Samma tidning skrev det här för några veckor sen. Jag skulle vara skeptisk till den källan...


Luft-luftvärmepump från Panasonic med inomhus- och utomhusdel i ett tidningsurklipp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
Kane och 4 till
  • Laddar…
gds.se är nog jättebra om man vill lära sig att skruva upp en hylla men knappast som referens för byggnadsteknik.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
A
mexitegel mexitegel skrev:
gds.se är nog jättebra om man vill lära sig att skruva upp en hylla men knappast som referens för byggnadsteknik.
Ok, skönt för dig! för då kan du bara lugnt leva vidare i din egna kompetens och tycke och bara göra hål i ångspärren om du vill, tex. som Tobias, (Morran & Tobias) bara att borra på. Det spelar ju ändå ingen roll.
 
Redigerat:
Tack för alla svar och synpunkter. Läser och begrundar.
Att ångspärren ska vara mellan reglarna hade jag ingen aning om. Kan inte kondens krypa ut i 45-isoleringen då?
Såg en instruktionsvideo med en snickare som hette mattias, som verkade ha full koll och han ångspärrade mellan sekunddärreglarna och glesen.

Har fått lära mig att man inte behöver ångspärr om väggarna är mindre eller lika 120-reglar. Jag spärrade eftersom jag har 120+45.

Annars har jag varit supernoga med tejp över minsta hål. Svårt runt dosorna.
Taket är 170+45 och ångspärr utanpå.
 
Kirtap66 Kirtap66 skrev:
Att ångspärren ska vara mellan reglarna hade jag ingen aning om. Kan inte kondens krypa ut i 45-isoleringen då?
Man kan sätta ångspärren upp till 1/3 in i isoleringen från varma sidan. Det är ju där det börjar bli kallt som kondensen uppstår.


Kirtap66 Kirtap66 skrev:
Har fått lära mig att man inte behöver ångspärr om väggarna är mindre eller lika 120-reglar. Jag spärrade eftersom jag har 120+45.
Det är inte reglarnas tjocklek som bestämmer, utan isoleringens.
 
Ska försöka att hänga upp saker med att träffa reglarna i bästa mån eller använda kortare skruvar
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Osb + gips och korrekt skruv tillsammans med korrekt upphängning tål väldigt mycket.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Bor i hus från -92 med plasten direkt bakom gipset, och som med tiden fått en massa hål.
Men husen är hur friska som helst. Anledningen är att vi haft undertrycksventilation sen dag ett genom frånluftvärmepump.
Bra ventilation = inga problem.
Bodde tidigare i ett hus med samma uppbyggnad men som saknade ventilation (självdrag) och det var problem över allt.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Ok, skönt för dig! för då kan du bara lugnt leva vidare i din egna kompetens och tycke och bara göra hål i ångspärren om du vill, tex. som Tobias, (Morran & Tobias) bara att borra på. Det spelar ju ändå ingen roll.
Vaknat på fel sida? För jag antar du vet skillnaden på sak och källa?

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag inte lämnade någon åsikt i frågeställningen utan att det gällde att en källhänvisning till gds.se inte är att anse som trovärdig.

Det är naturligtvis inte svart eller vitt vad gäller effekterna av hål i ångspärren så som artikeln påstår.

Hade du istället exempelvis länkat till denna artikel, https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=2797821&fileOId=8961464 så får man reda på att i just den undersökta konstruktionen finner man att 5mm hål per kvm kan accepteras innan det blir betydande mögelpåväxt.

Det resultatet är per automatik inte applicerbart på andra konstruktioner. Det finns exempelvis många hus med betydande hål i ångspärrarna utan minsta problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
A
mexitegel mexitegel skrev:
Vaknat på fel sida? För jag antar du vet skillnaden på sak och källa?

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag inte lämnade någon åsikt i frågeställningen utan att det gällde att en källhänvisning till gds.se inte är att anse som trovärdig.

Det är naturligtvis inte svart eller vitt vad gäller effekterna av hål i ångspärren så som artikeln påstår.

Hade du istället exempelvis länkat till denna artikel, [länk] så får man reda på att i just den undersökta konstruktionen finner man att 5mm hål per kvm kan accepteras innan det blir betydande mögelpåväxt.

Det resultatet är per automatik inte applicerbart på andra konstruktioner. Det finns exempelvis många hus med betydande hål i ångspärrarna utan minsta problem.
mexitegel mexitegel skrev:
Vaknat på fel sida? För jag antar du vet skillnaden på sak och källa?

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag inte lämnade någon åsikt i frågeställningen utan att det gällde att en källhänvisning till gds.se inte är att anse som trovärdig.

Det är naturligtvis inte svart eller vitt vad gäller effekterna av hål i ångspärren så som artikeln påstår.

Hade du istället exempelvis länkat till denna artikel, [länk] så får man reda på att i just den undersökta konstruktionen finner man att 5mm hål per kvm kan accepteras innan det blir betydande mögelpåväxt.

Det resultatet är per automatik inte applicerbart på andra konstruktioner. Det finns exempelvis många hus med betydande hål i ångspärrarna utan minsta problem.
Vaknat på min sida. Idag sista jobbnatten på en månad.

Stämmer, Finns få saker som är svart eller vitt.
Tex Mexitegel kan faktiskt vara bra ändå och funka, även om det som regel blir småsprickor i dem som inte ser så snyggt ut,. Men kan funka utan problem ändå. (fast jag hade nog inte valt det).

En parallell:
Vissa röker tobak och klarar sig bra till 90. Andra får otäck cancer eller kärlkramp av rökning och dör i 40 års åldern av rökningen. Andra vet riskerna och kostnaderna och tycker det är det är klyftigt att skippa tobak.

andra som börja röka gräs trivs med det och tycker det är vettigt att senare gå över till starkare saker och trivs sedan bra med det.
Andra (som jag) bara hatar avskyr allt med droger.

Alla tänker olika. Jag skulle själv vara superrädd om ångspärren. Inte riskera ens ett litet hål.
Sån är jag. Och du kanske gillar att göra lite hål och chansa?
 
Redigerat:
Cheesen
Vi har ju ett relativt nytt hus och råkade ut för att frånluftskanalen frös i fjol vintras vilket ledde till övertryck i huset. Misstänker att det blev en hel del kondens vid alla glipor i plasten ( alla fönsterbänkar blev vattenskadade vid tillfället vilket tyder på att det läcker lite luft vid samtliga fönster...

Det är inga problem när ftx funkar som det är tänkt.
 
Magnus Filip skrev:
Vaknat på min sida. Idag sista jobbnatten på en månad.

Stämmer, Finns få saker som är svart eller vitt.
Tex Mexitegel kan faktiskt vara bra ändå och funka, även om det som regel blir småsprickor i dem som inte ser så snyggt ut,. Men kan funka utan problem ändå. (fast jag hade nog inte valt det).

En parallell:
Vissa röker tobak och klarar sig bra till 90. Andra får otäck cancer eller kärlkramp av rökning och dör i 40 års åldern av rökningen. Andra vet riskerna och kostnaderna och tycker det är det är klyftigt att skippa tobak.

andra som börja röka gräs trivs med det och tycker det är vettigt att senare gå över till starkare saker och trivs sedan bra med det.
Andra (som jag) bara hatar avskyr allt med droger.

Alla tänker olika. Jag skulle själv vara superrädd om ångspärren. Inte riskera ens ett litet hål.
Sån är jag. Och du kanske gillar att göra lite hål och chansa?
Du är rolig du. Självfallet ska man inte göra hål i onödan, hur kan du få det till att jag skrev det?

Dina liknelser är dessutom utan relevans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.