Vårt dubbelgarage byggdes 2013 (av tidigare ägare) och då förbereddes för vattenburen golvvärme. Gjuten betonglplatta utan golvbrunn, väggar och tak är isolerade. Värmen kopplade aldrig in.
Vi vill nu koppla in värme i garaget och funderar på om det bästa är att använda/koppla in golvvärmeslingorna eller sätta upp en luftvärmepump. Tanken är att hålla temperaturen kring 8-10 grader vintertid.
Vad jag har förstått ger luftvärmepumpen betydligt bättre utväxling men finns det andra faktorer att lägga i vågskålarna? Det känns liksom lite dumt att inte utnyttja slingorna som är förberedda.
Installationspris för båda alternativen är ganska lika (något lägre pris för värmeslingorna). Vi håller också på att sätta upp solcellspaneler så elförbrukningen blir inte lika kritisk som utan dem även om de inte ger lika mycket vintertid :)
Garaget används inte så mycket för att parkera bilar precis, det är mest fullt av annat, verktyg, träningskläder/-grejer, färgpytsar - och tyvärr skräp. Dock vill vi gärna kunna köra in en bil vintertid = smältvatten på golvet.
Någon som har praktisk erfarenhet av båda alternativen?
 
Man kan ju ha bägge grejerna . Tex en fungerande gammal ex 100 liters varmvattenberedare som går på golvvärmeslingorna med låg tempratur för torkning av plattan å en luft luft som den huvudsakliga uppvärmningen
 
V Vector skrev:
Man kan ju ha bägge grejerna . Tex en fungerande gammal ex 100 liters varmvattenberedare som går på golvvärmeslingorna med låg tempratur för torkning av plattan å en luft luft som den huvudsakliga uppvärmningen
Det lär väl behövas en pump med väl o exansionskärl? Sitter garaget ihop med huset eller är det fristående? Tänker lite kostnader bara för att få varmt på golvet. Så här hade jag tänkt,en luft VP kan även fungera som avfuktare vilket kan behövas om man kör in en insnöad bil på vintern speciellt om ventilationen är undermålig och man kanske inte vill blåsa ut all varmluft ur ett garage då syrenivån inte direkt är viktig som inne. Golvvärme är ju skönt för fötterna men man går ju alltid med skor i ett garage så meningslöst i detta fall. Jag hade kört på luft VP om det inte bara är att koppla på rören mot befintlig utrustning och det redan finns bra mekanisk ventilation. (Men inget pro på detta)
 
  • Gilla
ewataf
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det lär väl behövas en pump med väl o exansionskärl? Sitter garaget ihop med huset eller är det fristående?
Det är riktigt att det behövs panna och expansionskärl. Vi har fått pris på allt som behövs för att dra igång - inkl detta.
Garaget är fristående.
 
B
LLVP ger ju lägre elförbrukning, och går snabbt att få upp värmen till 15C från 8 pm du ska meka med bilen.

Golvvärme är ju trögt och blir dyrare i drift om du väljer en elpanna. Då får man ju gasa på 2 dagar innan man ska meka med bilen. Men väldigt skönt med golvvärme.

Kan du stå ut med en ljudet och utomhusdelen från en LLVp så är det ett mer ekonomiskt alternativ än elpanna. Tycker det torkar upp snö från bilar i alla fall, även om man inte har golvvärme. Tar längre tid bara.

Hade du haft en överdimensionerad bergvärmepump i närheten hade jag rekommenderat inkoppling av golvärmen dit.

Llvp kan ju fungera lite sämre (tätare filterrengöring) om du har ofta väldigt mycket damm i garaget.

Spara de där slingorna du, vem vet du kanske bygger om garaget till boyta i framtiden och vill ha golvvärme då.
 
T TypRätt skrev:
Det lär väl behövas en pump med väl o exansionskärl? Sitter garaget ihop med huset eller är det fristående? Tänker lite kostnader bara för att få varmt på golvet. Så här hade jag tänkt,en luft VP kan även fungera som avfuktare vilket kan behövas om man kör in en insnöad bil på vintern speciellt om ventilationen är undermålig och man kanske inte vill blåsa ut all varmluft ur ett garage då syrenivån inte direkt är viktig som inne. Golvvärme är ju skönt för fötterna men man går ju alltid med skor i ett garage så meningslöst i detta fall. Jag hade kört på luft VP om det inte bara är att koppla på rören mot befintlig utrustning och det redan finns bra mekanisk ventilation. (Men inget pro på detta)
Självklart så måste man ha det men det jag ville få fram är att man kan göra en liten enklare elpanna som inte kostar skjortan för bara ha en låg grundtempratur på golvet då golvet torkar lite snabbare
 
Tomture61
E ewataf skrev:
Vårt dubbelgarage byggdes 2013 (av tidigare ägare) och då förbereddes för vattenburen golvvärme. Gjuten betonglplatta utan golvbrunn, väggar och tak är isolerade. Värmen kopplade aldrig in.
Vi vill nu koppla in värme i garaget och funderar på om det bästa är att använda/koppla in golvvärmeslingorna eller sätta upp en luftvärmepump. Tanken är att hålla temperaturen kring 8-10 grader vintertid.
Vad jag har förstått ger luftvärmepumpen betydligt bättre utväxling men finns det andra faktorer att lägga i vågskålarna? Det känns liksom lite dumt att inte utnyttja slingorna som är förberedda.
Installationspris för båda alternativen är ganska lika (något lägre pris för värmeslingorna). Vi håller också på att sätta upp solcellspaneler så elförbrukningen blir inte lika kritisk som utan dem även om de inte ger lika mycket vintertid :)
Garaget används inte så mycket för att parkera bilar precis, det är mest fullt av annat, verktyg, träningskläder/-grejer, färgpytsar - och tyvärr skräp. Dock vill vi gärna kunna köra in en bil vintertid = smältvatten på golvet.
Någon som har praktisk erfarenhet av båda alternativen?
Min egen erfarenhet av uppvärmning av garage är följande .
Om du inte har möjlighet att att köra ngn värmepump till den vattenburna golvvärmen så skippa den iden .
Dock skönt med golvvärme om man tänker spendera tiden krypandes på golvet , under bilen .
LLVP är ett billigt sätt att värma garaget , bör dock kompletteras med elradiatorer , för säkerhets skull .
En LLVP är ingen höjdare när det kommer till avfuktning av luften , har testat .
Till detta duger enbart en regelrätt luftavfuktare .
Kör du in en snöig / isig bil så kommer du att få en mycket högre luftfuktighet i garaget , som kan påverka allt annat du har i garaget (verktyg som rostar , kartonger som möglar osv)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.