tänka på när man jämför är att deras väggblock till fritidshus inte kommer helt färdig monterade, panelen är spikad och klar, sen är bitarna till "ramen" färdigsågade så man skruvar ihop väggblocket själv så att säga. Fördelen är väl att man sparar lite pengar och vikt när man ska lyfta upp de på grunden.
För mig är värdet att det bör gå snabbare än lösvirke att få ihop vädertät stomme samt att slippa räkna ut och köpa material och sånt själv när det är första gången vi bygger något helt själv.
Jag hoppas att vi klarar att få skalet vädertätt inom 2 veckor efter vi fått klart grunden. Återstår väl att se hur det går :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.