Hej.har problem med att köldbäratpumpen
Löser ut på min bergvärme pump ivt c7.Jag har provat att handköra och den går då fint
även hand vridit och den går lätt.Är det någon som har hatt samma problem.
Den kan gå ett dygn i bland och startar direkt jag kvitterar.
 
K Klippo50 skrev:
Hej.har problem med att köldbäratpumpen
Löser ut på min bergvärme pump ivt c7.Jag har provat att handköra och den går då fint
även hand vridit och den går lätt.Är det någon som har hatt samma problem.
Den kan gå ett dygn i bland och startar direkt jag kvitterar.
Byt pump
 
Hej.tror du det när den går så lätt
 
Ja. Men du kan be en elektriker att mäta upp den
Eftersom pumpen löser ut är det troligen fel på pumpen.Men 100% kan man ju aldrig vara: Lycka till mvh D.B
 
Passa på att rengöra smutsfiltret oxså
 
  • Gilla
Chakawan
  • Laddar…
M David Begby skrev:
Passa på att rengöra smutsfiltret oxså
Hej.Tack för tipsen,men nu har den gått
ett dygn,det är ganska mycket axialspel så jag har vridit på pumpen i alla lägen då den verka kärva när jag pressa Axel in nåt,men den är 21 år så det är inte konstigt,vet du om det finns avstängningar före &efter pumpen,
har inte kollat för det är isolering runt allt,
och filtret har jag kollat

M David Begby skrev:
Passa på att rengöra smutsfiltret oxså
M David Begby skrev:
Passa på att rengöra smutsfiltret oxså
 
Vet ej, men på pumpkopplingen borde det finnas en 5- 6 mm ”insexspår”(båda sidor om pumpen), annars finns väl en avstängning vid eller i anslutning till filtret, efter 21 år är risken med att stänga med insexnyckel att kulventilen börjar droppa,läcka
 
Kanske du behöver släppa trycket på brinesidan och fylla på mer brune. Kanske bäst att ringa rörmokaren
 
brine
 
= köldmedia :)
 
M Manfreds husse skrev:
= köldmedia :)
Hej.Jag får berätta att jag koppla ur kB pumpen och körde direkt i väggurtaget och den larmade ändå så det är nog något annat fel,men nu har jag kopplat in pumpen igen och nu har den gått i 3 dygn men inget jag kann lita på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.