Jag behöver golvfog som inte har någon färg, blir snyggast där jag tänkt ha den. Men jag hittar inte golvfog som är transparent. Vad ska jag köpa istället för golvfog då? Konstigt att klar (utan färg) golvfog inte finns.
 
Aldrig hört talas om, var ska du foga, var sitter kaklet?
 
  • Gilla
Susanne -68
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Aldrig hört talas om, var ska du foga, var sitter kaklet?
Mellan golvlist (metall) och tröskel (trä), det är ett litet mellanrum. Tröskeln är mellan badrum och allrum. Mellanrummet är i allrummet mellan golvlisten och tröskeln, det borde vara tätt där eftersom det angränsar till badrummet. En transparent golvfog blir snyggast.
 
Jaha, då är det silikon du ska sätta/lägga, den finns som transparent ;)
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Transparent silikon känns som det du letar efter :)
 
  • Gilla
Susanne -68
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, då är det silikon du ska sätta/lägga, den finns som transparent ;)
Räknas det som rörelsefog? Jag kan inte detta, vet bara att det ska vara fog som tål rörelser. Finns det olika sorters silikon? Som tål rörelse?
 
Ja, den är ok.
 
  • Gilla
Susanne -68
  • Laddar…
De kryper dock lätt in skit under en genomskinlig silikonfog
 
  • Gilla
Susanne -68
  • Laddar…
Hur skulle ni ha gjort? Bifogar två bilder. Vi har haft loss tröskeln för vi målade karmen. Passade på att byta skruvar i tröskeln, de blev fina tycker jag. Innan var det ingen list i allrummet utan bara en tjock transparent fog/silikon mellan golv och tröskel. Det var jättefult så vi satte dit en list. Listen är självhäftande så jag kan bända upp den och tejpa den kant i kant med tröskeln. Men då blir det egentligen inte helt tätt mellan list och tröskel. Så jag valde att sätta dit listen med lite mellanrum för att sätta dit fog/silikon.
 
  • Nyinstallerad tröskel med synlig skruv bredvid självhäftande list på trägolv, med mellanrum för fogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tumstock mäter avstånd mellan tröskel och nyligen installerad golvlist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade bara satt listen emot.
 
  • Gilla
Susanne -68
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Hade bara satt listen emot.
Funderar starkt på det. Det blir det lättaste och förmodligen snyggast. Det borde inte komma vatten där. Vet inte hur jag tänkte, tror jag blev insnöad på att det tidigare satt fog/silikon där.
 
H
S Susanne -68 skrev:
Jag behöver golvfog som inte har någon färg, blir snyggast där jag tänkt ha den. Men jag hittar inte golvfog som är transparent. Vad ska jag köpa istället för golvfog då? Konstigt att klar (utan färg) golvfog inte finns.
Jag skulle sätta en mörkgrå eller svart fog, det tror jag blir snyggast, blir som en skugga. Transparent är ju inte helt transparent heller och det samlas smuts i kanten på silikonet som inte är så snyggt.
 
  • Gilla
Susanne -68
  • Laddar…
Pelleplutt78
Om du vill ha genomskinligt fog finns ju Tec7 transparent. Gulnar inte som silikon.
 
  • Gilla
Susanne -68
  • Laddar…
Tack för alla svar ☺️
 
Märket ”Dana lim” har jag för mig har fog som är ekfärgad som kanske skulle passa bra?

Finns säkert fler tillverkare.
 
  • Gilla
Susanne -68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.