God afton i stugorna!

Vaknade vid 4-tiden i morse av att kyl-frysen låter enligt filmen (enbart ljud). Det är en Husqvarna Electrolux QRT4650 och är från 2013. Jag har inga ambitioner att reparera den utan är bara nyfiken på vad som är fel. Min gissning är att kompressorn håller på att skära ihop? Eller kan det vara något enkelt som är lösbart?

Maskinen är numera tömd och avstängd och efterforskningar för en ersättare görs. Finns det några fabrikat man ska undvika helt och vilka är värda att titta extra på?

De "klickande" ljuden i början av filmen är när jag sticker i kontakten efter att den varit strömlös några minuter men sen varvar skiten upp på ettan och drar iväg...
 
sitter där någon fläkt i skåpet?
 
T tergo skrev:
sitter där någon fläkt i skåpet?
Sitter en fläkt i kyldelen men det är inte den som låter.
 

Bästa svaret

Centano Centano skrev:
God afton i stugorna!

Vaknade vid 4-tiden i morse av att kyl-frysen låter enligt filmen (enbart ljud). Det är en Husqvarna Electrolux QRT4650 och är från 2013. Jag har inga ambitioner att reparera den utan är bara nyfiken på vad som är fel. Min gissning är att kompressorn håller på att skära ihop? Eller kan det vara något enkelt som är lösbart?

Maskinen är numera tömd och avstängd och efterforskningar för en ersättare görs. Finns det några fabrikat man ska undvika helt och vilka är värda att titta extra på?

De "klickande" ljuden i början av filmen är när jag sticker i kontakten efter att den varit strömlös några minuter men sen varvar skiten upp på ettan och drar iväg...
[video]
Is som byggts upp vid fläkten som fördelar kylan i frysen? Kan tystna när du öppnar frysdörren i så fall. Avhjälps genom att skåpet får tina upp ordentligt, typ 1-2 dygn.
 
[SH] [SH] skrev:
Is som byggts upp vid fläkten som fördelar kylan i frysen? Kan tystna när du öppnar frysdörren i så fall. Avhjälps genom att skåpet får tina upp ordentligt, typ 1-2 dygn.
Vet inte riktigt vart en sådan fläkt skulle sitta men jag ska testa att låta skåpet tina ordentligt.
 
A
Centano Centano skrev:
God afton i stugorna!

Vaknade vid 4-tiden i morse av att kyl-frysen låter enligt filmen (enbart ljud). Det är en Husqvarna Electrolux QRT4650 och är från 2013. Jag har inga ambitioner att reparera den utan är bara nyfiken på vad som är fel. Min gissning är att kompressorn håller på att skära ihop? Eller kan det vara något enkelt som är lösbart?

Maskinen är numera tömd och avstängd och efterforskningar för en ersättare görs. Finns det några fabrikat man ska undvika helt och vilka är värda att titta extra på?

De "klickande" ljuden i början av filmen är när jag sticker i kontakten efter att den varit strömlös några minuter men sen varvar skiten upp på ettan och drar iväg...
[video]
ungersk kvalitet när den är som bäst detta skåp har ju hållt otroligt länge
fläkten i frysdelen troligen som går emot is eller lossnat på axlen
avfrostning kan hjälpa under två dygn, annars...
 
electroluxaren skrev:
ungersk kvalitet när den är som bäst detta skåp har ju hållt otroligt länge
fläkten i frysdelen troligen som går emot is eller lossnat på axlen
avfrostning kan hjälpa under två dygn, annars...
Går det att enkelt komma åt fläkten i frysdelen eller behöver man montera ner hela skåpet för det?
Den står på avfrostning nu så vi får se om det hjälper...
 
A
Centano Centano skrev:
Går det att enkelt komma åt fläkten i frysdelen eller behöver man montera ner hela skåpet för det?
Den står på avfrostning nu så vi får se om det hjälper...
världens skitskåp att mecka jag gör inga jobb på fläktrna i frysdelarna, ren idioti
 
Här kommer en uppdatering om hur det gått. Skåpet fick stå och frosta av i lite över två dygn och det var mycket is långt in i konstruktionen som man inte kunde se från frysskåpet. Jag fick tömma vattnet från plastbunken på kompressorn två gånger. Nu tuffar skåpet på utan missljud och kyler, som det ser ut, som det ska.

En får tacka för tipset om långavfrostning (y)
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.