Hej! Vi skulle vilja byta till en träbänkskiva i köket men har svårt att hitta en tillräckligt djup skiva att köpa. Önskar ek eller annat ljust träslag, behöver inte vara exklusivt.

En alternativ fundering var om man skulle ta en standardskiva för att hålla nere kostnaderna och lägga en rad kakel längst in på den djupa delen av samma kakel som vi idag har på väggen. Hur gör man det i så fall?

Tar tacksamt emot tips.
Här är måtten och en bild:
 
  • Ritning av köksbänklayout med mått och placering för häll och diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksinteriör med grå arbetsbänk, gröna skåpluckor och vit kakelvägg ovan diskho och spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bänkskivorna i massivt trä är alltid stavlimmade. Det går att limma på en bit till där du vill ha den bredare. Är du noga blir det snyggt. På så vis kan du använda standardbänkskivor vilket borde bli förhållandevis billigt. Å andra sidan får du ganska mycket spill.
 
A Avemo skrev:
Bänkskivorna i massivt trä är alltid stavlimmade. Det går att limma på en bit till där du vill ha den bredare. Är du noga blir det snyggt. På så vis kan du använda standardbänkskivor vilket borde bli förhållandevis billigt. Å andra sidan får du ganska mycket spill.
Tack för tips, är det vanligt trälim man använder?
 
Det kan nog fungera. Men det kommer ju att utsättas för vatten en del. Använd för utomhusbruk i så fall. Jag skulle möjligen föredra polyuretanlim som tål vatten bättre.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Bygg en liten nich mot väggen vid den djupa delen som du kaklar . Snyggt och praktiskt .

Köksinteriör med vit kaklad nisch över arbetsbänken och rostfri diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Palima
  • Laddar…
D DaDolly skrev:
Bygg en liten nich mot väggen vid den djupa delen som du kaklar . Snyggt och praktiskt .

[bild]
Så där hade vi innan vi byggde om. Funkade bra för min 155 cm långa fru. Jag såg aldrig vad som låg i nischen pga överskåpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.