R
Har en fundering om anslutning av en ny spis , ung + induktionshäll. med 230 v resp 400 volt .
Min fråga är om det är billigare att ansluta spisen till 400 volt jämfört med 230 volt ? Spisen borde förbruka mindre antal ampere med 400 volt , . (Jag utgår från man betalar för antalet förbrukade ampere )
Fint att få synpunkter på detta
Roland
 
Nej, man betalar för förbrukade kWh. Hur mycket som förbrukas beror på spisens effekt i Watt.
Rent krasst finns det i princip inga nya spisar i dag som går på 400V. Att det står "400 V 3N~" eller "400 V 2N~" i anvisningarna betyder att man kan koppla den till flera faser för att fördela belastningen, inte att den går på 400V.
 
R
Tack för svar men är inte kWh en produkt av ampere och tiden ?
 
Nej det är en produkt av spänningen (Volt), strömmen (Ampere) och tiden (och effektfaktorn om man ska vara petig).
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
R rolass skrev:
Tack för svar men är inte kWh en produkt av ampere och tiden ?
Man kan säga såhär...
Du använder 1fas en gång eller 1 fas 3 gånger.

Så drar en fas 5a så drar 3st 1faser(3fas) 3 gånger 5a= 15a

Då kommer 3fas förbruka 3 gånger så mycket energi men också gå 3 gånger så snabbt att få varmt
 
Redigerat:
Fast när det gäller spisar så går dom internt alltid på 230V oavsett om du kopplar den till en, två eller tre faser. En platta på 2kW kommer alltid att vara på 2kW.
Skillnaden med flera faser är att man fördelar lasten och kan köra fler plattor på hög effekt samtidigt.
 
A Alexn72 skrev:
Du använder 1fas en gång eller 1 fas 3 gånger.
Så drar en fas 5a så drar 3st 1fas(3fas) 3st 5a
Då kommer 3fas förbruka 3 gånger så mycket energi men också gå 3 gånger så namnteckning att få varmt
Det där var inte tydligt beskrivet kanske.....:cool:
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R rolass skrev:
Tack för svar men är inte kWh en produkt av ampere och tiden ?
Watt (W) är effekt och när vi talar om ström så finns den fina formeln:
P (effekt, mäts i W) = U (spänning, Volt) * I (ström, mäts i Ampere)

Dvs, vill du ha ut 2 kW på en spisplatta så går det att få till antingen med 230V och 8,7A eller 400V och 5A.
Det du betalar för är alltså effekten,P (Watt).

Dock finns det en sanning att du betalar för Ampere, vilket kanske är det du tänker på. Du betalar för vilka huvudsäkringar du har, 3x16A, 3x20A, 3x25A eller liknande. Detta gäller om du har trefas. Har du inte trefas så kan du inte heller få 400V, så det fallet kan vi glömma.
I det här läget så är det tydligt att det är effektivare att köra en spis på två eller tre faser, eftersom du då kanske kan klara dig med 3x16A, medan om du köper en enfas-spis så kanske den drar 25A och då kommer du behöva säkra upp till 3x25A, vilket är dyrare.

Dock, så är det så att "alla" moderna spisar tar in flera faser (400V) och nolla, och har sen 230V på de olika plattorna.

Hoppas det blev lite klarare, eller iallafall inte oklarare.
 
R
Tack för alla synpunkter.

Jag har letat efter spisar med och de flesta verkar ha ugnen på 1 fas 220 v och hällen på 499 Volt .
Att resp "platta" är kopplad till 229 ,var en nyhet för mig . Finns det inbyggt en transformator till varje "platta" ?

Jag har 3 x 25 amp som huvudsäkring
 
Det behövs ingen transformator. Varje platta är kopplad till en fas och nollan = 230V. Sen kan man välja att koppla alla till samma fas och nollan, eller olika faser och nollan.
 
R
ok Tack för klargörande /R
 
Fairlane
R rolass skrev:
Tack för alla synpunkter.

Jag har letat efter spisar med och de flesta verkar ha ugnen på 1 fas 220 v och hällen på 499 Volt .
Att resp "platta" är kopplad till 229 ,var en nyhet för mig . Finns det inbyggt en transformator till varje "platta" ?

Jag har 3 x 25 amp som huvudsäkring
3x25A innebär att du har tre olika faser.
Om man tänker en klassisk spis så drar man då fram 3 faser, nolla och jord.
Varje fas är 230V mot nolla och 400V mot en av de andra faserna.
Sen värms exempelvis de två vänstra plattorna av fas-1 i kombination med nolla (230V), de två högra plattorna av fas-2 i kombination med nolla (230V) och ugnen av fas-3 i kombination med nolla (230V).
Så fungerar det även om du delar upp det i en separat häll och en separat ugn.

Man skriver 400V på hällen för att markera att det är ok att ansluta två olika faser till hällen (2 faser har 400V mot varandra), samt nolla och jord. I hällen kopplas sen aldrig två faser mot varandra, så hällen använder aldrig 400V någonstans.

Det är dock väldigt viktigt att du har med en nolla också, så om du byter ut en gammal spis som inte använde nolla (som faktiskt använde 400V på riktigt) så måste du se till att få fram en nolla också.
 
harry73
R rolass skrev:
Jag har letat efter spisar med och de flesta verkar ha ugnen på 1 fas 220 v och hällen på 499 Volt .
Att resp "platta" är kopplad till 229 ,var en nyhet för mig . Finns det inbyggt en transformator till varje "platta" ?
Nej, det är inte så det funkar.
Har du 3fas, har du 3 olika fasledare (trådar), där spänningen (sinuskurvan) är förskjuten mot varandra. Det finns även en noll-ledare. Tänk dig att strömmen går in genom fasledaren, och tillbaka genom nolledaren.
Din ugn anslutar du med en fasledare och en nolledare. Spänningen mellan fas och nollan är 240V, så ugnen går på 240V.
Hällen delas upp i två delar. Ena hälften anslutas med en annan fasledare och nollan, denna delen går då också på 240V. Andra hälften anslutas med den tredje fasledaren och nollan, så även den går på 240V.

Skulle du ansluta spisen fel, kan det hända att du t ex ansluter en del av hällen till fassledare 2 och fasledare 3. Då får du 400V mellan fasledaren och då går spisplattan på 400V. Skulle det hända, blir plattan varm väldigt fort för att därefter aldrig fungera mer, så gör inte det.
 
R
Ok tack igen för alla svar..- Fint med forum som man får snabbt svar på funderingarna
Mvh/Roland
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.