Toalettsitsar är en smärre vetenskap vilket man snabbt får reda på när man tänker sig ett byte.

Först gäller det att bestämma sig för om man vill ha original så att man är säker på att passformen blir snygg eller om man ska chansa på en kanske billigare universal och då mäta noggrannt vilket hålavstånd man har för infästningen. Jag har iaf (nästan) bestämt mig för en original som sitter rätt.

Sedan är det hårdsits eller mjuksits. Hårdsits har av någon anledning högre status och visst kan de se lite snyggare ut, men jag har svårt att se någon annan fördel. Slamrar som sju svåra år om man råkar kasta igen locket efter uträttat värv. Visserligen kan man ha mjukstängning, MEN själv är jag mån att spola snabbt när jag kommer upp från stolen, det är inget att spara på. För att slippa stänk i form av mikropartiklar från toalettvattnet i luften så ska naturligtvis locket vara stängt vid spolning. Har man då ett mjukstängande lock så får man alltså stå och vänta på att det stängs innan spolning. Vad är bra med det?

Vad är det jag missar som gör mjukstängande hårdsitsar så mycket bättre än slammerfria mjukplastsitsar? Behöver jag uppgradera mina toalettrutiner?

(se t.ex. google-sökning på partiklar i luft vid spolning)
 
Bestämmde mig för att titta på toaletter efter att ha läst detta... det va ungefär som att tänka på hur stor rymden är. Gav upp...
Köp det billigaste man ska ju ändå bara sitta där max några sekunder även om det är flera gånger om dagen (y):crysmile:
 
A Avemo skrev:
Jag kommer att tänka på den här skriften:
[länk]
Ibland är det en större vetenskap för somliga än för andra. Det låter som att du har en klar uppfattning om vilket du tycker är bäst. Det är väl bara att välja det.
Jo, jag har nog en ganska klar uppfattning, men undrar ändå om det är något jag missar. Finns det några andra viktiga aspekter att fundera på i den ack så viktiga men bortglömda vetenskapen om toalettlock?

B Bopåzoo skrev:
Bestämmde mig för att titta på toaletter efter att ha läst detta... det va ungefär som att tänka på hur stor rymden är. Gav upp...
Köp det billigaste man ska ju ändå bara sitta där max några sekunder även om det är flera gånger om dagen (y):crysmile:
Precis så, det finns obehagligt mycket i det här som man aldrig tänker på. Ett lock är väl ett lock!? Nähä, inte det tydligen. Toalettlocksgången i byggvaruhuset ser snarast ut som frukostflingegången på Walmart.
 
BirgitS
B byabin skrev:
Sedan är det hårdsits eller mjuksits. Hårdsits har av någon anledning högre status och visst kan de se lite snyggare ut, men jag har svårt att se någon annan fördel.
Jag tycker hårdsitsarna har varit lättare att hålla rena och snygga än de mjuksitsar som jag har haft förut.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker hårdsitsarna har varit lättare att hålla rena och snygga än de mjuksitsar som jag har haft förut.
Så kan det nog vara, för att de är rejälare då antar jag? För ren måste en toalett vara, allt annat är direkt obehagligt.
 
BirgitS
Ett hårt och tätt material har en slätare yta som dels tål hårdare tag utan att få rispor och dels blir mer frånstötande.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
B byabin skrev:
Behöver jag uppgradera mina toalettrutiner?
Ja, varför inte vänta med spolningen till efter handtvätten ? Då har locket hunnit lägga sig under tiden.
 
Spolar med öppet lock, snacket om micropartiklar är i mina öron ren dynga, kollar läget efter spolningen om det behövs en runda med borsten, och spolar en gång till isf. Sen stänger jag locket.
Men ska ju även sägas att det finns gott om feltillverkade toaletter idag där det stänker ut vid spolning.
Själv har jag valt en klassisk djup med spolkant, toan för mig är nått man använder praktiskt, och inte är en möbel.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Hård sits bäst. Helst i dåligt uppvärmda fritidshus tidigt på morgonen. Det är ju mycket svalare på vintern.
 
