Hej

Har en komplementbyggnad där FTX ska installeras. Utrymmet är fördelat i garage, gym och förråd varvid jag vill ha god luftomsättning. Utrymmet kan i framtiden även bli bostad.

Jag behöver råd om val av aggregat! Aggregatet behöver ha en kapacitet på ca 25-30l/S och hängas på vägg i varmt utrymme.

Jag gissar att mindre anläggningar typ minivent går bort då utrymmet är fördelat över flera rum.

Tacksam för förslag!
 
Pax Eos 100H kan vara ett alternativ
 
Pax Eos 100H blir för liten, klarar inte luftomsättningen. Behöver motsvarande 95m3/H och Paxen är specad till max 78 m3/h. Det ser heller inte ut att vara möjligt att koppla rören från frånluft till den.
 
B
Tror en sådan kanske skulle passa.
https://soliduct.se/ostberg-heru-50-lp-ec.htm

Den är lite överdimensionerad, vilket innebär att man får köra fläktarna på låga varvtal med lågt ljud som följd.

Visserligen en modell som ser ut att I huvudsak fästas i tak, men det borde gå att bygga konsol och fästa på vägg med.

Mina 2 råd är i alla fall att välja en modell med ec fläkt, för enkel varvtalsstyrning och låg elförbrukning, samt lite överdimensionerad så man kan köra fläktarna lågt.

Det är inte fel att ringa en ventfirma och fråga om råd heller.

Garage gym och förråd har ju rätt låga behov av ventilation egentligen när ingen är där. Kan nog vara värt att göra flödet behovsstyrt, t.ex. baserat på närvaro, eller förenkla med miniventilation.
 
Har kikat lite på Heru 50 och den verkar rätt prisvärd, men som du säger lite överdimensionerad.

Fick rådet av en som gjorde ovk i huset att kika på system air vtr 200. Den är betydligt dyrare..

Går man på en Heru 50 kan man väl ställa den i ett lägre grundflöde, så forcerar man då man vistas i lokalerna, för att inte ventilera mer än nödvändigt, frugan säger dock att jag bor där ute :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.