Visst, det är för tidigt att ropa hej, men jag märker redan en markant minskning på elförbrukningen.

Förutsättningar:
- FLVP från 2004 som värmer vatten och element.
- suterängvilla från -89 på ca 150m² uppvärmd yta
- årsförbrukning på ca 19MWh, varav ca 12MWh är uppvärmning.
- tillskott på 9kWh som aldrig använts till mer än 75% ens när det är -20°C.

På 8 timmar idag med +2°C ute så har det förbrukats 2,5kWh av LLVP och då har jag faktiskt varmare inne nu än i förmiddags.

Jag stängde helt av eltillskottet till FLVP. Det låg på ca 3kW under 50% av tiden. Höjde måltemperaturen ett par grader då jag insåg att LLVP triggade den att stänga av kompressorn (vilket naturligtvis skulle kyla de rum som inte LLVP når).

Kompressorn har sedan fått gå 95% av tiden.

Måste säga att detta ser riktigt lovande ut.

LLVP har hittills bara dragit 1/10 av energin som eltillskottet skulle ha legat på och temperaturen inne har då höjts. Men det är ganska optimala förhållanden idag iofs. Ett par plusgrader ute, det är nog då man får ut som mest av en LLVP (relativt sett).

Alldeles för tidigt att dra någon slutsats, men som sagt var - det ser mycket lovande ut...

Det blir i slutänden lite svårt att veta exakt hur mycket el vi sparar då vi har tre elfordon i huset, varav ett relativt nyinskaffat. Men en hyfsad bild skall jag nog kunna få över tid.
 
Redigerat:
  • Gilla
SirMayo
  • Laddar…
B
Sätt en shelly pm (ca 150kr/styck) för att mäta din LLVP och FLVP.

(För typ 200kr kan man få till tempmätning i samma enhet). Tycker det är like kul att både se elförbrukning och temperatur, bara energimätare för värme som saknas...
 
B BSOD skrev:
Sätt en shelly pm (ca 150kr/styck) för att mäta din LLVP och FLVP.

(För typ 200kr kan man få till tempmätning i samma enhet). Tycker det är like kul att både se elförbrukning och temperatur, bara energimätare för värme som saknas...
LLVP har sin egen energimätning i appen.

Kompressorn till FLVP har jag koll på, jag har mätt upp den till 0,7kW. Jag har dessutom koll på när den kör och inte.

Utan historiska mätdata från den så har jag inte ut så mycket av att mäta FLVPns förbrukning nu.

Jag nöjer mig med att jämföra månad för månad och kompensera för temperaturen ute.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vad satte du för LLVP?
 
Daikin Siesta C35-R, WiFi följde med och det finns stöd för exempelvis HA och SmartThings för den som vill ha sådant.

Edit: jag noterade att den var slutsåld nu efter de rekordhöga priserna.
 
Redigerat:
  • Gilla
fedder
  • Laddar…
2017 när ja satte in LLVP vred jag ner rumsgivaren till FLVP till 16°C så den bara värmer tappvarmvatten.
Har gått från 14000kWh till under 10000kWh per år. En investering på 19000kr har betalat sig.
Riktigt skönt med AC på sommaren.
 
R Runnis skrev:
2017 när ja satte in LLVP vred jag ner rumsgivaren till FLVP till 16°C så den bara värmer tappvarmvatten.
Har gått från 14000kWh till under 10000kWh per år. En investering på 19000kr har betalat sig.
Riktigt skönt med AC på sommaren.
Jag har redan sett lite bekymmer med att få FLVP och LLVP att samverka. Jag måste vrida ned termostaterna på ett par element så att jag inte värmer "fel rum". FLVP får just nu inte tillräckligt med värme för att värma varmvattnet tillräckligt snabbt.

Det är ju bättre COP på LLVP än FLVP, så det är bättre att den värmer allt den bara kan (förutom VV), men jag har ett rum i huset som behöver värmas med värme från FLVP också, så det gäller att få rätt inställningar. Jag skall nog helt ta bort rumsgivaren till FLVP faktiskt, den ställer nu till mer än den löser.
 
Mats-S
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har redan sett lite bekymmer med att få FLVP och LLVP att samverka
Som vanligt, innan det funkar så är det en del intrimningar för att få systemen att fungera.
I mitt hus funkar det tex inte att köra fläkten på automatisk hastighet, värmen går inte ut i hela huset då för fläkten går på för låg hastighet. Normalt sett funkar det bäst på läge 3 av 4, lite beroende på hur kallt det är ute. Så testa även lite med fläkthastigheten om du inte får ut värmen överallt i huset.

