Kanske redan någon annan som tipsat men jag använder kallpressad linfröolja och ugn. Häll på lagom med olja, gnid in hela pannan med hushållspapper så att ett tunt jämnt lager bildas sen in i ugnen uppochner på 250 i en timme. Stäng av, låt kallna och upprepa så många gånger du känner att du orkar. Ju fler gånger desto bättre. Blev perfekt när jag gjorde det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
L Lutte skrev:
Jag funderar skarpt på att köra våran De buyer på tippen.

Stekt in den och grejat med den, testat massor av olika metoder men vilken dynga. Hur man än försöker så kan man knappt steka nå i den utan problem.

Mest troligen våra matlagningsvanor som inte går hand i hand med den, men att behöva lägga mer tid på en satans stekpanna än resten av hushållet går bort för mig.

Blir teflon grejer från scanpan eller satake istället.
Steker allt kött på några olika de Buyer kolstål sedan rätt många år. Finns inte bättre i mitt tycke och för ovanligheten skull också billiga. Steker t o m ägg på den minsta pannan de har, blir riktigt frasiga och goda ägg, inget fastnar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Kanske redan någon annan som tipsat men jag använder kallpressad linfröolja och ugn. Häll på lagom med olja, gnid in hela pannan med hushållspapper så att ett tunt jämnt lager bildas sen in i ugnen uppochner på 250 i en timme. Stäng av, låt kallna och upprepa så många gånger du känner att du orkar. Ju fler gånger desto bättre. Blev perfekt när jag gjorde det.
Min erfarenhet är att den här metoden blir bäst. För en (hyfsat) vetenskaplig genomgång av varför finns en bra artikel här: https://sherylcanter.com/wordpress/2010/01/a-science-based-technique-for-seasoning-cast-iron/
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Har själv alla möjliga sorters stekpannor - teflon, gjutjärn, kolstål och rostfri. Alla välanvända och välfungerande. Stekgrytan i gjutjärn har jag förvisso gett upp att få bra eftersom hustrun envisas med att göra köttfärssås i den...
Men, för nåt år sen sprang jag på en gammal men till synes oanvänd förtennad kopparpanna på en loppmarknad. Den är helt underbar att steka i. Ganska liten så den räcker sällan till men ska jag inte göra så mycket är den det givna förstahandsvalet. Behöver ingen yta utan kan diskas med diskmedel även om det ytterst sällan har behövts. Nya är ju svindyra men dyker tillfället upp så missa det inte!
 
H Harald Blåtumme skrev:
Intressant tråd!

Gillar gjutjärnspannor generellt men är rätt tunga och klumpiga att hantera. Fick nyligen en Anders Petter Stenfors ii present, lättgjutjärn. Blev helt paff av hur lätt den är, och verkade vara riktigt välpreparerad redan från fabrik… till den grad att jag undrade om det verkligen inte var någon slags nonstick-beläggning på den typ teflon. Känns som en typisk teflonpanna i näven.

Perfekt stekresultat på allt jag testat hittills. [länk]. - på gasplatta märk väl.

Enda nackdelen - och kan vara en riktig dealbreaker för de flesta… - är att botten har en tendens att bli en smula konvex i början om man hettar upp snabbt på glashällen. Stekpannan står alltså och vickar på hällen, jäkligt Irriterande om allt man har är en häll och blir ju inte något bra resultat. Återgår till att bli plan igen iofs vid avsvalning och fortsatt användning, använder den mest på våra gasplattor där spelar det ingen roll.

Möjligt att det finns andra stekpannor i lättgjutjärn som håller formen bättre men misstänker att det kommer som en egenskap med detta koncept av tunt gjutgods.
De gamla pannorna från öppna spisens tidsålder var ofta av tunnt och lätt gjutjärn. De blir alla konvexa i bottnen då man använder dem på kokplatta. Våra är ganska illa drabbade efter 100-150 år.

Det var därför man började gjuta tjockare botten på pannorna alternativt en tunn utstickande kant runtomkring.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Oavsett panna så blir de krokiga om de hettas upp för fort............Det sitter i ryggraden hos många att vrida upp på max så det går fort och sen vrida ner när den är varm. Det är rena döden för metall och särskilt när de är nya. Man skulle behöva värmebehandla dem gradvis i ugnen egentligen när de är nya. Sakta öka och låta svalna. Nästa gång lite mer och låta svalna. osv osv. Då är chansen större att de håller sig plana sen.

Det är som med bromsskivor på bilar egentligen. Klappar man bara dit nytt och direkt bromsar som en galning och de blir överhettade gör de oftast "krokiga" och ger durr i pedalen.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Tack för tipset! Den här lättviktsgjutjärnspannan från Anders Petter är fortfarande rak och planbottnad förutom i läget stark upphettning. Kör litet mogningsprocess i ugnen nu som du föreslår, så spänningar i godset har chans att släppa. Kan doch inte gå så enormt högt i temp pga ekhandtaget. Men värt prova för jag gillar verkligen pannan!
 
