Har av okunskap blandat inköp av pexrör från Uponor för värmen och LK för tappvatten. Kan det på något sätt bli en säkervatten/försäkrings eller garantifråga? Det är ju helt skilda system. Dum fråga kanske, men undrar hur långt jag bör gå för att reda ut det??
 
Det beror nog på vilka kopplingar du använt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det beror nog på vilka kopplingar du använt.
uponor kopplingar för uponor-rör. för värme och lk-rören inga kopplingar än, men här blir det ju LK.
 
Så länge det är de mått på rören som kopplingarna är gjorda för så spelar det ingen roll
 
KJD KJD skrev:
uponor kopplingar för uponor-rör. för värme och lk-rören inga kopplingar än, men här blir det ju LK.
2 skilda system där du kör med respektive fabrikat, vad menar du skulle vara problemet?

Vad jag vet så kör LK och uponor samma storlek på rör så det borde rent tekniskt inte vara några problem att blanda egentligen. Men det är bättre att kör som du tänkt med ett system från en leverantör.
Lågprissystemen som säljs på Byggmax, Bauhous har vad jag sett en annan dimension, vilket då inte funkar att koppla ihop med LK och Uponor.
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
Tack för svar. Jag tänkte egentligen både rent monteringsmässigt, produktgaranti, säker vatten och försäkring. Men tänker om jag betraktar det som två olika system vid en eventuell reklamation, så känns ju då inte som det borde vara några problem.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Att man har prylar från olika tillverkare i huset är inget problem. I så fall skulle det vara omöjligt att bygga ett hus eftersom ingen tillverkare tillhandahåller allt som behövs...
Det viktiga är att man inte blandar delar i kopplingar, typ LK-ventil med mutter och klämring från VA.

Som vanligt gäller det att följa tillverkarens anvisningar och använda material och dimensioner prylarna är avsedda för.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Krilleman
useless useless skrev:
Att man har prylar från olika tillverkare i huset är inget problem. I så fall skulle det vara omöjligt att bygga ett hus eftersom ingen tillverkare tillhandahåller allt som behövs...
Det viktiga är att man inte blandar delar i kopplingar, typ LK-ventil med mutter och klämring från VA.
Som vanligt gäller det att följa tillverkarens anvisningar och använda material och dimensioner prylarna är avsedda för.
Fast Uponor godkänner inte att du har en LK-koppling på deras fördelare/PEX även fast det passar. Likvärdigt åt andra hållet.

Exempel från LK:s anvisningar för deras klämringskopplingar:
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.c.37_lk-klamringskopplingar_180326.pdf
Textdokument som beskriver typgodkännandet för LK klämringskopplingar och användning med LK PEX- och PAL-rör.

--------------------------------------------------

Jag brukar rekommendera en enkel grundregel för att undvika problem:
Håll dig till en tillverkare invändigt i vägg (RiR - monteringsdetaljer - fördelarskåp) för hela Rör-I-Rörsystemet.
När du kommer utanför vägg, tex våtrum, där går du över till Vatette som är godkänt att monteras på alla dom vanliga tillverkarnas PEX.

---------------------------------------------------

Enkelt och smidigt!
 
  • Gilla
KJD och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
KJD KJD skrev:
Har av okunskap blandat inköp av pexrör från Uponor för värmen och LK för tappvatten. Kan det på något sätt bli en säkervatten/försäkrings eller garantifråga? Det är ju helt skilda system. Dum fråga kanske, men undrar hur långt jag bör gå för att reda ut det??
Den bästa lösningen då är att använda fördelare från Vatette.
På dessa kör du VA Plast efter den PEX du använt.
https://www.vatette.se/produkter/fordelare/fordelare-gul-50-cc
https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-plast

Sen använder du respektives väggbockstöd/dosor för respektive tillverkare.

Det är lättast att göra så rätt som möjligt efter dina förutsättningar med blandade tillverkare på PEX.
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
Stort tack för kommentarer och svar (y).
 
Krilleman Krilleman skrev:
Den bästa lösningen då är att använda fördelare från Vatette.
På dessa kör du VA Plast efter den PEX du använt.
[länk]
[länk]

Sen använder du respektives väggbockstöd/dosor för respektive tillverkare.

Det är lättast att göra så rätt som möjligt efter dina förutsättningar med blandade tillverkare på PEX.
en kort sidofråga ang när du säger väggbockstöd: är rörböjningsstöd ett krav? Har en VVS-firma som är säk.vatten certifierade som böjt utan böjstöd från golv till vägg, borde man fråga som att åtgärda det? Vi står och ska gjuta imorgon fm, men såg detta nu (postade separat här: https://www.byggahus.se/forum/threa...j-upp-ur-golv-utan-roerboejningsstoed.443110/)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.