Gott att du fick ihop det!

Vän av ordning saknar backventil men det har vi ju redan diskuterat.

Vill man ha det ännu mer slim kunde man satt en förminskning 12-10 på blandarens rör (ersätter klämringen) och satt den direkt i T-röret (skippa dubbelmuttern och ta bort den gamla raka kopplingsdelen).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja backventil saknas. Det är nog utanför hornbachs kunnskaper.
 
Jag nämnde det med backventil men de verkade tycka att det var helt onödigt. Jag antar att den förhindrar att tvättmaskinen påverkar trycket i rören på något sätt?

Det med förminskning provade jag men visade sig att muttern som redan sitter på blandarens slang inte nådde ner till gängan. Antar att det var för att jag hade kvar gamla klämringen. Men jag ville heller inte göra någon permanent modifiering av de gamla grejerna då allting, för stunden, är temporärt. Nån dag kommer jag nog sätta tillbaka allt som det var.
 
Backventilens syfte är att det inte ska kunna matas in varmvatten (ej livsmedel) baklänges i ledningen.

Förminskningen agerar också klämring så den vanliga klämringen ska inte användas om man har förminskning. Men det går ju fint att ha kvar den raka kopplingen som du har gjort också.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Backventilens syfte är att det inte ska kunna matas in varmvatten (ej livsmedel) baklänges i ledningen.

Förminskningen agerar också klämring så den vanliga klämringen ska inte användas om man har förminskning. Men det går ju fint att ha kvar den raka kopplingen som du har gjort också.
Okej, tack. Då ska jag nog åka förbi dem igen och se vad de har att erbjuda.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.