Hej,

Något som jag trodde skulle bli mycket enkelt blev plötsligt komplicerat för mig

Jag har fått ett föreläggande om att blandannat komplettera med en brandskyddsbeskrivning(tabell 5:611) för följande situationsplan

Situationsplan med måttangivelser och olika strukturer, potentiell fråga om brandskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var börjar man? Har någon gjort något liknande och har ett exempel? Måste man ta en brandkonsult?
 
Det är väldigt viktigt med brandspridning när man bygger till huset. Är det brandspridningen mot grannen som kommunen är orolig för?

Ser ut som det finns en friggebod under 15 kvm närmare än 8 meter?
 
Det är ett förråd som grannen har(under 15 kvm).

Osäker på vilken tillbyggnad dom menar, jag misstänker grannens, men finns chans att dom vill ha brandskyddsbeskrivning mot förrådet som sitter ihop med carport. Jag får ringa och fråga...
 
Hela ditt hus bör bara samma brandcell om du inte har garage. Grannens förråd ska inte vara av vikt eftersom den är under 15 kvm.
 
Det som sitter samman med huset är ett förråd och carport
 
Då är det förmodligen pga carporten och brandspridning från den.
 
Är det svårt att upprätthålla en brandskyddsbeskrivning? Kan jag själv göra det? Jag är medveten om, för att uppnå ei30 så måste jag göra om väggarna i föråddet alt. Stänga igen hela kortsidan och drygt 1 meter på långsidan
 
I princip ska det räcka med en beskrivning av hur väggarna som vetter mot varandra är uppbyggda. I ditt fall handlar det om din vägg ska uppfylla kraven. Se på boverket om vilka krav som finns. Sen har Träguiden bra beskrivningar om hur väggar ska vara uppbyggda för att klara kraven.

För mig har det räckt med att meddela att dörrar och fönster är brandklassade och att väggar byggs i enlighet med t ex EI30 eller EI60 och sen en beskrivning och en schematisk bild av uppbyggnaden.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/

https://www.traguiden.se/om-tra/byg...rakonstruktioner/avskiljande-formaga/exempel/
 
1. Det finns inget formellt krav för att upprätta en brandskyddsbeskrivning, det räcker att du har rätt kompentens.
2. Som jag ser det så understiger avståndet 8 meter till grannes förråd. Förrådet understiger 15 kvm och är därmed undantagna kraven på brandspridning mellan byggnader enligt BBR kap 5:6.
3. Är det korrekt uppfattat att ert småhus är sammanbyggt med carporten och sedan vill ni bygga till uterummet? i så fall har behöver ni inte ha någon brandteknisk klass på någon av väggarna.

Även om det kostar lite så ta kontakt med någon som kan byggreglerna så att du inte bygger något du inte skulle behöva vilket resulterar i ett fördyrande bygge eller att du inte bygger tillräckligt vilket resulterar i ett dåligt brandskydd.
 
Hej,

tack för all hjälp! Carport/förråd delar en vägg med huset.

jag kommer ta hjälp med brandskyddsbeskrivning, vi har kommit fram till att det blir billigast att brandklassa förrådet(2 väggar), är redan ett isolerat förråd, så det blir inte så dyrt för min del, hade varit jobbigare om jag hade behövt brandklassa uterummet.
 
M mili_d skrev:
Hej,

Något som jag trodde skulle bli mycket enkelt blev plötsligt komplicerat för mig

Jag har fått ett föreläggande om att blandannat komplettera med en brandskyddsbeskrivning(tabell 5:611) för följande situationsplan

[bild]

Var börjar man? Har någon gjort något liknande och har ett exempel? Måste man ta en brandkonsult?
Hej!
Uterum, om man inte bryter klimatskyddet, ska betraktas som en inglasad balkong. Reglerna för detta hittar du i BBR. Det bästa är att ta hjälp av en brandingenjör som borde kunna dra upp handlingar för dig på en timme eller två.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.