Hej,
Jag har en Nibe F730 som arbetat sedan 2017.
I dagarna tänkte jag ge mig på att lufta de 4 ventilerna (3 nere och en uppe).

De tre nedre svarar som förväntat, det kommer vatten, i stort sett ingen luft alls. "Bra!" tänkte jag.

Men när jag försöker lufta den övre ventilen så kommer varken luft eller vatten.
Ventilen och torx-skruven beter sig något annorlunda jämfört med de nedre;

För de nedre ventilerna rör sig den "inre skruven som har torx-mönstret" inte synbart när man öppnar den. Det verkar istället vara så att det man öppnar sker inuti ventilen. Till slut kommer det vatten genom röret, fortsätter man skruva kommer det till slut vatten genom gängorna till "torx-skruven". Där stannade jag för att inte något skulle lossna.

Men för den övre ventilen.. Där verkar den inre "torx-skruven" vara synbart skruvad i botten. När jag lossar den rör den sig synbart uppåt och det tar till slut stopp när den kommit upp kant i kant med dess "ventil-hus".
Men, som sagt, inget vatten, ingen luft.
Osäker om detta är normalt? Eller är min övre ventil trasig?

Jag hittade en liknande tråd där man fyllde trycket till 2 bar och sedan "lossnade" ventilen och det började rinna.
Jag har provat detta, gick upp till 2.2-2,3bar men vågade inte gå in på det röra området på manometern.
Ingen förändring för min del tyvärr.

Vad kan felet vara? Kan jag göra något mer själv?

Bilder nedan:
Stängd övre ventil på en värmepump med synlig torx-skruv skruvad i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övre ventilen i stängt läge (torx-delen skruvad i botten)

Ventiler och manometer på en Nibe F730 värmepump, med fokus på en övre ventil i öppet läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedre ventiler i stängt läge (torxdelen i nivå med "ventil-hus", oavsett öppen eller stängd).
Så här ser övre ventilen ut när den är fullt öppen.
 
Antingen fel på ventil, eller veck på slangen den övre är viktig att få luftat då den avluftar översta punkten på kondensorväxlaren. Du kan sänka ditt tryck genom att öppna på säkerhetsventilen försiktigt.
 
  • Gilla
mr/mrs smith
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Antingen fel på ventil, eller veck på slangen den övre är viktig att få luftat då den avluftar översta punkten på kondensorväxlaren. Du kan sänka ditt tryck genom att öppna på säkerhetsventilen försiktigt.
tack, ska plocka bort frontpanelen och se om jag kommer åt slangen, det var ett bra tips!
Eller sitter den så att jag inte kommer åt den?

jo precis, efter att jag höjt trycket för att se om ventilen ”lossnade” så sänkte jag det igen via säkerhetsventilen. ligger nu mellan 1-1.5bar.
Eller var detta kopplat till ventilen menar du?
 
DonPablo DonPablo skrev:
Antingen fel på ventil, eller veck på slangen den övre är viktig att få luftat då den avluftar översta punkten på kondensorväxlaren. Du kan sänka ditt tryck genom att öppna på säkerhetsventilen försiktigt.
ok, nu har jag lyft på frontpanelen och det hade man ju kunnat gissa att jag inte ser någon slang till den övre ventilen där. I så fall hade väl även den suttit där nere med de andra tre :)

Hur kommer jag åt gummislangen till den övre ventilen?
Lossar jag plastkåpan som sitter runt filter-släden?
Dvs denna som jag pekar på: Person pekar på en öppen frontpanel på en enhet med filter, sidan med plastkåpa synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag provade att lossa två skruvar och märker att det är fingängat i plast, så de är nog inte gjorda för att öppna ofta. Med två skruvar loss hör jag att det pyser lite, så den där ska jag nog inte plocka loss med fläkten igång.
Men tänkte jag skulle höra om jag ens är på rätt spår.

tack!
 
Slå av vp, dra ut filtret, och skruva bort alla 8 skruvar runt plasten, ta bort den och kolla om du ser slangen på vänster sida.
 
  • Gilla
mr/mrs smith
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Slå av vp, dra ut filtret, och skruva bort alla 8 skruvar runt plasten, ta bort den och kolla om du ser slangen på vänster sida.
Ja, efter att ha plckat bort isoleringen till vad jag misstänker är fläkten så ser jag slangen på vänster sida. Den är inte vikt utan har en fin båge bort mot inre/vänstra delen av pannan.
Pannan står mot en vägg till vänster så jag kan tyvärr inte komma åt mer utan att plocka ur fläkten.

Jag har provat att knacka på ventilen och slangen. Det ger inget resultat och det är svårt att se om slangen är fylld med vatten eller inte.

Är det relativt lätt att prova att lossa ventilen för att se om det kommer något ur slangen?
Eller skapar jag mig ett problem där jag inte kommer att få dit slangen igen?
Hur byter man normalt en sådan ventil?
Finns det några risker med att ha luft i denna slang. Blir osäker på om denna någonsin blivit luftad sedan 2017. =/

Och förresten, jag ser att utrymmet där fläkten sitter är fuktigt.. det är isdroppar som formats. Dessa smälte såklart nu när jag öppnade. Men är detta normalt?

