H
Då har vi kommit såpass långt i våra planer att det är dags att börja ta lite mera detaljerade beslut då alla ritningar ska fram till det tekniska samrådet för att vi ska få vårt startbesked. Fritidshuset kommer att vara uppvärmt året runt till minst 15 grader. Vi kommer att använda det mycket och under alla årets månader. Då ok pendling till våra jobb så kommer vi säkert vara där mer än 50% av årets dagar.
Vi kommer att gå från 35 kvm till 105 kvm.
Planlösningen blir så här:
Ritning av ett fritidshus med planlösning och mått för befintlig byggnad och tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni om detta:

Isolering och uppvärmning av tillbyggnad:
Vägg: 200-240 mm, plast i väggar då bland annat dusch hamnar i tillbyggnaden.
Golv: 300 mm? Räcker det då plintgrund och blåsigt?
Tak: 400-500 mm
Uppvärmning: luft-vatten eller bergsvärme? Vi skulle vilja ha golvvärme i tillbyggnaden då det kommer bli mycket fönster och fönsterdörrar. Är det dumt med golvvärme när man har plintgrund?

befintliga delen:
Vägg inifrån och ut: panel, tjärpapp, isolering från 2018 ca 150 mm, diff öppen vindskydd, panel.
Golv från 2018: 220 mm isolering, massivt furugolv 25mm, plintgrund.
Tak: ska göras om, så vad ska vi lägga här för tjocklek och ska det vara någon plast här?
Uppvärmning nu är en luftluftvvärmepump men kommer då bli radiatorer istället. Eller ska man behålla luftluft?

Tacksam för all input som man kan få :D
 
Jag skulle ha ångbroms (ej plast) eftersom du redan har det. Plus att du får inte sätta plast i badrum (ytterväggar) pga fuktrisken som blir med dubbla tätskikt.
220mm i golv är standard så det räcker. Beroende på var i landet du bor kan en luftvattenvärmepump vara smart, långt norrut kanske bergvärme.
 
H
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle ha ångbroms (ej plast) eftersom du redan har det. Plus att du får inte sätta plast i badrum (ytterväggar) pga fuktrisken som blir med dubbla tätskikt.
220mm i golv är standard så det räcker. Beroende på var i landet du bor kan en luftvattenvärmepump vara smart, långt norrut kanske bergvärme.
Tack!
Fritidshuset ligger i västra Götaland. Anledningen till att vi funderar på bergvärme är för att luftluftvärmepumpen avfrostas väldigt ofta pga närheten till sjön och den råa fuktiga luften.

Funkar alltså tjärpappen ungefär som en modern ångbroms? Jag har funderat på varför det finns tjärpapp men isåfall förstår jag funktionen.
 
Ja, så länge den är tät, det var den tidens ångbroms
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
T
Ingen eldstad?
 
H
T Träkåk skrev:
Ingen eldstad?
Jodå, en i den befintliga delen och så blir det en i tillbyggnaden också, i det nya allrummet.
 
T
H husdrommaren skrev:
Jodå, en i den befintliga delen och så blir det en i tillbyggnaden också, i det nya allrummet.
Kamin intill WC i gamla och nära slussen i nya va?
Har ni upplevt att det varit svårt att hålla värmen på WC och i sovrummet med enbart LLVP? Har ni haft direktelselement som toppat i dessa utrymmen?
Tänker på den plats det vattenburna värmesystemets teknik inne tar i anspråk inte är obetydlig, dess högre investeringskostnad, dess större antal komponeneter som kan strula, golvvärmes tröghet när man haft grundvärme på och snabbt vill boosta. Vattenburen värme innebär jämnast temp och bäst komfort, så är det å andra sidan. Då ni kostar på en extra skorsten och eldstad funderar jag på om en ytterligare LLVP i nya delen, som monteras smart så att den även sprider kaminvärmen, skulle kunna hålla acceptabelt jämn temperatur i alla utrymmen i nya delen, så det är lite intressant hur ni upplevt komforten hittills....En väldigt enkel lösning om det fungerar. En utsugsfläkt i nya badrummet kan leda luft dit och en ev. justering av planlösningen så att luft vid öppna dörrar, alternativt luftdon mellan rummen, sprider sig genom sovrum, till badrum och minska behovet av direktelselement? Hade det enbart handlat om en tvättstuga/badrum och allrum så hade LLVP kunnat sitta i tvättstugan och vid öppen dörr blåst ut i allrummet när man är på jobbet samt nattetid men sovrummet försvårar detta tänk så klart och elvärme vill man ju helst undvika. Man behöver isolera golvet extra vid plintgrund så finns det utrymme för att bibehålla en god ventilation under, hade jag ökat på isoleringen en decimeter oavsett om ni går på golvvärme eller inte. Jag har liknande projekt så intressant hur ni resonerat kring detta. Jag är inne på att gjuta in golvvärmeslang så att det finns, men gå på LLVP och kamin. Som ni, har jag det så i befintlig del och det funkar. Ojämn temp men är mysigt att elda...
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
H
Tack för svar!
Både pumpen och braskaminen når fint i den befintliga delen. Pumpen ger en jämn värme men kaminen är mera ojämn, men det blir lätt varmt överallt. Dock så är det ju bara 35 kvm och pumpen är dessutom rejält överdimensionerad. Jag tror att den egentligen är för 40-120 kvm. Anledningen till att vi valde den var för dels underhållsvärmen 8-15 grader C. Samt att den fick bra recensioner på ac. Vi har inga andra värmekällor än dessa två.
Det jag stör mig på är att pumpen låter. Då vi inte har några grannar eller någon överhuvudtaget som låter runtomkring oss så blir ljudet väldigt dominerande. För allt i övrigt är såpass tyst. Det i kombination med stora fönsterdörrar och fönster i den tilltänkta tillbyggnaden gör att jag skulle vilja ha golvvärme och en tyst värmekälla. Braskaminens sprakande stör mig inte, det är bara mysigt och något som vi är vana med sedan vi hade hus förr.
Vi har en relativt starkt sluttande tomt så det kommer vara från 10 cm till strax under 2 m på plintarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.