Hej!
Jag har väldigt lyhört i mitt hus, och har haft en firma inne som precis tätat alla fönster.
Upptäckte nu också att det är ett megahål rakt ut i luften bakom varje element, det rasar in kall luft men framförallt ljud.
Vad kan jag täta med för bästa effekt? Ska man dels täta i hålet samt även framför?

(Huset har väldigt mycket självdrag så denna typ av öppen ventil behöver jag verkligen inte i alla rum…)
 
  • Ett hål bakom ett värmelement i ett hus, vilket illustrerar frågan om tätning för att minska drag och ljud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Tryck i isolering. Sälvdragshus brukar aldrig ha tillräckligt god ventilation, bara säger det..
 
  • Gilla
Maria Lörne
  • Laddar…
Om villan är byggd på 90-talet har den mekanisk ventilation med återvinning. Troligen frånluftsvärmepump. Då är det viktigt att friskluftsventilerna är öppna för att ventilationen och frånluftsvärmepumpen ska fungera som avsett. Går att borra upp och sätta in dB-dämpade ventiler.
 
  • Gilla
Maria Lörne
  • Laddar…
Tack för tips! Huset är byggt 98. Har du tips på sån där ventil? Jag får liksom in ljud rakt från samtal ute på gatan men framförallt från Bromma flygplats när vinden ligger åt fel håll.. så det skulle vara bra om man kan få igen så mycket ljud som möjligt. Det fullkomligt stormar idag från ventilerna, det blir väldigt kallt och minsta ljud hörs rakt in…
 
Ok. Det är själva röret genom väggen som ska vara ljuddämpande. T.ex. https://fresh.se/produkter/friskluftsventiler/tillbehorfriskluftsventiler/855004 Hålet måste göras lite större men det har bra ljuddämpande effekt. Stockholm är dock en storstad så trafik-ljud kan vara så högt när det blåser att det går rakt igenom fönster, dörrar och delvis fasad. Jag tror man säger att fasaden dämpar ca 25 dB(A). Numera finns det också väldigt fina ljuddämpande fönster men de kostar. Kanske värt att byta på en viss sida av huset. Ibland betalar Trafikverket om det är höga bullernivåer.

Om en del av problemet är kraftig blåst så kan även en s.k. stormkåpa vara bra beroende på hur det ser ut på utsidan fasaden: https://fresh.se/produkter/galler/vindskydd/663036

En enklare variant som inte ger lika stor ljuddämpning är att vika in en liten ljudmatta i befintligt ventilationsrör så det lägger sig runt om insidan: https://fresh.se/produkter/friskluftsventiler/tillbehorfriskluftsventiler/660103
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria Lörne
  • Laddar…
Tänkte också på att du skrev att det blir väldigt kallt inne och tanken med att ha ventilerna bakom radiatorerna (elementen) är att den inkommande luften ska värmas direkt innan den sprids i rummet. Ventilationsnormen som gäller säger att all luft i huset ska bytas ut varannan timme. Det ska vara inställt i samband med husbygget men om det känns som det stormar inne i huset kan man t.ex. själv hyra en luftflödesmätare och kontrollera så luftflödet är korrekt vid frånluftsdonen som sitter kök, badrum etc. Det är fläkten i frånluftsvärmepumpen som driver ventilationen i huset. Vad är det för fabrikat/modell på den? Storlek på huset? Tycker man att energiförbrukningen är hög i huset kan det ofta vara en god idé att kombinera en traditionell frånluftsvärmepump med en luftluftvärmepump på lämplig plats i huset. Då minimeras användningen av el-patronen i frånluftsvärmepumpen och el-förbrukningen minskar rejält men beroende på hur öppen planlösningen är.
 
  • Gilla
Maria Lörne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.