Kan även rekommendera ett superbra forum för värmepumpar
https://www.varmepumpsforum.com/

Tex så kan man chatta med oberoende installatörer/reparatörer där. Innan jag köpte min senaste LVP chattade jag en del där med dom oberoende reparatörerna vilket avgjorde mitt val av pump ... som icke märkesreparatörer har dom ju bra koll på vilka märken som krånglar minst :cool:
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nu är det ju rätt varmt ute iofs, men jag förbrukar bara 8kWh per dygn i uppvärmning nu. Övrig elförbrukning ligger på ca 40kWh per dygn. Det ryms nog en del värme i det iofs, golvvärmen i farstun, frostskyddet på inglasningen, luftavfuktaren i garaget. Men de är inte några större förbrukare.
 
Jag har helt kopplat bort inomhustemperaturen från styrningen av framledningsvärmen, men det blev inte riktigt så bra då frmaledningsvärmen nu är 24 grader bara. Dotterns sovrum är beroende av värme från elementen, så jag behöver få upp framledningsvärmen en aning pga detta.

Nu får jag fundera lite till, antingen
- så får jag se till att dra in inomhusgivaren till dotterns rum så att den ändå kan användas för att styra utifrån det viktigaste rummet som har vattenelementvärme, eller
- så får jag höja värmekurvan så att utetemperaturen ger en högre framledningsvärme. Jag förstår inte riktigt hur det kan komma sig att framledningsvärmen är samma temperatur som den efterfrågade rumstemperaturen så som det är nu. Det är inte så lätt att förstå hur man skall ställa in en värmepump tyvärr. Den fungerade ju bra så länge som inomhustempgivaren styrde. Kanske att jag får göra fabriksåterställning och börja om med inställningarna....
 
Vad är det för modell av FLVP du har? Bra att du kopplade bort inomhusgivaren, man bör åtminstone inaktivera den i menyn om det är möjligt. Värmekurvan måste stå som tidigare så framledningstemperaturen räcker till för att värma det kallaste rummet som LLVP inte når. I alla rum dit värmen från LLVP når sätter man ner termostaterna till ca 15° så radiatorerna normalt är helt svala.
 
J Josth skrev:
Bra att du kopplade bort inomhusgivaren, man bör åtminstone inaktivera den i menyn om det är möjligt.
Även om man har eldstad i huset som används och får upp värmen?
 
Om man har en inomhusgivare och kör med LLVP kommer FLVP tro att det är varmt och gott i huset och dra ner framledningstemperaturen. Då blir det kallt i rum som ligger lite längre bort dit värmen från LLVP inte når. Eldar kamin man i ett modernt välisolerat hus bör man stänga av LLVP många timmar innan så det inte blir för varmt i huset. Även kaminen har svårt att värma alla rum i huset då värmen inte sprids perfekt.
 
B
K Kane skrev:
Även om man har eldstad i huset som används och får upp värmen?
Då kan ju inomhusgivare vara bra. Men det beror på, är eldstaden placerad så att den bara värmer en liten del av bostaden måste samma framtemp gå ut på elementen i alla fall. Alternativt att inomhusgivaren placeras tillräckligt långt bort från eldstaden, så den i alla fall skickar ut tillräckligt varmt vatten.

I praktiken tror jag man antingen får nöja sig med en viss övertemp inne i delar av huset, när man ska elda, alternativt att inomhusgivaren drar ner kurvan med resultat att man får kallt i delar av huset när man eldar (och för varmt närmast elden).

Termostater på elementen i de rum som påverkas av elden + rätt placerad inomhusgivare tror jag är bästa lösningen för att kombinera braskamin och annan värmekälla.
 
J Josth skrev:
Vad är det för modell av FLVP du har? Bra att du kopplade bort inomhusgivaren, man bör åtminstone inaktivera den i menyn om det är möjligt. Värmekurvan måste stå som tidigare så framledningstemperaturen räcker till för att värma det kallaste rummet som LLVP inte når. I alla rum dit värmen från LLVP når sätter man ner termostaterna till ca 15° så radiatorerna normalt är helt svala.
IVT490. Jag har inte rört värmekurvan utan det enda jag gjorde var att stänga av påverkan på värmekurvan från inomhusgivaren. Den kan dock vara dåligt inställd då kretskortet byttes ut för några år sedan efter en elektronikbrand i den. Före det så var det jag som ställt in den, men då ställde en VP-tekniker in den....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.