Hej!

Nyligen köpt hus och börjar upptäcka lite fel här å var med att vårsolen tittar fram.

1. I besiktningsprotokoll stod det:
"Utvändigt / Sockel
Sprickor finns i sockel och i entrétrappan.
Färgsläpp förekommer lokalt."
- så chanserna att driva detta som dolt fel är nog lika med noll?

Förra ägaren har nog bara murat å målat innan försäljning. Då de finns kvar färg i källaren...

2. Hur åtgärdar jag detta bäst? Antar någon typ av bruk? Något speciellt att rekommendera?

Se bild på skada

Spricka och färgsläpp i grunden på en hussockel med synliga skador och löst material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Knacka försiktigt med handen eller försiktigt med en gummiklubba i området omkring och se om putsen verkar ha släppt och ligger löst. Lös puts ska bort.

Är det bara precis lokalt där så skulle jag bara ta lite putsbruk b, lappat lokalt och låtit det hålla i kanske 5 år och sedan bytt en större del. Det ser ut som nån redan lagat en gång där.

Är det större område skulle jag nog ta fram vinkelslipen med stålborste och verkligen ta bort all lös puts. Sedan följa instruktionerna för t.ex. webers sockelputssystem.
https://www.se.weber/fasad-puts-och-murbruk/puts-utan-isolering/weber-sockelsystem

Nej, inte dolt fel. Skadan är dokumenterad, lätt att se, och kostnaden för liten rep är billig.

Däremot har skadan uppstått pga vatten. Går det att minska på fuktbelastningen där? Annars kommer det bara bli värre med tiden och mycket kort livslängd på lagningen.
 
  • Gilla
Anemv1
  • Laddar…
Att köra det som dolt fel kan du släppa. Man ser ju lagningen och även besiktningsprotokollet pekar på sprickor så du borde undersökt detta närmare redan då.

Åtgärd är svårt att svara på. Det beror på. Inom- eller utomhus? Varför släpper det, sättningar, fukt, frostsprängning, vad är det för konstruktion idag?
 
H Hans G2 skrev:
Att köra det som dolt fel kan du släppa. Man ser ju lagningen och även besiktningsprotokollet pekar på sprickor så du borde undersökt detta närmare redan då.

Åtgärd är svårt att svara på. Det beror på. Inom- eller utomhus? Varför släpper det, sättningar, fukt, frostsprängning, vad är det för konstruktion idag?
Det är enbart utomhus vad jag kan se. Hur vet jag om det är sättningar? Har knakat en del del i huset senaste veckorna i ett hörn och golven har börjat knarra lite. Kan det bero på det?

Det är källare och dräneringen är gammal, så det kan bero på fukt med.
 
B BSOD skrev:
Knacka försiktigt med handen eller försiktigt med en gummiklubba i området omkring och se om putsen verkar ha släppt och ligger löst. Lös puts ska bort.

Är det bara precis lokalt där så skulle jag bara ta lite putsbruk b, lappat lokalt och låtit det hålla i kanske 5 år och sedan bytt en större del. Det ser ut som nån redan lagat en gång där.

Är det större område skulle jag nog ta fram vinkelslipen med stålborste och verkligen ta bort all lös puts. Sedan följa instruktionerna för t.ex. webers sockelputssystem.
[länk]

Nej, inte dolt fel. Skadan är dokumenterad, lätt att se, och kostnaden för liten rep är billig.

Däremot har skadan uppstått pga vatten. Går det att minska på fuktbelastningen där? Annars kommer det bara bli värre med tiden och mycket kort livslängd på lagningen.
B BSOD skrev:
Knacka försiktigt med handen eller försiktigt med en gummiklubba i området omkring och se om putsen verkar ha släppt och ligger löst. Lös puts ska bort.

Är det bara precis lokalt där så skulle jag bara ta lite putsbruk b, lappat lokalt och låtit det hålla i kanske 5 år och sedan bytt en större del. Det ser ut som nån redan lagat en gång där.

Är det större område skulle jag nog ta fram vinkelslipen med stålborste och verkligen ta bort all lös puts. Sedan följa instruktionerna för t.ex. webers sockelputssystem.
[länk]

Nej, inte dolt fel. Skadan är dokumenterad, lätt att se, och kostnaden för liten rep är billig.

Däremot har skadan uppstått pga vatten. Går det att minska på fuktbelastningen där? Annars kommer det bara bli värre med tiden och mycket kort livslängd på lagningen.
Hej. Tack för svar. Det är ett 60 tals hus och dränering är lika gammal så de kan bero på detta?

Jag hittar murbruk b. Är det samma som putsbruk b?
 
B
Nja, det är nästan samma. Vet inte exakt hur stor skillnad det egentligen är. Inomhus har jag använt mig av murbruk istället för putsbruk, men det är inte alls samma krav på en inomhusyta.

Att bara putsa på lite för att tillfälligt laga är ju en tillfällig åtgärd. Så fuktutsatt och nära marken kommer det inte bli en perfekt lösning som håller i 10år.

https://www.bauhaus.se/putsbruk-b
50kr säcken, en bråkdel används. Det är som sagt en tillfällig lagning inväntan pågått man gör iordning hela sockeln, så det ser bättre ut under tiden.
 
B
Tar du ett kort som visar området kanske det går att se. Kan vara regnstänk från plattorna på väggen som är orsak. Kan vara för kort överhängande tak t.ex.

En putsad sockel är väldigt utsatt. Tittar man på äldre byggnader så var det ofta en stenmur nederst, just för att det är så utsatt.
 
B BSOD skrev:
Tar du ett kort som visar området kanske det går att se. Kan vara regnstänk från plattorna på väggen som är orsak. Kan vara för kort överhängande tak t.ex.

En putsad sockel är väldigt utsatt. Tittar man på äldre byggnader så var det ofta en stenmur nederst, just för att det är så utsatt.
Sprickan kommer från en betong trappa som fortsätter. Se bild.

Sprickbildning vid basen av en betongtrappa med skador, mot en tegelvägg över markstensbelagd gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget ovanligt vid betongtrappor mot husvägg. Knacka bort och putsa, sedan måla. Kan återkomma.
Vatten rinner in och t.ex. frostspränger.
 
  • Gilla
Anemv1
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inget ovanligt vid betongtrappor mot husvägg. Knacka bort och putsa, sedan måla. Kan återkomma.
Vatten rinner in och t.ex. frostspränger.
Någon speciell typ av målarfärg du kan rekommendera för jobbet?
 
Samma sockelfärg som du har i övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.