Hej, undrar vad som krävs för att få dörren högre när bjälken är i vägen… ? någon smart här som vet?
Kan man kapa den och stötta upp den? Eller kommer allt rasa då?
Är en loge / ekonomigyggnad på 240 kvm ..
om det är av vikt
 
  • Träbjälke som blockerar toppen av en träport i ett stenbyggnadsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan ni minska öppningens bredd? Alltså, smalare dörr. Då kan ni stötta underifrån.
 
Är det mur och sedan trävägg?
 
Tomture61
A Anette Normann skrev:
Hej, undrar vad som krävs för att få dörren högre när bjälken är i vägen… ? någon smart här som vet?
Kan man kapa den och stötta upp den? Eller kommer allt rasa då?
Är en loge / ekonomigyggnad på 240 kvm ..
om det är av vikt
Du får nog berätta mer än vad bilden visar !
Är bjälken enbart över dörren eller ngt annat ?
Vad finns åvanför nämda bjälke ?
 
Grunden är Sten sen kommer bjälke som är över dörren, det är sådana runt hela bygget. Som en hållare till vidare bygge tänker jag? sen över bjälken är det gips och väggar runt om. Trä på utsidan?
Är ju däck mm på bilden där då.. men den går till hörnan sedan ny ..
 
  • Renoveringsprojekt som visar stenfundament och en träbjälke över en dörr, med gips och väggar ovanför, röriga byggmaterial runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan ni minska öppningens bredd? Alltså, smalare dörr. Då kan ni stötta underifrån.

Ja det är ju en väldigt bred dörr men har en annan dörr med utan den stolpen tror jag… men så smal. Kan gå ut och ta bild. Jag är ju helt grön på detta, och läst massor ni har skrivit så tänkte testar kolla. Tänker göra om golvet där med. Måste ta bort all skit där dock
 
Är balken lång och går en bra bit in på murarna och inte bara för att hålla ovanför dörren
 
Oanvända byggmaterial och kablar förvarade i en ovårdad del av en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal trävägg och bjälkar med tecken på användning som tillfällig förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del av byggnad med flera foton finns med..
nu har vi det som förvaring innan man skall slänga sakerna ! Hehe..
 
  • Rörigt förrådsutrymme under bjälkar med diverse föremål och lådor staplade i väntan på att kastas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörigt förrådsutrymme i gammal byggnad med utspridda föremål och timmerväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6A7CBF08-9BA9-40E3-B058-37705C5A4D49.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av gammal byggnad med träbjälkar och spindelväv, använt för tillfällig förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal timmervägg och balk i förvaringsutrymme med synliga isoleringsmaterial och kablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av byggnad med röda plankor och en stenmur, svart dörr används för förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förvaringsrum i gammal byggnad med diverse föremål staplade, väntar på bortforsling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du får nog berätta mer än vad bilden visar !
Är bjälken enbart över dörren eller ngt annat ?
Vad finns åvanför nämda bjälke ?
se inlägg under nu. Tänkte lägga det på det du skrev men fick inte till det tror jag är ny här
 
J jonaserik skrev:
Är balken lång och går en bra bit in på murarna och inte bara för att hålla ovanför dörren
Är två bjälkar på muren en som själva huset är byggd på och den andra är bara där typ. Den över dörren är lång som de andra med väggen liksom. se bilder under
 
J jonaserik skrev:
Är balken lång och går en bra bit in på murarna och inte bara för att hålla ovanför dörren
vad tror ni om jag skall ta och rätta upp andra delen där det är ett gammalt stall? där allt ser ut att rasa i mina ögon.. snickare har varit här och sagt det är friskt trä, sen är det en gärn stolpe satt för att hålla. Den vill jag ta bort och ha en bärande bjälke istället.
vad kan det kosta?
Vad kan det kosta att laga betonggolv med?
Det är håligt och ogjämt..
sen om jag har forstår rätt så är det under hål rum typ? Så skall jag fylla hålen så fyller jag den oändligt typ
 
OK lång syll då , har skissat lite på ditt foto och det går att göra så här.. Klart det blir att såga ur panelen på utsidan med för att få höjd
 
  • Annoterad bild av byggkonstruktion med markerade avväxlingar och instruktioner för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PS är balken sprucken ovanför dörren , ser så ut. då får du gå längre till höger med avväxlingen för att hålla.
 
Tomture61
Att såga bort bjälken ovanför dörren är en osmart manöver .
Men för att konstatera exakt hur byggnaden är konstruerad behöver man lossa på gipsskivor .
Troligtvis så måste bjälken växlas av .

Eller som nämndes tidigare , stöttor ned mot golvet = smalare dörr . Golvet vid dörren måste troligtvis förstärkas .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Att såga bort bjälken ovanför dörren är en osmart manöver .
Men för att konstatera exakt hur byggnaden är konstruerad behöver man lossa på gipsskivor .
Troligtvis så måste bjälken växlas av .

Eller som nämndes tidigare , stöttor ned mot golvet = smalare dörr . Golvet vid dörren måste troligtvis förstärkas .
smalere dörr och förstärka golvet vad kan det kosta? om man skall göra själv?
bara ca? Funderar på att bygga nytt istället. Tanken är att det skall bli stall där. Men vill inte göra det sen rasar allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.