Hej!
Det lär väl bli en vår och en sommar iår också även om den just nu känns avlägsen. Men man får längta och planera.
Tänker bygga utedusch för behagliga duschar utomhus under sommarhalvåret. Ska dra ut vatten från invändigt vatten. Har letat vattenutkastare med individuella rör för varmt resp kallt vatten direkt ut. De vattenutkastare jag kan hitta är sådana med individuell kran med varmt och kallt vatten, men bara ett utlopp. Alltså är detta en typ av blandare. Men jag vill inte ha en blandare vid husväggen, utan den ska vara i själva duschen. Precis som i en vanlig dusch inomhus. Sedan vet jag att jag måste ha plaströr som tåler värmen i varmvattnet. Dessa rör gräver jag ner i marken och upp direkt i duschen. På vintern kopplar jag loss dessa rör och blåser torra. Blandaren i duschen tar jag in. Finns det någon smart lösning på detta?
 
Det finns väl inte en duschblandare som har 2 utlopp?
Isåfall blir det ju 2 kranar.
 
  • Gilla
Verran75
  • Laddar…
B
Jag har två separata vattenutkastare på väggen av huset. Identiska utkastare.

Den ena är ju kopplad till varmvattnet med en vanlig esbe blandningsventil (vta313), och den andra som vanligt på kallvatten. I normala fall är den inställd på lagom typ 35C, men kan vrida upp till högretemp om man vill.

När vi renoverade badrummet så ställde vi upp den på 50C, och kopplade in en vanlig duschblandare utomhus. Den var ansluten med gardenaslang (rekommenderar ej det...).

Nu går tankarna på en permanent dusch i trädgården.
Jag försökte hitta en utedusch med blandare vid duschen,
Hittills har jag bara hittat denna:
https://outl1.se/stilren-utedusch-r...eAVgXnMzpc8TNkAWL7C4u6as2lTKkVlcaArTyEALw_wcB

Har du hittat några andra modeller? Vill precis som du kunna bestämma tempen vid duschen.

Skulle gärna ha en riktig utedusch som kan stå ute året om, bara nedtömd. Hittar du nån snygg lösning (eller bygger själv) får du gärna lägga bilder här i tråden.
 
  • Gilla
kebi
  • Laddar…
Har en gammal lösning med 2 rör ut genom väggen till en rostfri platta och en Ballofix-kran till vardera placerad invändigt. Men kanske någon har en smartare lösning. Duschblandaren i duschen är en vanlig engreppsblandare med anslutning av varmt resp kallt vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.