I min köksrenovering så har jag nu kommit till kaklingen. Jag har aldrig kaklat själv men skulle säkert klara av det om jag försökte. Frågan är dock om det är värt det. Jag tänker främst på alla nya verktyg man måste köpa där en kakelkap troligtvis är den dyraste investeringen. Mitt kök är format som ett "L" där ena sidan är 180 cm och andra sidan 330 cm. Höjden är 51 cm som ska kaklas. Det ska skäras ut för 3 infällda vägguttag i väggdosor. Väggen är spacklad och jämn. Vad tror ni att en hantverkare tar för att kakla detta efter rot? Jag tänker köpa kakel och häftmassa själv.
Jag tänker annars om jag skulle kakla själv att man kanske skulle satsa på kakelplattor som är 25 cm höga. Då borde jag väl slippa kapa kakelplattor på höjden eftersom det är 51 cm mellan bänk och överskåp? Då kanske det räcker att köra med billigaste kakelkapen? Vet inte om det ser dumt ut med så stora kakelplattor?
Det svåraste annars om jag kaklar själv känns som det blir vid vägguttagen. Några bra tips hur man bör tänka?
 
Ja vet faktiskt inte vad det kan kosta att låta en plattsättare kakla köket. Men är du sugen på att göra de själv så kan du ju hyra allt du behöver inprincip. Hålen för uttagen gör du enkelt med coromanthålsåg som man sätter i vinkelslipen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.