Funderar på att köpa en spikpistol. Behöver den framförallt till mina lister. CO:s Besco har fått bra kritik i andra trådar. Den finns i två utföranden med eller utan klammer.

När använder man klammer egentligen som husrenoverare?

Vill inte ha minsta märken på mina lister och därför känns det säkrast att köpa en pistol som bara tar dyckert och ej har den här breda spetsen som slår ned spiken som en kombinerad pistol har. Samtidigt vet jag inte hur bra Bescos kombipistol är på att inte lämna märken efter sig.
 
Klammer är bra till att nypa fast Masonit och andra tunna skivor. Eller bara när nu vill vara säker på att de inte kryper ut, för skallen är ju inte direkt så stor. Kan ju förståss kompenseras med en jädra massa dyckert...
Eller för att fästa nät, till kaninburar och sånt...
 
Jag har läst inlägg i andra trådar och som jag uppfattade det var det många som lämnade märken efter sig när de kunde köra med klammer också.
Men jag har ingen uppfattning om Bescon lämnar märken eller ej.
Det bästa vore att få provskjuta i affären så kan du få avgöra själv.
 
johan124 skrev:
Jag har läst inlägg i andra trådar och som jag uppfattade det var det många som lämnade märken efter sig när de kunde köra med klammer också.
Men jag har ingen uppfattning om Bescon lämnar märken eller ej.
Det bästa vore att få provskjuta i affären så kan du få avgöra själv.
Ja, det är det man kom fram till i andra trådar.

CO var inte så sugna på att man får öppna kartongen och provskjuta och lämna tillbaka om man inte är nöjd. Det kan man ju förstå. Jag vill inte köpa en pistol som ngn annan har haft. Men visst blir jag inte nöjd så går det nog att få pengarna tillbaka även om det inte är populärt.

Ingen som har en besco som även tar klammer? Blir det märken av den?

Finns fler användningsområden för klammer än de som redan nämnts?
 
Alla pistoler jag sett som tar klammer har ett slagstift som är lika brett som bredden på klammren den kan skjuta.
Med andra ord så kommer märket att bli lika brett som bredden på klammren den kan skjuta.
Jag använder mest klammerpistolen till att sätta upp spånskivor med och spika baksidor på skåpstommar samt spika ihop fågelholkar.
 
Är det inte ett bättre alternativ att köpa en separat klammerpistol den dag du inser att du faktiskt behöver en?
 
Ja, det är ett bra alternativ. Fast det blir dyrare att ha en av varje. KOmbimaskiner är ju bra så länge som de fungerar lika bra som en av varje.
 
patrikz skrev:
Finns fler användningsområden för klammer än de som redan nämnts?
På mitt helgjobb på en gokart-hall monterade jag upp 6*6meters tygstycken uppspända på träramar fästa på väggen, ca 30 stycken eller så, då var en klammerpistol mycket användbar.
 
OK bra!
Finns fler användningsområden för hemmafixaren som renoverar sitt gamla hus? Fastsättning av panel, reglar, golv, smyg, lister görs väl bäst med dyckert?
 
Till uppsättning av takplattor - vi kallar dem norgeplattor, vet inte vad de heter egentligen - är en häftpistol ovärderlig...


/V
 
Min klammerpicka används till att;
- Montera ryggar på IKEA-stommar, som nämnts ovan.
- Stifta upp vindpapp och åldersbeständig plast.
- Stifta fast reviteringsnät på spångolv inför flytspackling.
 
Köp ej klammerpickan om du inte just ska spika klammer i första hand. Den ger fulare märken, svårare att komma åt med (pga betydligt bredare nos) och dessutom högre pris.
 
Blri nog till att köpa pickan för enbart spik för min del isåfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.