En fråga som ställts många gånger men med många olika svar.

Såhär ser min väggkonstruktion ut inifrån och ut. Gips, OSB, 120mm glasull, vindskydd, gles, ytterpanel.
Är det någon som kan ge klart besked på om denna konstruktion klarar ei30, ju mer jag googlar desto mer osäker blir jag. :)

En del väggar som är ei30 klassade har gips både in och utvändigt och ibland även dubbelgips. På andra ställen läser man att det räcker med enkelgips.

Vem kan man annars kontakta för att få klart besked? Byggnadsingenjör? Räddningstjänsten?
 
Rickard.
*Som exempel konstruerar vi våra isolerade garage med: 12 mm spånskiva, minst 95 mm isolering av glasull och 22 mm ytterpanel av trä. Denna konstruktion uppfyller brandklass EI30.*

https://www.mellbygarage.se/sv/blogg/information/brandskydd-for-garage/

Slutsatsen är att det är svårt att inte få ei30 på en isolerad yttervägg, i alla fall med "obrännbar" isolering.
 
  • Gilla
Pistablo
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
*Som exempel konstruerar vi våra isolerade garage med: 12 mm spånskiva, minst 95 mm isolering av glasull och 22 mm ytterpanel av trä. Denna konstruktion uppfyller brandklass EI30.*

[länk]

Slutsatsen är att det är svårt att inte få ei30 på en isolerad yttervägg, i alla fall med "obrännbar" isolering.
Tack för svar. Då kan man undra varför en del hemsidor krånglar till det med 10 olika lager och sen kallar det för ei30. De kanske vill sälja mer material? :D
 
Rickard.
P Pistablo skrev:
Tack för svar. Då kan man undra varför en del hemsidor krånglar till det med 10 olika lager och sen kallar det för ei30. De kanske vill sälja mer material? :D
Säg det, kanske vill dom bara visa alla olika alternativ. Alla konstruktioner som klarar mellan 30:01 och 59:59 är ju klassade som ei30 även fast dom inte är lika "bra".
 
Hej
Här kommer en liknande fråga som alla andra har säkert redan ställt.
Hur kan jag uppnå brandklassen som behövs för mitt blivande garage.
Jag tänkte lägga en garageport på min befintliga carport. Som ni ser på bilden. Vad tror ni är det lättaste sättet att få rätt brandklass mot grannen ?
 
  • Carport med öppen framsida och ett parkerat fordon, angränsande till en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Behöver du verkligen uppfylla några nya krav på brandskydd bara för att du sätter dit en port?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Behöver du verkligen uppfylla några nya krav på brandskydd bara för att du sätter dit en port?
Jag fick det som komplettering så vet inte riktigt. Det är därför jag frågar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.