Hej! Håller på att bygga ett 2-planshus, är dock ej helt klar med vilket uppvärmningssystem som skall användas. Har planer på bergvärme, täljstenskamin samt senare ev. komplettera med solfångare och acktank (750 l). Jag kommer att ha ett FTX-system för ventilation. Skule man i stället för en Contura 470 satsa på en kakelugnspanna och docka den till berhvärmepumpen?
Alla färslag mottages. Jag har ej för avsikt att elda alla dagar under vintern, varför jag ej bara vill vara beroende av ved.
 
Jag har en kakelugnspanna som är dockad till min frånluftsvärmepump via en 300 l acctank. Det fungerar alldeles utmärkt, framledningen ställer du ner så du får som max ca: 35 grader i framlledning till golvslingorna. Inget överdrivande eldande gör vi heller, bara runt vinterstid och när andan faller på, men den kan värma hela huset om man vill. Brukar lägga in 1.5 brasor på förmiddagen så temperaturen ligger på runt 60 grader i kakelugnen och sedan eldar jag kanske någon/några brasor till på eftermiddagen/ kvällen beroende på hur kallt det är ute.
Ta en titt på Bilder på när Olof och Carina bygger hus
 
Hej
vi har med Kakelugnspannan FTX system och solfångare.
Vackert hus Abuquir synd ni fått så många fågelholkar till grannhus .
 
Tack Lazze,
Vad för solfångare har du införskaffat och fungerar de bra. Jag har ett par vaccumrör, men de är inget vidare. Så nästa gång blir det plana istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.