Har ett fritidshus med direktverkande el där radiatorerna (400V) matas via en kontaktor i elcentralen. Kontaktorn styrs i sin tur av en gammal Eberle termostat med Jord, L(in) och L(ut).

Hade tänkt ersätta denna med en Sonoff th10 wifi-switch med tillhörande temperatursensor för att kunna sänka värmen när vi inte är i stugan och kunna slå på den hemifrån innan vi kommer upp.

Tyvärr finns ingen Nolla framdragen och när jag försökte dra fram så verkar det vara helt stopp i plaströret. Går inte att rubba befintliga kablar så det lär väl inte gå att få i någon ny.
Fick då idén att sätta wifi-switchen precis bredvid elcentralen och koppla in den då elcentralen sitter relativt öppet i hallen och det går ju dessutom att placera temeratursensorn upp till 5m från switchen.

Nu till mina frågor:
- Hur pass bra kvalitet är det på dessa Sonoff wifi-switchar? Vill ju inte att den pajjar och stugan står helt utan värme mitt i vintern.

- Skulle man kunna koppla wifi-switchen parallellt med den gamla termostaten till kontaktorn för att på så sätt få redundans? Tänker att man sätter gamla termostaten på 7 grader och den bara går igång om switchen lägger av helt.
 

Bästa svaret

B
Du gör rätt i att låta det gamla sitta kvar. Utgå från att sonoff kommer lägga av förr eller senare, och då vill du säkert inte få en sönderfryst stuga.

Sätt den nya parallellt med den gamla, så du från distans kan öka tempen över 7. Men om din sonoff lägger av så har du i alla fall en grundvärme.

50% av mina sonoff är kvar och fungerar efter ca 5år (ungefär). Någon har dött, någon fungerar fortfarande och kör enligt sitt programmerade schema, men går inte att få kontakt med via wifi, och resten är ok. Appen är halvdålig skulle jag säga.

Jag hade hade nog bytt ut din planerade sonoff th10 med en shelly 1 med temperatur-addon, och kopplat in den parallellt med gamla termostaten, och alltså dragit samma kontaktor som normalt används för att hålla grundvärmen. Bättre att själva effekten går via kontaktorn, inte rakt igenom sonoff/shelly hårdvaran.

Har inte haft shelly lika länge, men appen är bra och hitintills funkar alla shelly som de ska. Lite dyrare än sonoff, men småpengar skulle jag säga.

(Detta är för övrigt ett arbete som kräver en behörig elektriker).
 
  • Gilla
Limpan1234 och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Du gör rätt i att låta det gamla sitta kvar. Utgå från att sonoff kommer lägga av förr eller senare, och då vill du säkert inte få en sönderfryst stuga.

Sätt den nya parallellt med den gamla, så du från distans kan öka tempen över 7. Men om din sonoff lägger av så har du i alla fall en grundvärme.

50% av mina sonoff är kvar och fungerar efter ca 5år (ungefär). Någon har dött, någon fungerar fortfarande och kör enligt sitt programmerade schema, men går inte att få kontakt med via wifi, och resten är ok. Appen är halvdålig skulle jag säga.

Jag hade hade nog bytt ut din planerade sonoff th10 med en shelly 1 med temperatur-addon, och kopplat in den parallellt med gamla termostaten, och alltså dragit samma kontaktor som normalt används för att hålla grundvärmen. Bättre att själva effekten går via kontaktorn, inte rakt igenom sonoff/shelly hårdvaran.

Har inte haft shelly lika länge, men appen är bra och hitintills funkar alla shelly som de ska. Lite dyrare än sonoff, men småpengar skulle jag säga.

(Detta är för övrigt ett arbete som kräver en behörig elektriker).
OK, tack för svar!
Då parallellkopplar jag min Sonoff med den gamla termostaten och uppgraderar till en Shelly eller liknande om/när den lägger av.
 
Nu är det inkopplat och funkar bra!
Kan hålla med om att Sonoff inte osar av kvalitet. När jag kopplade in temperatursensorn la hela switchen av!
Efter lite googling hittade jag en kille som haft samma problem och konstaterat att passformen för 2,5mm kontakten var dålig. Gick inte att skjuta in kontakten tillräckligt långt. Efter lite karvande med mattkniv på hondelen av kopplingen så fick jag det att funka.

Blir definitivt nån annan variant när denna ger upp. För det räknar jag med att den gör.
 
B
Tröttnar du på appen kan jag tipsa om att skjuta in tasmota. Visserligen lite pill med det, men klart bättre mjukvara...
 
  • Gilla
Limpan1234
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.