Hej,

tänker göra om en del av mitt garage till bastu med dusch.

Garaget står ca 10 meter från huvudbyggnaden där varm- och kallvatten finns tillgängligt på bästa sätt.

Jag förstår att det är möjligt att dra kall och varmvatten i en kulvert eller liknande direkt till bastun. Men är det inte bättre att istället bara dra kallvatten och installera en enklare varmvattenberedare? Nackdelen är ju att jag då får två varmvattenberedare att hålla koll på.

Men blir inte varmvattnet väldigt kallt på vägen ut till bastun när det ligger i marken?

Vilket är bäst? Billigast? Verkar ju ganska dumt att ha en till varmvattenberedare?
 
Ja om du har en elberedare redan i huvudbyggnaden å inte gör vv i värmepump eller vedpanna har du inget å tjäna med att dra vv från huvudbyggnaden. Sätt en beredare till då kulvert också kostar å det blir förluster i vv som aldrig används
 
  • Gilla
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
Varmvattnet skapas i värmeväxlare från fjärrvärmen.

Relativt billigt just nu men blir 50% dyrare om 3-5 år enligt aviserade höjningar från leverantören.
 
Hur ofta tror du duschen i bastun kommer användas? Ska den alltid vara redo för en dusch eller är det bara när det ska bastas? Är det bara i samband med bastu så kan man ju knäppa på varmvattenberedaren samtidigt som man drar igång bastun så står den inte och slösar el dygnet runt. En elberedare är ju relativt dyr i drift men har också en ganska så låg investeringskostnad.

Varmvattenkulvertar är bra isolerade, det blir inte kallt på 10m när du har flöde. Sen blir det så klart kallt när duschen inte används och du får spola en stund innan det kommer varmvatten.
 
  • Gilla
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
B
Kulvert blir rätt dyrt att få till. Och lång kulvert innebär en massa kallvatten i början när man spolar, så då blir det säkert en liten beredare lokalt där i alla fall, för att slippa spola i 30s varje gång man ska duscha.

Jag hade petat dit en vvb i kanske 100l klassen (mer om ni är många som ska duscha) och bara grävt ner en pem slang för kallvatten på typ frostfritt djup.

En dusch kostar ungefär 2 - 2.5kWh. Hur många duschar om året blir det? Tror du får en ruskigt lång återbetalningstid med kulvert, speciellt om det är rörmokare inblandade.
 
  • Gilla
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
Inget att fundera på. En kulvert med dubbla rör är både dyrt och onödigt. Kasta ner en pemslang på lämpligt frostfritt djup och köp en billig beredare på ca 50L så är du hemma.

Mvh Röris
 
  • Gilla
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
Duschen kommer enbart att användas i bastun. Det blir alltså en installation som består av en blandare som sitter väldigt nära golvet (se bild). Jag tänker medvetet ha en kort slang så att det är omöjligt att stå upp och duscha.

Jag har kikat lite på vilka storlekar som finns tillgängliga och jag tycker att 100 liter kanske blir i största laget för hur jag tänker använda duschen. Tanken är att man fyller en hink med varmvatten och använder. Så vattnet är inte tänkt att stå på "hela tiden". Dock har jag tre barn så man får väl förvänta sig att det tar slut också. Och då kanske det är bra för ekonomin att de lär sig hushålla.

Jag kikade på Nibe 55 liter vilket jag tror blir ett billigt val och som kanske passar användningsområdet?

Behöver ju inte vara Nibe. Såg en billig varmvattenberedare av märket "Nemi". Någon som erfarenhet av detta märke?
 
  • Bastudusch med väggblandare nära golvet och träbänk framför grå klinkers och stentrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Röris,

Frostfritt djup på mina latituder är 150 cm. Dock bor jag på en bergknalle så jag har mindre än 100 cm troligtvis till mitt förfogande där vattenledningen skall ligga. Det varierar nog en del längs sträckan. Såvitt jag förstår så är det helt enkelt att man lägger ledningen i 0-8 och placerar lämplig cellplast ovanför 70mm. Såvitt jag förstår så behöver man inte ha någon isolering på sidorna om vattenledningen. Men, hur bred måste isoleringen vara? Först tänkte jag gräva för hand men nu vette tusan om jag inte måste ha hjälp alternativt hyra en minigrävare om jag måste gräva en bred ränna.

Jag vill ogärna ha en elkabel om jag kan undvika det eftersom det blir en "enklare" lösning. Jag bor i Södermanland och det är sällan väldigt kallt under långa perioder här.

André F André F skrev:
Inget att fundera på. En kulvert med dubbla rör är både dyrt och onödigt. Kasta ner en pemslang på lämpligt frostfritt djup och köp en billig beredare på ca 50L så är du hemma.

Mvh Röris
 
Jag tror bastun och vatten kommer användas varje dag vi är hemma om jag skall vara helt ärlig. Men det är ju inte en "dusch" i egentlig mening. Se tidigare svar i tråden från mig.

B BSOD skrev:
En dusch kostar ungefär 2 - 2.5kWh. Hur många duschar om året blir det? Tror du får en ruskigt lång återbetalningstid med kulvert, speciellt om det är rörmokare inblandade.
 
Läste på följande sida:

https://www.isover.se/news/forenkla...d-av-va-ledningar-tackta-med-styrofoam-skivor

Där man kan se följande grafik och tabell för bestämning av bredd av isoleringsskivor för isolering av VA.

Jag bor i Södermanland precis vid kusten så jag har milt klimat. Så räknar man med 20000 hC i köldmängd, gräver 80 cm djup ränna så skall man ha 130 cm bred och 10 cm tjock isolering ovanför. Blir ju väldigt brett och en väldig massa gjord att få bort.


S SideshowBobBuilder skrev:
Hej Röris,

Frostfritt djup på mina latituder är 150 cm. Dock bor jag på en bergknalle så jag har mindre än 100 cm troligtvis till mitt förfogande där vattenledningen skall ligga. Det varierar nog en del längs sträckan. Såvitt jag förstår så är det helt enkelt att man lägger ledningen i 0-8 och placerar lämplig cellplast ovanför 70mm. Såvitt jag förstår så behöver man inte ha någon isolering på sidorna om vattenledningen. Men, hur bred måste isoleringen vara? Först tänkte jag gräva för hand men nu vette tusan om jag inte måste ha hjälp alternativt hyra en minigrävare om jag måste gräva en bred ränna.

Jag vill ogärna ha en elkabel om jag kan undvika det eftersom det blir en "enklare" lösning. Jag bor i Södermanland och det är sällan väldigt kallt under långa perioder här.

Det går också att lägga i "hästsko"-form. Då kanske man klarar sig med en smalare "ränna". Men jag klarar inte av att läsa diagrammet tyvärr.
 
  • Färgkodad tabell över isoleringstjocklek och köldmängd för VA-ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karta över Sverige som visar köldmängd i hC för olika regioner för dimensionering av VA-isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grafisk illustration av isoleringsbredd för VA-ledningar med måttangivelser och markprofil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf och tabell för isoleringsbredd av VA-ledningar, samt diagram och illustration av hästskoformad isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.