T topmount skrev:
Spaken på översidan (sekundärluftintager)som är dragen längst till höger, dra ner det och ställ nedre på halv öppet.
Det är primärluften som i detta fall är fel. Reglaget har kanske hoppat ur läge?
 
Tombrittberg
E Emio1101 skrev:
Tack för svar. All till luft som jag kan styra är stängda. Har provat allt känns det som. 4 ved pinnar tar ca 8-10 min innan dom har brunnit upp..
Hur tänder du? Är veden onödigt fint kluven? Upplever själv att det blir en lugnare förbränning och mindre rökutveckling om man tänder ovanifrån. Lägg in grövre ved i botten och finare ovanpå och tänd där. Men har inte haft en sån kamin som du har men du kan väl alltid prova.
 
T topmount skrev:
Ja fast han rör ju inte de övre luftintaget som står helt öppet
Vill nog påstå att det är stängt men det är svårt att se exakt på den mörka filmen. Spjället på den kaminen är som en plåt med knoppen monterad på som skjuts i sidled, så när man öppnar den blir det ett hål rakt in, samma med det undre.
 
T
Tro du ska kolla om skorstenen har en skorstensventilator installerad .ser ut som så på filmerna hur elden brinner. sedan att det inte händer något när du stryper inkommande luft, men du har definitivt för mycket luft som tillsätts.
 
E Emio1101 skrev:
Tack för svar. All till luft som jag kan styra är stängda. Har provat allt känns det som. 4 ved pinnar tar ca 8-10 min innan dom har brunnit upp..
Grannen hade samma problem. Vid koll hittade jag spjäll under för reglering av tilluft som ingen sett. Med minskat intag blev det bättre.
(Ser nu att detta var en två år gammal tråd. Hur gick det?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.