Precis som många andra tänkte jag försöka minska radonvärdena genom en fläkt i brunnen till dräneringen.

Mitt problem är följande: Vi håller på och dränerar om just nu, men har inte fått klarhet i hur dräneringen avslutas, dvs om den går via vattenlås eller inte. Om den inte går via vattenlås blir undertrycket inget vidare och dessutom risk att vi drar upp lukter. Min fundering är då om man kan lägga ytterligare en slang intill grunden, men låta den vara ett helt slutet system, som alltså inte går någonstans. Lägsta punkten får bli över det verkliga dränröret så att den inte förtar den funktionen.

Men, kommer det att funka med två dräneringsrör? Kommer närheten till dräneringen göra att mitt ”radonrör” bara suger ut det röret? Andra lösningar? En backventil på dräneringen blev jag avrådd ifrån då den skulle hindra vattnet från att komma ut…
 
Du ska en brunn där dränen slutar och nere i brunnen ska utgången vara som ett vattenlås . en 90 graders vinkel som går under en vatten yta. Är brunnen öppen i botten finns risk att den blir torr och en tät botten är då bra. du kan med fördel ansluta stuprören där med och ha en vinkel ner under ytan , Dränen ska då ansluta till brunnen ca 20 cm ovan för ytan. På topp av brunnen sätts ett lock och fläkten monteras på locket.
 
J jonaserik skrev:
Du ska en brunn där dränen slutar och nere i brunnen ska utgången vara som ett vattenlås . en 90 graders vinkel som går under en vatten yta. Är brunnen öppen i botten finns risk att den blir torr och en tät botten är då bra. du kan med fördel ansluta stuprören där med och ha en vinkel ner under ytan , Dränen ska då ansluta till brunnen ca 20 cm ovan för ytan. På topp av brunnen sätts ett lock och fläkten monteras på locket.
Jag har en dagvattenbrunn dit stuprören leds men den ligger mycket högre än dräneringen så dit kan jag inte dra dräneringen.

Den gamla dräneringen som vi byter nu försvinner in i ett slutet rör, vi har inte grävt vidare för att ta reda på vart den går. Tänkte sätta fläkten i en spolbrunn på dräneringens högsta punkt, är det fel?
 
Inte fel men det måste vara tätt i ändan på dränslangen, så sista biten lämpligt med helrör 110 mm ner i något som kan fungera som vattenlås.
 
J jonaserik skrev:
Inte fel men det måste vara tätt i ändan på dränslangen, så sista biten lämpligt med helrör 110 mm ner i något som kan fungera som vattenlås.
Tack. Försökte söka på detta men får bara träffar på kompletta brunnar med pump osv. Kan du förklara närmare vad du ser framför dig med ”något som kan fungera som vattenlås”?

Alternativet är ju att ja en extra slang som är helt sluten och inte leder någonstans. Du tror inte på det eller?
 
Komplett kostar skjortan. Det går med ett avloppsrör 400 mm eller grövre , ett lock i botten drän in cirka 200 från botten. Ut sen kan man sätta en 25 mm slang som går under ytan i brunnen och bort till en stenbrunn på frostfritt. På topp sätts ett lock och det blir tätt för så fläkten kan suga
 
  • Gilla
DerPontus
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Komplett kostar skjortan. Det går med ett avloppsrör 400 mm eller grövre , ett lock i botten drän in cirka 200 från botten. Ut sen kan man sätta en 25 mm slang som går under ytan i brunnen och bort till en stenbrunn på frostfritt. På topp sätts ett lock och det blir tätt för så fläkten kan suga
Snackade med grävaren och vi enades om att han sätter en dräneringsbrunn med vattenlås där dräneringen lämnar huset. Ingår i priset så behöver ej lämna ifrån mig skjortan :)

Kör sedan den fläkt och regulator du tipsat om tidigare från Clas Ohlsson. Fungerar det bygger jag sedan ett litet skyddande hus och drar riktig el

Det jag tänkt köpa:
https://www.clasohlson.com/se/Varvtalsregulator/p/Pr361664000

https://www.clasohlson.com/se/Kanalfläkt-Flexit-100-DFM/p/Pr364634000
 
Hut många meter runt som det ska suga i från , bara ca.
 
J jonaserik skrev:
Hut många meter runt som det ska suga i från , bara ca.
ca 30 meter. En gavel om 10m har tyvärr berg direkt mot grunden och är inte åtkomlig.
 
Berg , är det drän där eller slutar den i marken före berget och hur djupt ca ligger det på.
 
J jonaserik skrev:
Berg , är det drän där eller slutar den i marken före berget och hur djupt ca ligger det på.
På delen där det är berg har det tidigare gjutits på med betong för att få fall från huset och dränrör lagts ovanpå betongen i makadam. Men det tar mest ytvatten. På insidan finns i stället gott om golvbrunnar på vår klinkers

Berget ligger redan mellan 10-50 cm från markytan. Källarens sula ligger på den gaveln omkring 2m från markytan.
 
Såhär ser det ut nu med gamla dräneringen borta. Grävaren har börjat måla med kallasfalt och ska även gjuta bättre fall från huset.
 
  • Grundvägg med pågående arbete, kallasfalt applicerat längs med väggen för att förbereda dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med de djupen kan du få något du inte vill ha , ligger i makadam och den är inte tät. det kommer att suga i den änden och då blir det dåligt vacum i dom andra delarna. Det måste vara tätt i slutet där och även ovanför. En sak som går att göra, en brunn på djupet med vattenlås, dränen från ovansidan rinner då in i brunnen och sen vidare , helst då i egen pipa ( räcker med 50 mm ) ner till den sista, Vet du om det rinner mycket vatten på den del som är gjuten ränna
 
Ingen drän där då , gör ingen nytta. Ett tips om inte grävaren tänker på det. Absolut rent på berget mot grunden ca 40 cm ut och frilagt berg, Gjuta som hen tänker och smörja gjutningen och in på berget med asfalt ( helst varmsort ) många vändor. Och där kan u göra det i omgångar så inte hen behöver ladda tid på det. Som en sista del i det hela , du kan aldrig få bort allt vatten som kommer ner utmed grunden , mest ytvatten , det finns sprickor i berget efter som jag tror har sprängts ut för huset. Så snåla var dom förr med att spränga, bara så huset fick plats.
 
J jonaserik skrev:
Med de djupen kan du få något du inte vill ha , ligger i makadam och den är inte tät. det kommer att suga i den änden och då blir det dåligt vacum i dom andra delarna. Det måste vara tätt i slutet där och även ovanför. En sak som går att göra, en brunn på djupet med vattenlås, dränen från ovansidan rinner då in i brunnen och sen vidare , helst då i egen pipa ( räcker med 50 mm ) ner till den sista, Vet du om det rinner mycket vatten på den del som är gjuten ränna
Tänkte nog låta röret på ”bergssidan” vara ett eget system som inte är kopplat på brunnen. Så blir nog inget problem där.

Dräneringen på den sidan kan gå till en annan brunn som redan finns på den sidan huset. Ingen sug där alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.