Hej.
Håller på med en tillbyggnad och har sneglat på att sätta små LED:ar i fönstersmygarna (finns ju fina hide a light ljuskällor för VP16 rör har jag lyckats se tex LED-DOT VP IP44 VIT 2700K).https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/downlights/minispotlights/led-dot-vp-ip44-_-56450

Men förstår jag det rätt då om det räcker med att köpa ett drivdon som kan monteras i dosa ifall jag vill ha 5 st ljuskällor och seriekoppla DOT,arna?
https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/drivdon/konstantstrom-on-off/konverter-plr-_-49397

Måste jag även ha en kopplingsbox?
https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/tillbehor/downlights/kopplingsbox-6-vägs-_-51141

Något mer som måste köpas?

Någon som gjort liknande installation av hide a light eller annat fabrikat som kan berätta mer?
 
  • Gilla
moken
  • Laddar…
"Paket med 4st LED minispotlight från Etman för VP rör och slang..."

Trycker man dem rätt in i röret?
 
L Leif i Skåne skrev:
För 1600kr får du 5 st spottar 1,2W 350mA och en Plejd LED driver.
Då har du ett inbyggt astrour som tänder vid solnedgång och släcker vid soluppgången samt valfri tid på natten, mjukt tändning under 20 minuter så man aldrig märker till/från den bara finns där året runt i rätt tid.
[länk]
Det kan vara nåt
Kanske en dum fråga men kan jag styra den med en vanlig kronbrytare om jag bara vill ha på/av utan dimmer funktion?
 
M moken skrev:
Det kan vara nåt
Kanske en dum fråga men kan jag styra den med en vanlig kronbrytare om jag bara vill ha på/av utan dimmer funktion?
Ja.
Men min belysning installera jag Januari 2017 och inte rört sen dess.
Visst kan du ansluta en återfjädrande brytare för att släcka/tända/dimma spottar och naturligtvis via appen i mobilen.
 
L Leif i Skåne skrev:
Ja.
Men min belysning installera jag Januari 2017 och inte rört sen dess.
Visst kan du ansluta en återfjädrande brytare för att släcka/tända/dimma spottar och naturligtvis via appen i mobilen.
Tack
 
Müssli Müssli skrev:
Tänk på att LED-DOT VP som du länkar till är kassa om du drar slang. Själv använder jag inte rör så jag vet inte hur de passar i det.
Jag kör med Hidelite Core Smart som finns i olika spridningsvinklar och kelvin.
[länk]
Där tar du ett 25 mm hål i fodret så sitter de som en smäck. :giggle:
Hej, hur menar du att de är kassa om man drar slang?
Är det fastsättningen du tänker på då?
 
Skit i att köpa dom för slang. Jag köpte en variant från hide a Light som sitter i ett 25 mm hål direkt I smygen. Slangarna slutar ovanför smygen och eltråden går fri sista biten. Snyggt och lätt att installera.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Skit i att köpa dom för slang. Jag köpte en variant från hide a Light som sitter i ett 25 mm hål direkt I smygen. Slangarna slutar ovanför smygen och eltråden går fri sista biten. Snyggt och lätt att installera.
Man kan ju avsluta slangen en bit ovanför även för de som är avsedda för slang antar jag.
Helst skulle man ha möjlighet att se ett showroom med olika varianter tror jag, nackdelen med internethandel är ju att man inte kan se "live" först.
 
M moken skrev:
Man kan ju avsluta slangen en bit ovanför även för de som är avsedda för slang antar jag.
Helst skulle man ha möjlighet att se ett showroom med olika varianter tror jag, nackdelen med internethandel är ju att man inte kan se "live" först.
Var då köpa för slang?

Ger kanske inte jättemycket men så här ser mina ut.
 
  • Tak i ett rum med synliga kablar och spotlights längs med kanten av ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund takventil i vitt tak, synlig del av ventilationssystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
moken
  • Laddar…
Jag drog först slang till alla, på ett ungefär. Sen drog jag igenom tråden och sist satte jag smygarna. Då fiskade jag igenom tråden när jag lyfte dit smygen. Det gör inget att vissa slangar är någon dm fel i förhållande till hålet i smygen.
 
  • Gilla
moken
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag drog först slang till alla, på ett ungefär. Sen drog jag igenom tråden och sist satte jag smygarna. Då fiskade jag igenom tråden när jag lyfte dit smygen. Det gör inget att vissa slangar är någon dm fel i förhållande till hålet i smygen.
Ok, låter bra
 
Ett tips till är att hide a lite har varit väldigt hjälpsamma under mitt bygga. Jag har mejlat med dom angående flera olika belysningar och fått bra hjälp. Både att välja typ av spottar och placering/avstånd.
 
  • Gilla
moken
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Ett tips till är att hide a lite har varit väldigt hjälpsamma under mitt bygga. Jag har mejlat med dom angående flera olika belysningar och fått bra hjälp. Både att välja typ av spottar och placering/avstånd.
Alright, ja kanske man ska utnyttja den servicen :)
Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.