Hej,

Vi har haft elektiker hemma som har dragit tåtar i ett nytt rum. En strömbrytare till fyra lamputtag i taket.
Jag tänkte koppla in uttagen och brytare själv men blev fundersam då jag såg en vit tråd i dosorna, jord fas och nolla har jag koll på men vad är denna vita för något och hur ska den kopplas?
 
Det torde vara den styrda ledningen från strömbrytaren
 
Mikael_L
Fas (obruten) ska du koppla till den märkta fasingången på strömbrytaren.
Brun borde vara fasen (obruten), men det kan aldrig vara helt säker på, så om du har mätinstrument kan du kolla att du har 230V mot både nolla och skyddsjord.

Den styrda utgången på strömbrytaren (du har kanske en trappbrytare, så då har du två styrda utgångar, tänder knappen åt "fel håll" byter du bara till andra), ska du koppla till "tändtråd" dvs bruten fas. Den vita är med all sannolikhet den styrda fasen. Det ska i så fall vara vit ledare vid lamputtagen också.

I lamputtagen ska du koppla nolla, skyddsjord och den styrda fasen (troligen vit), till respektive anslutning på uttaget. Var särskilt noga med att skyddsjorden kommer på rätt anslutning!
 
Ok, tackar!

I ett av lamputtagen har jag jord, nolla och två vita.. någon som förstår tanken med den dragningen?
 
Byggare_Jonas skrev:
Ok, tackar!

I ett av lamputtagen har jag jord, nolla och två vita.. någon som förstår tanken med den dragningen?
Från en kronbrytare antagligen. sitter den mitt i taket så är det rätt vanligt.
 
Byggare_Jonas skrev:
Ok, tackar!

I ett av lamputtagen har jag jord, nolla och två vita.. någon som förstår tanken med den dragningen?
Eller så är det meningen att du ska skarva vidare till nästa lampa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.