Jag vet att det finns trådar i detta ämne men ingen som besvarar just följande:

Jag har studerat mängder av sidor där man på olika sätt modifierat IKEA kök till "Shakerkök". Vi har ett IKEA Faktum kök men då det inte går att komplettera eller ändra inredningen pga nya mått på Metod :( tänkte jag faktiskt byta ut stommarna också. Metod är hela 10 cm högre än Faktum, 80 cm istället för 70 cm, vilket både är för- och nackdelar. Jag har tittat på flera sidor där man sätter på lister under, över och mellan stommarna för att åstadkomma det platsbyggda utseendet. Detta har både gjorts på Faktum och Metod. På en Faktum stomme är det inga problem alls eftersom det är hela ca 12-15 cm ner till golvet, man har gått om utrymme att sänka stommen till önskad höjd men på Metod är det i standard bara 8 cm ner till golvet!
Sätter man en list på 21 mm på skåpets undersida blir det strax under 6 cm cm kvar till golvet vilket jag tycker är alldeles för lite. Det kommer att se ut som att köket "står PÅ golvet". Därför vill jag i så fall höja upp skåpen så att det fortfarande är 8 cm till golvet. Jag tycker att 8 cm är absolut minimum, IKEAs nya standard är i lägsta laget, tycker jag. Detta innebär att stommen redan då är 2,1 cm högre än standard. Med samma list upptill är det 4,2 cm högre än standard. Den slutliga bänkhöjden blir då 94,2 cm istället för standard 90 cm. Hade det blivit typ 92-93 hade jag inte tvekat men över 94????

Ett alternativ är att sätta listerna mot själva skåpen. Då ändras ju inte höjden på stommen men istället måste alla luckor specialtillverkas med mindre mått eftersom luckorna då måste rymmas innanför stommen om ni förstår hur jag menar? . Jag kan iofs tänka mig att tillverka egna fronter och luckor men det som skrämmer mig är att få till håltagningen så exakt (det blir ju tiondelsmillimeter-precision) så att allt ska passa gångjärn och Maximera lådorna.

Råd önskas !
 
Du kan alltid höja botten i underskåpen. Det här är ett underskåp som sitter ovanpå kylskåpet. Botten är uppflyttad för ventilationen och skåpet är nerkapat till rätt höjd mot taket. Uppflyttad botten i ett vitt köksunderskåp för ventilation, visas nära taket med gångjärn synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du köper släta MDF luckor från IKEA, så kan du kapa luckorna i den kant som man normalt inte ser.

Det är plättlätt att fixa nya hål för IKEAs gångjärn, köp 2st forstnerborr. På den ena slipar du bort spetsen.
Mät in centrum för hålet, starta hålet med det spetsiga borret, avsluta med det spetslösa borret. IKEAs gångjärn har rätt stora justermöjligheter, tar lätt upp någon mm.
Men Shakerkök har väl synliga gångjärn. Då behöver du inte borra några hål för IKEA-gångjärn.

Jag kapade våra skåpsidor, luckor etc, på en provisorisk arbetsbänk bestående av några brädor upplagda på två bockar. Plankorna drog jag ihop med två knektar för att få det mer som en skiva.
Min såg är en 20 år gammal cirkelsåg med finklinga. För att såga rakt använde jag en hemmasnickrad såglinjal i plywood
 
M magnu skrev:
Du kan alltid höja botten i underskåpen. Det här är ett underskåp som sitter ovanpå kylskåpet. Botten är uppflyttad för ventilationen och skåpet är nerkapat till rätt höjd mot taket.[bild]

Om du köper släta MDF luckor från IKEA, så kan du kapa luckorna i den kant som man normalt inte ser.

Det är plättlätt att fixa nya hål för IKEAs gångjärn, köp 2st forstnerborr. På den ena slipar du bort spetsen.
Mät in centrum för hålet, starta hålet med det spetsiga borret, avsluta med det spetslösa borret. IKEAs gångjärn har rätt stora justermöjligheter, tar lätt upp någon mm.
Men Shakerkök har väl synliga gångjärn. Då behöver du inte borra några hål för IKEA-gångjärn.

Jag kapade våra skåpsidor, luckor etc, på en provisorisk arbetsbänk bestående av några brädor upplagda på två bockar. Plankorna drog jag ihop med två knektar för att få det mer som en skiva.
Min såg är en 20 år gammal cirkelsåg med finklinga. För att såga rakt använde jag en hemmasnickrad såglinjal i plywood
Tack så mycket för tips! Jag hade faktiskt först tänkt göra så att jag köpte en slät lucka och kapade den och satte på egna lister till en spegel. Tills jag insåg att Ikea tyvärr gått ifrån mdf på såväl fronter som täckskivor! Det är numera spånskiva och jag har provat men det blir inte snyggt alls vid kapning. Även om man vänder den kapade sidan nedåt är jag ganska säker på att det snabbt sväller och blir fult av vatten och annat som köksinredning utsätts för.

Planen är nu att göra fronterna själv så jag är mycket tacksam för tipset om borrarna. Jag har en hel verktyg så det är inte det som fattas utan snarare den egna kompetensen;)
 
Q Queen15 skrev:
Tack så mycket för tips! Jag hade faktiskt först tänkt göra så att jag köpte en slät lucka och kapade den och satte på egna lister till en spegel. Tills jag insåg att Ikea tyvärr gått ifrån mdf på såväl fronter som täckskivor! Det är numera spånskiva och jag har provat men det blir inte snyggt alls vid kapning. Även om man vänder den kapade sidan nedåt är jag ganska säker på att det snabbt sväller och blir fult av vatten och annat som köksinredning utsätts för.

Planen är nu att göra fronterna själv så jag är mycket tacksam för tipset om borrarna. Jag har en hel verktyg så det är inte det som fattas utan snarare den egna kompetensen;)
När jag gjorde om vårt kök fanns det olika luckserier att köpa från IKEA. De billigaste var spånskivor, nästa prisklass var MDF. Så tror jag att det är idag också.

Men, om du ska göra allt själv, så kan du köpa skivorna på Bauhaus och få skivorna uppsågade i rätt dimension i skivsågen. Kostar lite grand men sparar massor med tid. Räkna med lite spill, sågen har precision på någon dryg mm, men jag tror du behöver 0.5mm.

Men som sagt råmaterialet från IKEA är inte så dyrt, därför är det inte heller så dyrt att såga fel.
 
D DejvidK skrev:
Annars kan du även köra med denna eller motsvarande: [länk] Har funkat finfint för mig.
Ingick borret i jiggen?
Fortfarande dyrare än 2st forstnerborrar.
 
M magnu skrev:
Ingick borret i jiggen?
Fortfarande dyrare än 2st forstnerborrar.
Japp, borren ingick. Och för mig värt dom extra kronorna då det hela blev en väldigt enkel process :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.