Rackartekla
Är det någon som anlitat taktvätt.
Jag funderar på att göra i ordning taket och eventuellt även låta dem måla det.
Någon som har erfarenhet och kan rekommendera??
 
Åsa Lund
Skulle aldrig låta någon köra högtryckstvätt på mitt tak
 
Rackartekla
Åsa Lund
Nä, inte det heller
Högtryck tar bort allt finkornigt material i ytan som gör att vatten inte tränger in i pannorna. Om vatten tränger in fryser pannorna sönder
Vi har tagit bort mossa för hand och sedan sprayat på Grön Fri
Spraya vart femte år så håller det sig rent och fint!
 
Det finns två läger, ett som säger skrapa bort mossa och behandla med grön-fri fortsätt så med några års mellanrum.
Det andra metoden högtryckstvättar man med het ånga som regör varenda por, och efter några dagar när cementpannorna är torra läggs ett nytt ytskikt på, i princip samma som vid tillverkning av original pannorna.
Jag tycker att den senare metoden ger ett bra resultat med en garanti upp till 20 år. Men det är skillnad mellan resultatet hos olika firmor. Seriösa demonterar nockpannor och bytar nockplåten samt övriga plast detaljer som brukar vara spröda och trasiga efter 40-50 år. Taket blir nästa som nytt.
Detta är i första hand för cementplattor men även fibercement. Tegel har jag ingen erfarenhet av. Men äkta lertegel har legat på Gimmingehus sedan 1100-hundratalet, utan mossa.
 
Redigerat:
Risken är att man lurar sig själv, det viktigaste på ditt tak är att underlagspappen är tät. Inte att pannorna ser fina ut.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Risken är att man lurar sig själv, det viktigaste på ditt tak är att underlagspappen är tät. Inte att pannorna ser fina ut.
Det är därför seriösa firmor plockar bort nedersta raden samt nocken, även alla pannor som är angränsande till takkupor och plåtdetaljer.
 
Hej! Återupplivar den här gamla tråden. Funderar på taktvätt. Fick nedan svar från ett företag som heter SoDaco AB.
Har ni erfarenheter från det företaget, eller taktvätt i allmänhet?


När vi kommer till dig för att tvätta ditt tak:

-Så använder vi högtryckstvätt med sk takpadda maskinen har ett lågt tryck på 170 bar samt ett vattenflöde på 30 liter per minut

-Efter tvätt applicerar vi en biocid som tar död på eventuella mossrester och sporer, vilket ger ett rent tak längre

-Vi städar alltid upp efter oss, så bra det bara går samt sköljer av fasad och fönster

-Vi tar inte med oss säckar med mossa, det få du som kund ombesörja för själv, då vi inte har plats i våra bilar

-vi besiktar alltid taket före tvätt, där vi ser om genomföringar är täta, alla pannor är hela, att underlaget är bra mm.

därefter får du ett skrivet protokoll


-Vi ger alltid efter tvätt en garantisedel på 5 år mot återväxt på takpannorna, undantag för de som har träd hängandes över eller i mycket nära anslutning till huset, då gäller inte garanti

-Vi byter ut upp till 10 stycken trasiga takpannor om du har nya hemma
 
Åsa Lund
Läs på hur många bar tryck det är på en högtryckstvätt, jag tycker 170 låter mycket.
Vi har behandlat vårt tak med Grön Fri vart femte år med start tio år från nybygge. Det nästan ut som nytt, fortfarande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.