BigR
Kommer hem idag och ser detta framför diskmaskinen:

Svart gummimatta på trägolv, tycks ha lossnat från hushållsapparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fru och barn frågas ut men tittar oförstående tillbaks och menar att gummimattan överraskat dom lika mycket som undertecknad. Misstanke faller då på kattens inblandning i mysteriet och trots sträng blick och förevisande av gummimattan så börjar den misstänkte spinna och visa upp magen. Ingen framgång i lösningen av fallet alltså.

Antar att gummimattan suttit under luckan på något sätt, men fast jag legat och krälat på köksgolvet fattar jag inte hur jag ska få tillbaks den på rätt ställe... Någon som kan sprida ljus i mörkret?
Närbild på en diskmaskinens identifikationsetikett med teknisk information och tillverkningsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kasta den ! Men annars sitter den bara klistrad på luckan inifrån
 
Jag har en liknande Boschmaskin med likadan gummiflärp. Den sitter som redan sagts limmad på insidan av luckan. Den är kanske inte så lätt att limma tillbaka den på ett enkelt sätt men det borde gå utan behöva plocka isär diskmaskinen.

Jag undrar för övrigt vad den där gummiflärpen gör för nytta och om det går att klara sig utan?
 
A
släng den det är en ljuddämpare
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Aha, det är en ljuddämpare. Har funderat på vad det är. Min får dock sitta kvar. Den sitter ju fast, än så länge
 
  • Gilla
Mats Brisegård och 1 till
  • Laddar…
BigR
Ja, gummit är tjockt och mysigt. Det är ju en tyst maskin, uppskattad eftersom vi sitter nära i köket. Jag ska se om jag fattar hur det ska sitta. Ser inga limrester så mattan verkar bara ha varit ditpetad?
 
BigR BigR skrev:
Ja, gummit är tjockt och mysigt. Det är ju en tyst maskin, uppskattad eftersom vi sitter nära i köket. Jag ska se om jag fattar hur det ska sitta. Ser inga limrester så mattan verkar bara ha varit ditpetad?
Den verkar vara limmad. Om du känner med handen på insidan, upp med näven underifrån och känn på baksidan av luckan, kanske du hittar limrester där? Man kommer inte åt att fotografera annars hade jag tagit en bild på hur det ser ut.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
På ditt foto i trådstarten är det den sidan som är till höger i bild, den som är (verkar vara) limmad på luckan.
 
Redigerat:
Som Electroluxaren säger, enda funktionen är ljuddämpning. Limma tillbaks eller struntas i.
 
Enklaste åtgärden borde vara att stryka lämpligt lim (kontaktlim?) enligt rödmarkeringen
Löst gummimatta med rödmarkering för limning på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och peta tillbaka gummimattan på insidan av luckan, med den övre delen med lim ett par tre cm ovanför nedre kanten av luckan.
 
Redigerat:
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Jo jag har en maskin typ denna och jag uppskattar att den är designad för riktigt blygsamt ljud. hade min gummimatta ramlat av hade jag satt tillbaks den tveklöst.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
A
BigR BigR skrev:
Ja, gummit är tjockt och mysigt. Det är ju en tyst maskin, uppskattad eftersom vi sitter nära i köket. Jag ska se om jag fattar hur det ska sitta. Ser inga limrester så mattan verkar bara ha varit ditpetad?
tror inte att du märker någon skillnad i ljud (ingen annan gör det), den sitter från början med en tunn dubbelhäftande tejp, problemet med att den lossnar eller går sönder är att den skall sitta bakom sockeln och där fastnar den ibland, skall du slippa problem i framtiden och ändå vill ha kvar gummit så får du ta bort sockeln...
lättast att få dit gummit är att ta bort frontluckan då brukar man på baksidan se var och hur den skall fästas
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi har en Siemens där den lossnat på ena sidan och delat sig lite, men nu fick man ju veta att den bara är att avlägsna, bra bra :)
 
BigR
electroluxaren skrev:
tror inte att du märker någon skillnad i ljud (ingen annan gör det), den sitter från början med en tunn dubbelhäftande tejp, problemet med att den lossnar eller går sönder är att den skall sitta bakom sockeln och där fastnar den ibland, skall du slippa problem i framtiden och ändå vill ha kvar gummit så får du ta bort sockeln...
lättast att få dit gummit är att ta bort frontluckan då brukar man på baksidan se var och hur den skall fästas
Jag ägnade under höljutt klagande ännu en kvart på rygg i köket och skruvade loss plastsockeln, men bedömde att arbetet överstiger belöningen, så jag skruvade tillbaka, gömde gummimattan i garaget och meddelade familjen att maskinen är lagad. Fick just beröm för min händighet och en belöningsöl lagd på kylning (y).
 
  • Haha
  • Gilla
Mats Brisegård och 15 till
  • Laddar…
Då är det bara att hoppas på att ingen i familjen är här inne och läser om ditt "bedrägeri" så du blir utan öl :D

Hur som helst, vi fick i alla fall veta vad gummiflärpen har för funktion och att det går att klara sig utan. Bara det är ju värt en belöningsöl :beer:
 
  • Gilla
Mats Brisegård och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.