Jag har precis fått en glasvägg med tillhörande glasdörr monterat i min bastu.

Ovan glasdörren har man lämnat en springa mot smygvirket om 12 mm, detta anser jag vara för mycket i en bastu. Det blir som en varm hårfön som "blåser ut" varmluften ur bastun.

Vet någon om det finns några normer kring detta?
Är det ok med 12 mm?
Helst skulle jag vilja ha max 5 mm ovan dörren för att minimera värmeläckaget.
/Anders

Mätsticka visar 12 mm springa ovanför glasdörr monterad i bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får väl sätta en list på insidan som täcker upp, en bastudörr ska alltid gå utåt.
 
  • Gilla
Srixon
  • Laddar…
Nu var ju frågan om det fanns tolerans för liknande springor, någon list vill jag inte ha och har inte heller köpt den lösningen.
 
Högt i tak och dörren når inte ända upp , är nog något standardmått på dom., sen vad som avtalats vet ingen något om. Och norm vet jag inte om det finns.
 
PeterFalun
kan man inte justera gångjärnen?
 
S
Finns nog ingen ”norm” som hanterar sån lösning på dörr.
Ett anslag brukar man ha för att kunna få det tätare precis som föreslagits.
 
Hej! Nyfiken på hur det slutade? då jag sitter med exakt samma problem (förutom att dom fortfarande håller på att sätta glaset) springa på 13mm upptill just nu.

Edit : Dom korrigerade till 5mm nu så får man testa. Ev blir det en alulist om ventilationen blir knasig.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS74
  • Laddar…
Ny lite högre dörr beställd, med 5 mm springa upptill. Fick bråka lite med glasmästaren men han gav med sig till slut. Blir kanon
 
  • Gilla
jawa74
  • Laddar…
Bastu i badrum med glasvägg nära aggregat där sidan behöver åtgärdas för att förhindra fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut för mig nu, dock så måste sidan åtgärdas (glepa ligger för nära aggregatet) då större delen av fukten går rakt ut i badrum vid vatten kastning... Enda lösningen jag ser är en svart släplist, kommer inte på någon bättre lösning... Upptill sätter vi en alulist för att få ännu tätare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.