Har tänkt använda mig av Billy bokhyllor för att bygga in en bokhylla under ett långt fönsterparti (nästan 4 meter). Höjdmässigt behöver jag hamna någonstans kring 77-78 cm och funderar på hur det blir om man använder Billy med tre nivåer och sågar av översta hyllan. Är det någon som råkar ha en Billy och kan mäta höjden vid näst översta hyllan? Se bilden.

Och om någon gjort liknande - dvs använt Billy för att bygga in, gärna dela med sig av inspirationsbilder :)
Vit Billy bokhylla med tre sektioner och en röd pil som visar en fråga om höjden på en specificerad hyllnivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Båda mellanhyllorna är flyttbara
 
  • Gilla
mbjorling och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Båda mellanhyllorna är flyttbara
Aha! Ja det gjorde ju hela saken betydligt enklare
 
CecEle CecEle skrev:
Aha! Ja det gjorde ju hela saken betydligt enklare
Nja. Om du sågar av den översta, fasta hyllan så blir det ostadigt. Mellanhyllorna håller sidorna inte ihop.
Du kan alternativt köpa melaminbelagd hyllplan i byggvaruhuset och enkelt skruva ihop något liknande.
 
  • Gilla
CecEle
  • Laddar…
Tilman Tilman skrev:
Nja. Om du sågar av den översta, fasta hyllan så blir det ostadigt. Mellanhyllorna håller sidorna inte ihop.
Du kan alternativt köpa melaminbelagd hyllplan i byggvaruhuset och enkelt skruva ihop något liknande.
Ja men precis, måste såklart ha en ny toppskiva. Dels för att hålla ihop konstruktionen men också för att binda ihop de olika modulerna då det kommer stå tre stycken bredvid varandra. Tanken är att bokhyllan ska bli ca 4 m lång. Lite svårt kanske med en så lång toppskiva. Kanske köpa två, foga (?) där de möts, slipa och sen måla..
 
Redigerat:
Man kan ju såga ner sidorna och ändå använda översta planet. Den är dock inte helt flush med sidorna.
 
  • Gilla
CecEle
  • Laddar…
Om Du sågar av sidorna nertill istället och gör nya borrhål för att fästa in nedersta hyllan i sidan så kan Du behålla översta hyllplanet i original.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Om Du sågar av sidorna nertill istället och gör nya borrhål för att fästa in nedersta hyllan i sidan så kan Du behålla översta hyllplanet i original.
Bra förslag!
 
Om man nu ska börja kapa i IKEAs spånskivor alternativt ge sig på att bygga ihop något liknande av MDF-skivor - vilken såg tror ni är enklast att arbeta med? En sänksåg?

Hittade en blogg där de snickrat ihop ungefär det jag är ute efter genom att bygga ett antal kuber av MDF som de sen skruvade ihop och lagt en ekskiva ovanpå. Funderar på vad som är enklast - modifiera en Billy eller ge sig på att göra en hylla själv. OBS - är absolut nybörjare på bägge delar :D

Är ute efter ungefär detta slutresultat https://www.homespo.se/2018/02/07/var-platsbyggda-hylla/
 
Ska tillägga att jag kollat med snickare vad det skulle kosta att få en sådan bokhylla som jag är ute efter byggd och de två offerter jag fått har bägge varit på över 26 000. Därav att jag vill försöka lösa det själv :)
 
Tänker att det nog är enklast att få ett bra resultat genom att bygga allt själv istället för att modifiera en billy. Du behöver heller knappt en såg beroende på vilka mått du behöver. Det går att köpa MDF med en rad olika längder och bredder på byggvaruhusen. Men en sänksåg är ju alltid trevligt :D

Edit: för att enkelt få allt i 90 grader kan nog dessa vara rätt användbara https://www.amazon.se/positionering...a-0c3f797a6a3f&ref_=pd_gwm_ci_mcx_mr_hp_atf_m
 
  • Gilla
CecEle
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Tänker att det nog är enklast att få ett bra resultat genom att bygga allt själv istället för att modifiera en billy. Du behöver heller knappt en såg beroende på vilka mått du behöver. Det går att köpa MDF med en rad olika längder och bredder på byggvaruhusen. Men en sänksåg är ju alltid trevligt :D

Edit: för att enkelt få allt i 90 grader kan nog dessa vara rätt användbara [länk]
Ja jag misstänker att slutresultatet antagligen har större potential att bli bättre om man gör det från scratch. Problemet är att jag aldrig byggt något (förutom Lego :D) så även om det här känns enkelt för många så är det här ett gigantiskt projekt i mina ögon. Men å andra sidan ändå kanske en bra första grej att ge sig på..
 
CecEle CecEle skrev:
Ja jag misstänker att slutresultatet antagligen har större potential att bli bättre om man gör det från scratch. Problemet är att jag aldrig byggt något (förutom Lego :D) så även om det här känns enkelt för många så är det här ett gigantiskt projekt i mina ögon. Men å andra sidan ändå kanske en bra första grej att ge sig på..
Tror du fixar det utan problem! Perfekt första projekt. Finns hur mycket mycket info ich enkla beskrivningar som helst att hitta på Youtube. T.ex. Peter Millard bygger mycket i MDF har jag för mig. Och som sagt när du har klurat fram dimensioner så kan du be bygghuset du köper materialet ifrån att såga upp en stor skiva enligt dina mått mot en avgift och då blir det ju inte mycket svårare än Lego.
 
  • Gilla
CecEle
  • Laddar…
Maalox
Lite annorlunda jämfört med vad du tänkt dig, men iallafall: Billy + Metod köksöverskåp. Sen en MDF-skiva för att skapa ”bänken” där dom möts. Distansklossar mellan respektive bokhylla för att se till att allt blir flush på sidorna.

Jag måttade och kapade Billyn nertill. Inga konstigheter utan konstruktionen hålls ihop fint med övriga hyllplan samt att jag fäst allt i reglar bakom.
 
  • Anpassad hyllkombination med bokhyllor och köksskåp, försedd med böcker, skulpturer och dekorativa föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Tror du fixar det utan problem! Perfekt första projekt. Finns hur mycket mycket info ich enkla beskrivningar som helst att hitta på Youtube. T.ex. Peter Millard bygger mycket i MDF har jag för mig. Och som sagt när du har klurat fram dimensioner så kan du be bygghuset du köper materialet ifrån att såga upp en stor skiva enligt dina mått mot en avgift och då blir det ju inte mycket svårare än Lego.
Tack för peppen - kanske ska ge det ett försök ändå. Och bra med tipsen på Youtube, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.