Ventil och böjd slang inuti en panna, med synlig isbildning och fuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fin båge på slangen, verkar ok.

Fläkt med isdroppar och böjd slang i bakgrunden inuti en ventilationssystempanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isbildning på fläkten, är detta ok??

Tack för all input.
 
Redigerat:
M mr/mrs smith skrev:
Är det relativt lätt att prova att lossa ventilen för att se om det kommer något ur slangen?
Eller skapar jag mig ett problem där jag inte kommer att få dit slangen igen?
Hur byter man normalt en sådan ventil?
Finns det några risker med att ha luft i denna slang. Blir osäker på om denna någonsin blivit luftad sedan 2017. =/
Edit..

Jag tog mig mod och lossade försiktigt på slangen. Men nu blev jag riktigt förvånad. Inte ens nu kommer det något vatten ur slangen.
Vattnet som kommer ur de nedre ventilerna är klart.
Tittar jag på det lilla vatten jag ser, ser detta snarare grumligt ut.. Så som vattnet i "spottkoppen" nere vid övertrycksventilerna ser ut. Där verkar det bli bakteriebildning och det är alldeles slemmigt.

Vad gör man nu då? =/

Kan man prova att höja trycket med slangen loss för att se om det släpper någonstans?
Närbild på en lossad slanganslutning vid en radiator, med tecken på möjlig bakteriebildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Edit igen..
Skriver mest för att detta kanske hjälper någon annan;

Jag pratade med Nibe på telefonen som rekommenderade att försiktigt blåsa lite tryckluft in i slangen.
Jag föreslog att höja trycket med slangen loss för att tvinga ut vattnet.
I samråd tyckte Nibe att detta verkade vettigt. Pga säkerhetsventilen kan jag inte skapa ett övertryck som är skadligt. Så jag fyllde tills ventilen löste ut.
Inget vatten..
Jag tog då en stick-nål och petade i slangen jag tagit loss. Då släppte vad som nu satt fast och vatten sprutade åt alla håll. Inte värre än att jag kunde hålla för och återmontera den så fort jag kunde. Inga stor mängder vatten kom utanför.
Efter att ha återmonterat slangen, fungerar nu även ventilen. Dvs, det var inget fel på ventilen, utan bara något som satt sig i vägen precis i ändan av slangen innan ventilen.

Slutet gott.. allting gott.

Tack @DonPablo för all feedback!
 
  • Gilla
Dannebrasco och 6 till
  • Laddar…
wildeside
M mr/mrs smith skrev:
Edit igen..
Skriver mest för att detta kanske hjälper någon annan;

Jag pratade med Nibe på telefonen som rekommenderade att försiktigt blåsa lite tryckluft in i slangen.
Jag föreslog att höja trycket med slangen loss för att tvinga ut vattnet.
I samråd tyckte Nibe att detta verkade vettigt. Pga säkerhetsventilen kan jag inte skapa ett övertryck som är skadligt. Så jag fyllde tills ventilen löste ut.
Inget vatten..
Jag tog då en stick-nål och petade i slangen jag tagit loss. Då släppte vad som nu satt fast och vatten sprutade åt alla håll. Inte värre än att jag kunde hålla för och återmontera den så fort jag kunde. Inga stor mängder vatten kom utanför.
Efter att ha återmonterat slangen, fungerar nu även ventilen. Dvs, det var inget fel på ventilen, utan bara något som satt sig i vägen precis i ändan av slangen innan ventilen.

Slutet gott.. allting gott.

Tack @DonPablo för all feedback!
Skönt att det löste sig!
Alltid kul/bra när man får veta hur det gick.
Jag följer alltid trådar som jag kan ha nytta av själv.
Har själv en Nibe 750 som fortfarande tuffar på utan problem, men man vet aldrig och då kan det vara bra att vara påläst.
 
  • Gilla
mr/mrs smith
  • Laddar…
Hej Donpablo! Ser att du har koll på Nibe. Har samma bekymmer som i tråden. Men jag får inte ut nått i min nedre vänstra nippel. Har demonterat nippeln helt men fortfarande inget flöde. Har du någon aning om vad som kan vara galet?
 
LUNKIS LUNKIS skrev:
Hej Donpablo! Ser att du har koll på Nibe. Har samma bekymmer som i tråden. Men jag får inte ut nått i min nedre vänstra nippel. Har demonterat nippeln helt men fortfarande inget flöde. Har du någon aning om vad som kan vara galet?
Har exakt samma, hur gick det för dig?
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Har exakt samma, hur gick det för dig?
I mitt fall (övre ventilen) var det som att det bildats en liten propp i slangen precis innan ventilen. Så trots att jag kopplade bort slangen från ventilen så kom inget vatten från slangen.
Jag tog en ”virk-nål” eller liknande och stoppade in den i slangen.. då punkterade jag den hinna som skapats och vattnet sprutade.
Prova det kanske?
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.