Litet halvvägs in i processen med 120 grader, konstaterar att stekpannan fortfarande är exakt plan i botten när man tar ut den och kollar. Tänker dra ett par varv till, 160 grader och 240 grader (om ekhandtaget inte blir helt paj i dylik temp).

Vad man kan gissa är att de fina lyxpremium-pannorna har genomgått en liknande process redan vid tillverkningen. Helt klart värt att betala en slant för i så fall.
__
PS. Det slog mig att man troligen kan montera av ekhandtaget om man vill köra riktigt höga temperaturer under denna process.
 
  • Gilla
TomasNil
  • Laddar…
Jag testade linfröolja efter idogt researchande, men den var ju helt värdelös: blev jättefint till en början men sedan lossnade det i stora sjok och det är tydligen vanligt verkar det som. Nu kör jag bara random matolja, raps tror jag vi har och den har fungerat bättre iaf.
 
S sandos skrev:
Jag testade linfröolja efter idogt researchande, men den var ju helt värdelös: blev jättefint till en början men sedan lossnade det i stora sjok och det är tydligen vanligt verkar det som. Nu kör jag bara random matolja, raps tror jag vi har och den har fungerat bättre iaf.
Just den där första inbränningen från ny, eller från när man strippat den gamle pannan på diverse mekaniska och/eller kemiska vis.

Ärligt talat, jag har aldrig haft några problem med den biten. Bara på med litet olja tex rapsolja, hetta upp tills det börjar ryka så smått, slå av. Skölj ur och torka ur.

I det läget ser jag att pannorna börjar fungera och det blir bara bättre med fortsatt användning.

Ett undantag som jag inte vet riktigt hur det blir riktigt bra är gjutjärnsgrytor, där man inte sällan kör tomatsåser etc. Dessa grytor har jag aldrig lyckats på en bra yta på men tja det funkar ändå.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Monterade av ekhantaget, kör nu förhoppningsvis sista varvet på 300 grader i ugnen. Varit litet progressiv, 120 - 180 - 240 - 300, med avsvalning emellan.

Kul om detta kan få lättgjutjärnspannan att bete sig mer trevligt! Men om problemet med konvex bottenform kvarstår på hällens plattor när man bränner på där så får vi väl helt enkelt se denna panna som perfekt på gasplattorna..

__
PS. Oj det blev visst 320 grader C på den här lättgjutjärnspannan enligt IR-termometern. Nu får den svalna av. Normalt upphettas aldrig en stekpanna till mer än ca 180 grader så nu har den fått en rejäl dos.

Kollade även hur pass platt/rak panna var i botten i dessa rätt extrema temperaturer, ställde den på glashällen. Perfekt rakhet vid 270 graders temp på godset via IR-termometer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Claes Sörmland
S sandos skrev:
Jag testade linfröolja efter idogt researchande, men den var ju helt värdelös: blev jättefint till en början men sedan lossnade det i stora sjok och det är tydligen vanligt verkar det som. Nu kör jag bara random matolja, raps tror jag vi har och den har fungerat bättre iaf.
Låter som för mycket olja så att det har bildats en för tjock fernissafilm.
 
Vill tillägga en sak som stör mig lite.
Baksidan på min panna är sagolikt bra, vattnet pärlar sig på hela ytan och den går att blåsa torr. Insidan blir aldrig lika bra, trotts idogt infettande efter varje användning och noga med att inte köra saker med syra i den.

Baksidan brukar dessutom få en släng av diskborsten med diskmedel om det runnit, aldrig framsidan.

Stekpannas baksida med vattendroppar som pärlar sig på den infettade ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insidan av en stekpanna med pärlande vatten och ojämn bränning efter användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karl.s Karl.s skrev:
Vill tillägga en sak som stör mig lite.
Baksidan på min panna är sagolikt bra, vattnet pärlar sig på hela ytan och den går att blåsa torr. Insidan blir aldrig lika bra, trotts idogt infettande efter varje användning och noga med att inte köra saker med syra i den.

Baksidan brukar dessutom få en släng av diskborsten med diskmedel om det runnit, aldrig framsidan.
Ser att du är en av de som använder metoden med låg temp där inte rykpunkt uppnås.
Prova att steka in den på högre temp.
 
Hemmakatten
Men det där @Karl.s är väl inte en gjutjärnspanna? Vet inte hur man handhar en sådan.

Jag har flera gjutjärnspannor varav en oval stekgryta från 40-talet (den är suverän!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.