Första frågan från mig i detta forum:
Jag hittar stora svarta områden i isoleringen(minerallull) men inget på trävirket.
Fläckarna är ofta lokaliserade till närheten av reglar, eller nära dåliga skarvar i plastskiktet. Det dammar rejält på dessa ställen. Torrt som snus.
Trähuset är byggt -39 med stående plank o puts. Kärnvirke och inga fuktskador. Utvändigt isolerat under 80-talet och träfasad. Verkar vara gediget gjort.
Nu river jag ett rum på övervåningen. Rummet har varit badrum (mot yttervägg/snedtak). Det verkar vara byggt på 70-talet med innervägg, plastfolie och isolering mot plankväggen/snedtaket.Isoleringen verkar vara ilagd enligt metoden "ingen bit är för liten för att slängas". Ett lapptäcke med luckor.
Jag har dock inte hitta några tecken på vattenläckage när jag rivit rummet. Det fanns våtrummsmattta/ tapet i rummet, inga skador i den.

Jag ska bygga upp en ny innevägg/snedtak och kommer att byta ut isoleringen. Men nu undrar jag om det är något generalfel som jag måste åtgärda först.
Är det svartmögel jag ser eller är det bara damm eller luftföroreningar som kommit in pga klantig jobb. Eller kan det vara skitig isolering de lagt in, med tanke på hur slarvigt jobbet var gjort.

Det som är så märkligt är att det inte finns några svarta fläckar eller skador på trävirket, bara i isoleringen.

Har någon sett detta tidigare? Vad kan det vara?
Hoppas att jag lyckades ladda upp bilden.
 
  • Mineralull.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är troligt att plastfolien inte varit 100% tät. Då kan det bli så (vissa dagar är ju fuktigare änn andra). Även om man bygger in fukt. tex fuktiga reglar.

Efter som virket och allt verkar vara ok. Så är det nog ingen större fara.

Utan att vara expert så skulle iallafall jag byta ut isoleringen mot ny.
 
Tack för svaret. Elektrikern var här i förrgår. Utan att vara mögelexpert så menade han att det måste vara mögel. Han sett en del liknande på sina jobb, framför allt när plasten var dåligt ditsatt. Så nu är ni två som säger samma sak. Jag river ut, sätter in ny isolering och försöker göra ett bättre jobb själv.
 
Om det är på platser med läckande plast så skulle det ju även kunna handla om att damm blåser ut i isoleringen. Ungefär som ett filter i en ventillationsanläggning kan se ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.