Hej!

Jag fattar inte vad som händer? Allt skulle bli så mycket bättre med Asus Lyra men vår hastighet på 100/100 är nere ibland på 1,5/0,5! För att sedan komma upp igen? Vi hänger inte med. Våra Sonos tappar kontakt hela tiden. Funderar på att reklamera meshen.

Men till min fråga! Jag har köpt en ny mobil och när jag återskapade min säkerhetskopiering på den nya mobilen så loggades jag ut ur lyra-appen och nu kommer jag inte in. Jag har glömt inloggningen då jag knappt har använt den appen. Vet ni hur man kan komma in? Genom support? För det finns ingen "Glömt Lösen" variant på denna app.
 
Vet inte något specifikt om Lyra, kör TP-link själv, men för egen del är jag skitnöjd. Tre enheter och jag har i det närmaste full täckning i hela huset (som är stort), på vissa håll maxar jag utan vidare fibern och då med hopp mellan mesh-punkterna dessutom.

Har du kopplat huvudenheten i en annan router? Har du konfigurerat band etc för wifin? Finns många felkällor, men att du ska få det så kasst som du beskriver är inte normalt.
 
  • Gilla
GDSMannen
  • Laddar…
Är det ett konto du skapat på ASUS, eller är det bara inloggningen till Lyra?
Jag tror att default inloggning är admin, admin på Lyra. Ifall det var det du bytte från så är det bara att göra en fabriksåterställning på routern och börja om från början. Det tar inte många minuter att skapa ett nytt meshnätverk. Är uppkopplingen fortsatt lika dålig efter det så har du dessutom konstaterat att det troligen inte är fel på din setup.
Test av nätverkskabel till första enheten nästa steg?
 
  • Gilla
GDSMannen och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vet inte något specifikt om Lyra, kör TP-link själv, men för egen del är jag skitnöjd. Tre enheter och jag har i det närmaste full täckning i hela huset (som är stort), på vissa håll maxar jag utan vidare fibern och då med hopp mellan mesh-punkterna dessutom.

Har du kopplat huvudenheten i en annan router? Har du konfigurerat band etc för wifin? Finns många felkällor, men att du ska få det så kasst som du beskriver är inte normalt.
Tack för er feedback! Testade att göra som ni sa och det funkar. Ursäkta det sena svaret men jag fick notisen om att någon har svarat idag. Skumt?! :crysmile: Vet inte vad min internet har emot mig?
 
tensiden tensiden skrev:
Vet inte något specifikt om Lyra, kör TP-link själv, men för egen del är jag skitnöjd. Tre enheter och jag har i det närmaste full täckning i hela huset (som är stort), på vissa håll maxar jag utan vidare fibern och då med hopp mellan mesh-punkterna dessutom.


Har du kopplat huvudenheten i en annan router? Har du konfigurerat band etc för wifin? Finns många felkällor, men att du ska få det så kasst som du beskriver är inte normalt.
Jag funderar på att köpa TP. Killen på en Kjell-butik nämnde att de slutade sälja ASUS just pga all strul och att TP är det bästa att ha just nu, och just en trippel-lösning. Är du fortfarande nöjd med ditt system?
 
pdov
Det finns fler modeller av Asus Lyra. Vilken modell har du och hur många enheter?
Det finns en gammal Lyra app men det går att uppdatera firmware i dessa och använda Asus Router-app vilken jag tycker fungerar bättre.
 
pdov pdov skrev:
Det finns fler modeller av Asus Lyra. Vilken modell har du och hur många enheter?
Det finns en gammal Lyra app men det går att uppdatera firmware i dessa och använda Asus Router-app vilken jag tycker fungerar bättre.
Jag har två enheter av Asus Lyra av den större runda (UFO-liknande) varianten. Inte Asus Lyra Mini alltså. Har den appen du har med.
 
pdov
Du verkar ha koll men två saker att tänka på.
  • Den större Lyra som du har är triband, har du ställt in så att det ena av de två 5Ghz banden är dedikerad till backbone?
  • Placera enheterna närmare varandra och se om det förbättrar prestandan. Ett vanligt misstag är att man vill ha så mycket täckning som möjligt och sätter enheterna för långt ifrån varandra för att de ska fungera optimalt.
 
pdov pdov skrev:
Du verkar ha koll men två saker att tänka på.
  • Den större Lyra som du har är triband, har du ställt in så att det ena av de två 5Ghz banden är dedikerad till backbone?
  • Placera enheterna närmare varandra och se om det förbättrar prestandan. Ett vanligt misstag är att man vill ha så mycket täckning som möjligt och sätter enheterna för långt ifrån varandra för att de ska fungera optimalt.
Tack men jag har verkligen noll koll. Försöker googla till mig allt. Exakt det du har skrivit har jag gjort. Det är samma problem ändå. Du kanske kan förklara tex varför en sonos-högtalare som står tre meter ifrån bakom ett fönster tappar wifi? det har blivit bättre på senare tid men ibland är det frustrerande.
 
pdov
Jag har inte mycket erfarenhet av Sonos mer än att jag har en IKEA symfonisk bokhyllehögtalare i köket och den fungerar på samma sätt som sonos-högtalare. Det händer att den också strular och då brukar jag göra en norsk reset på den. I mitt fall har jag tolkat det som att det är Högtalaren och inte wifi det är fel på.
 
  • Gilla
GDSMannen
  • Laddar…
Sonos är ökända för att vara struliga i meshnätverk. Ska det funka bra så måste du tråda.
 
  • Gilla
GDSMannen
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
Sonos är ökända för att vara struliga i meshnätverk. Ska det funka bra så måste du tråda.
Det är precis det man vill undvika. Det har med att de går på 2.4 GHz bandet tror jag. Och att meshen skickar olika till olika enheter men Sonosen fattar inte detta? Så förstod jag det av deras kundservice som oxå är ganska oförstående för detta frustrerande problem. De bara skyller på nätet men allt annat funkar liksom? Förstår inte varför de bygger en högtalare som ska tillhöra premium-skiktet på detta sätt?
 
pdov
Vet inte om detta gör någon skillnad men om du loggar in i routerns webbgränssnitt så finns det en inställning för nätverksväxlingsblockering. Du hittar det under Avancerade inställningar > Trådlöst och sedan fliken längst till höger "Nätverksväxlingsblockeringslista". Jag har lagt till så att min IKEA Symfonisk (Sonos) alltid ansluter till samma nod i meshnätverket. Jag har fått göra norska reseter även efter detta min jag upplever nog lite mindre strul i alla fall.
 
  • Gilla
GDSMannen
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Vet inte om detta gör någon skillnad men om du loggar in i routerns webbgränssnitt så finns det en inställning för nätverksväxlingsblockering. Du hittar det under Avancerade inställningar > Trådlöst och sedan fliken längst till höger "Nätverksväxlingsblockeringslista". Jag har lagt till så att min IKEA Symfonisk (Sonos) alltid ansluter till samma nod i meshnätverket. Jag har fått göra norska reseter även efter detta min jag upplever nog lite mindre strul i alla fall.
Fick detta tips av Sonos kundtjänst med utan resultat. Tack ändå. Antingen är det mina Sonos som är kassa eller Asus Lyran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.