Går det att bygga kretsloppsanpassat med gängse teknik och utan gå i strid med befintliga regelverk? Både ja och nej. Greenhouse Living har nära Söderåsens nationalpark i Skåne kommit en bra bit på vägen. Ankis Naturhus beräknas bli nästan helt självförsörjande genom att låta bygga små husvolymer i ett större växthus.

Du kan läsa artikeln här: Kretsloppsanpassat hus i hus - Ankis Naturhus
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
L
Intressant!

Vad är det för slags begagnade ”bostadsmoduler” som används? Var hittar man sådana?

En sak - får man inte problem med fåglar och kanske ekorrar (och insekter) som kommer in när växthusfönstren står öppna?
 
"– Jo, vi hade fått en trögare värmeöverföring med isolerglas, som är betydligt dyrare, säger Fredrik Olson, men traditionella nockventiler och korsdrag från öppningar ger tillsammans med skuggande textiler och omgivande trädkronor ger som mest cirka 35 grader under sommarens hetaste dagar."

Jag hade avlidit om det inte går att vädra ner temperaturen till under 35 grader på de varmaste dagarna. Bara det går över 25 grader tycker jag att det börjar bli plågsamt. Det där med medelhavsklimat är nog inget för mig, då fryser jag hellre lite på vintern i sydsvenskt klimat.

Nä men annars var det ju ett tjusigt hus. Jag gillar att de har bytt ut glaset i växthusets väggar mot träpanel, det blir lite mer som ett vanligt hus då istället för "vi fyndade ett stort växthus på Blocket"-stilen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Tanken är kul men hade varit kul att få se driftskostnader om ett år.
 
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Jag hade avlidit om det inte går att vädra ner temperaturen till under 35 grader på de varmaste dagarna. Bara det går över 25 grader tycker jag att det börjar bli plågsamt. Det där med medelhavsklimat är nog inget för mig, då fryser jag hellre lite på vintern i sydsvenskt klimat.
Jag misstänker att det är i växthusdelen. Inne i bostaden kunde dom kyla på sommaren.

Det hade varit intressant att se en prislapp
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Jag hade avlidit om det inte går att vädra ner temperaturen till under 35 grader på de varmaste dagarna.
Framgår inte var de mätt detta, men det är stor skillnad i temp beroende på om det är övervån eller nere på markplan. Skiljer nog 5-10C mellan över- och nedervån i det växthuset, kanske mer.

Det är därför man vill ha högt till tak och branta tak på växthus. Värmen stiger och samlas där. Marken kyler.
Om man sedan har effektiv nockventilation och motsvarande god öppningsarea för sval tilluft nere vid marken så blir klimatet riktigt trevligt.
 
  • Gilla
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
Hur gör man med marken och markisolering vid såna här projekt? Tänker att om man hade isolerat runt hela växthuset hade man kunnat få tempererad jord för odling.
 
Principiellt ja.
Hela poängen med växthus är ju att det blir ett mildare klimat jmfrt med ute. Det betyder att mer värmeenergi tillförs marken. Att isolera djupt ner i marken runt om håller kvar värmen/minskar förluster utåt i marken. Huruvida det räcker i ett kallväxthus för odling året om är högst tveksamt. Däremot förlänger det säsongen. Dock har vi ett klart samband mellan tillgång på ljus och växtförmåga. Mkt värme men lite ljus ger inga bra växtmöjligheter. Alla som försökt odla t ex tomater inomhus på vintern, utan att tillföra stora mängder ljus, vet hur bra det fungerar...inte.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
för att vara miljövänligt är det mycket galvat stål
 
C Christougher skrev:
Tanken är kul men hade varit kul att få se driftskostnader om ett år.
Håller med. Jag fascineras av dessa naturhus men i flera av de artiklar jag läst så framgår det ingenting om driftkostnader. Det verkar vara obekvämt att prata om och man försöker undvika att svara på frågan. Jag får en känsla av att hela hus i växthus-grejen fortfarande är för experimentiell. Dock självklart fantastiskt att folk vågar bygga och bidra till att tekniken utvecklas.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.