Jag går och funderar om jag ska målaom tegelfasaden, alla säger att det kräver mer underhåll än den underhållsfria fasaden som är idag! Hur ofta måste jag måla om en tegelfasad är det som en träfasad eller?
 
Mikael_L
Jag puffar tråden lite.

I min föreställningsvärld målar man inte tegelfasader alls.
Iofs har jag sett målade tegelfasader, men det verkar ju vara ett otyg. :)

Som sagt, jag puffar upp den lite, om det finns någon klokt att skriva...
 
En tegelfasad kan tvättas rent och skadade fogar ska fyllas på vid behov ( 15-30år interval?) . Om man tycker att man vill jobba mera med sin husfasad, har tid och pengar över så klär man tegelfasaden i trä eller putsar, slamar , målar den och får en fasad som skall underhållas oftare ;).

Om man tillägsisolerar samtidigt så finns det en mening i att ta på sej all det jobb och kostnader. Gör man det enbart av estetiska grunder så är det kanske fel hus man köpt?

Tegelfasader är oftast av hårdbränt tegel som är anpassad till att tåla väder och vind och stå utan någon ytsikt. För att putsa den så ska man först armera väggytan med putsnät så att putsen har något bättre att fästa på än bara ett glatt tegelyta. Väljer man fel puts så får man alla dom kända problem med sprickor i murverket. För stark puts - sprickor i tegelväggen.
Väljer man fel färg - frostskador och putssläpp.
Väljer man fel kulör - blir frun sur ;).
Innan målning skall ytan tvättas och fogarna skall repareras ....
Det finns all anledning att ta kontakt med en firma med erfarenhet innan man handlar färg ....
Jag skulle aldrig komma på att måla fasadtegel om det inte var ytterst nödvändigt :).
gaia
 
Ingen som är positiv alls. Det är enbart av estetiska skäl då jag inte är förtjust i den mörka fogen till det vita teglet. Mer åsikter!
 
Vitt tegel? Pratar du om mexisten nu?
 
Vet faktiskt inte! Vad finns det annars och hur ser man skillnaden?
 
Det låter som att det vore mexisten. Har aldrig sett vitt tegel. Har den en liksom huggen yta?
 
Nej det tror jag inte, den är mer slät. (har inte tillgång till huset ännu därför kan jag inte svara med säkerhet)
 
Ja, det har egentligen inte så stor betydelse. Men tegel och mexisten är helt olika material, och kräver lite olika produkter vid putsning till exempel.
 
om jag bara ska måla det då? vilken färg är bäst? är det silikat?
 
Skulle tro det, men jag vet inte. :)
 
Ska man måla tegel alls? Tror att man ska passa sig för det eftersom tegel andas och transporterar fukt. Vet att det absolut inte är bra för skorstenar i alla fall.
 
Det ska vara frostsäkert tegel vad jag förstår, annars riskerar man frostsprängningar på grund av den förhöjda fukthalten som kan uppstå. Och så ska det ju vara en så diffusionsöppen färg som möjligt.
 
hur vet man att det är frostsäkert?
 
när huset har stått under minst 2 kalla vintrar utan att tegeln har blivit skadat av frost. Skador uppstår på ytan när vatten i den fuktiga tegeln fryser till is och spränger materialet.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.