Ok, tack för intressanta synpunkter! Mjukplastlocket jag har är ju betänkligt repigt så det är ju bra om hårdplasten är tåligare och trevligt om det är lättare att hålla rent och hygieniskt. Lika bra att utmana ödet och prova den moderna toalettlockstekniken, bära eller brista! Spolningen kommer dock fortsatt att ske med locket stängt och helst så fort skiten träffar fläkten, eller i det här fall vattnet. Men kanske får man anpassa sig även där med handtvätt före om locket behöver mer tid på sig.
 
Inget slammer här
 
  • Isolerad avloppsrörsgenomföring för bullerminskning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag köpte IKEAs billigaste lock efter att min IFÖ sign orginallock blivit för repigt och äckligt
IKEAs kostade 150 kr och är mjukstöngande Det tog knappt ett år för gångjärnen att ge upp. Så nu är jag på jakt efter ett nytt. Antingen IKEAs hårdsits som kostar 299 (också med mjukstängning) eller IFÖ sign orginal hårdsits med mjukstängning. Det lutar åt den senare denna gång då IKEAs kvalitet på gångjärnen lämnar mycket kvar att önska. Men IFÖs kostar nånstans 800-1000 kr beroende på återförsäljare. Dock lär det bli billigare i längden föreställer jag mig att välja IFÖs sits.
Mjukstängande är ett lyx om man väljer en mjuk sits. Men en hård sits utan mjukstängning kan jag inte föreställa mig. Dessutom kommer inte min femåring klara av att stänga ett tyngre lock mjukt. Mjukstängning oavsett sits skönare för öronen och efter att haft mjukstängande lock ett år nu kan jag inte föreställa mig något annat. Men är man rädd för mikropartiklar och därför inte vill ha mjukstägning skulle jag nog rekommendera ett mjukt lock i orginal så det passar bra och slipper sämre gångjärn (som det blir på lock som ska passa alla stolar). Mjukt lock om du har mindre barn. Annars hårt lock eftersom det är mer hygieniskt över tiden.
 
Redigerat:
B byabin skrev:
Toalettsitsar är en smärre vetenskap vilket man snabbt får reda på när man tänker sig ett byte.

Först gäller det att bestämma sig för om man vill ha original så att man är säker på att passformen blir snygg eller om man ska chansa på en kanske billigare universal och då mäta noggrannt vilket hålavstånd man har för infästningen. Jag har iaf (nästan) bestämt mig för en original som sitter rätt.

Sedan är det hårdsits eller mjuksits. Hårdsits har av någon anledning högre status och visst kan de se lite snyggare ut, men jag har svårt att se någon annan fördel. Slamrar som sju svåra år om man råkar kasta igen locket efter uträttat värv. Visserligen kan man ha mjukstängning, MEN själv är jag mån att spola snabbt när jag kommer upp från stolen, det är inget att spara på. För att slippa stänk i form av mikropartiklar från toalettvattnet i luften så ska naturligtvis locket vara stängt vid spolning. Har man då ett mjukstängande lock så får man alltså stå och vänta på att det stängs innan spolning. Vad är bra med det?

Vad är det jag missar som gör mjukstängande hårdsitsar så mycket bättre än slammerfria mjukplastsitsar? Behöver jag uppgradera mina toalettrutiner?

(se t.ex. google-sökning på partiklar i luft vid spolning)
Om du inte har bråttom ut från badrummet efter ett uträttat stordåd kan du skaffa ett mjukstängande lock. För det tar tid att vänta på det mjukstängande locket, om du efter en sittning väntar på att locket ska stängas, spolar, lyfter locket, kollar resultatet, tar ett tag med toaborsten, stänger locket, väntar och spolar en andra gång. Har du bråttom så är det slammersits som gäller.

Själv föredrar jag originalsits till min Ifö. Dels värms de upp fortare, dels är passformen optimal. En eftermarknadsmodell är iskall, har nästan alltid fel passform och oftast väldigt kort livslängd på gångjärnen.

Och ja, jag spolar innan jag stänger locket. Det är enklast så.
 
Härligt att någon annan botaniserat grundligt i världen av toalettsitsar! Jag köpte tillslut original, hårdplast till nedervåningen. Den är lätt att ta av och göra rent. På övervåningen närmare sovrummen kommer jag dock köpa en mjukstängande för vill inte vakna på nätterna av att barnen kastar igen toalocket. Original verkar bäst. Kör på det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.